Har allerede stillet et lignende spørgsmål under forummet "Gulv". Takker for svarene, men føler ikke rigtigt, at jeg har fået greb om spørgsmålet. Derfor stiller jeg også spørgsmål her på dette forum.
Hvordan skal jeg tænke ved lægning af trægulv Dala-Floda, når det kommer til længderetning på plankerne?
Hvad afgør længderetningen?
- lysindfald
- retning på panelen i loftet (desværre varierer længderetningen i forskellige rum)
- at man kommer ind med kortsiderne under køkkenskabe og dermed lettere kan skubbe plankerne helt ind mod væggen
- husets længderetning
- at samlingerne ses mindre, hvis man lægger plankerne på en bestemt måde
Hvad skal jeg lade styre?
Kan tilføje, at det er en ret åben planløsning, hvor man først kommer ind i en hall (fra nordsiden), lige frem har man da en ret stor åbning direkte ind mod stuen (her er der en altandør lige frem, døren her er altså syd), til højre for stuen er der en spisestue, og mellem disse to rum er der en endnu større åbning, fra spisestuen kan man så dreje til højre og kommer da ind i køkkenet, og så er man tilbage i hallen igen.
Spørgsmålet er, om jeg skal lægge plankerne lige frem og ind i stuen, nord til syd, eller om jeg i stedet skal "binde sammen" stuen med spisestuen og dermed i stedet lægge plankerne fra venstre til højre?
Taknemmelig for gode råd!
Hvordan skal jeg tænke ved lægning af trægulv Dala-Floda, når det kommer til længderetning på plankerne?
Hvad afgør længderetningen?
- lysindfald
- retning på panelen i loftet (desværre varierer længderetningen i forskellige rum)
- at man kommer ind med kortsiderne under køkkenskabe og dermed lettere kan skubbe plankerne helt ind mod væggen
- husets længderetning
- at samlingerne ses mindre, hvis man lægger plankerne på en bestemt måde
Hvad skal jeg lade styre?
Kan tilføje, at det er en ret åben planløsning, hvor man først kommer ind i en hall (fra nordsiden), lige frem har man da en ret stor åbning direkte ind mod stuen (her er der en altandør lige frem, døren her er altså syd), til højre for stuen er der en spisestue, og mellem disse to rum er der en endnu større åbning, fra spisestuen kan man så dreje til højre og kommer da ind i køkkenet, og så er man tilbage i hallen igen.
Spørgsmålet er, om jeg skal lægge plankerne lige frem og ind i stuen, nord til syd, eller om jeg i stedet skal "binde sammen" stuen med spisestuen og dermed i stedet lægge plankerne fra venstre til højre?
Taknemmelig for gode råd!
larsbj, hvad er det, der ofte får dig til at føle/mene det, tror du?
Hvad er det, der føles rigtigt ved netop at vælge husets længderetning?
Det bare "føles sådan" eller?
Af hvilken grund kunne husets længderetning i stedet føles helt forkert?
Hvordan er det med lysindfald og samlinger?
Hvornår ses samlingerne mindst?
Hvad er det, der føles rigtigt ved netop at vælge husets længderetning?
Det bare "føles sådan" eller?
Af hvilken grund kunne husets længderetning i stedet føles helt forkert?
Hvordan er det med lysindfald og samlinger?
Hvornår ses samlingerne mindst?
Det er nok for det meste fordi jeg er traditionel og kan lide, hvordan det ser ud i ældre huse.
Med også det praktiske i, at i et almindeligt træhus med trægulvbjælker, så bliver det på den måde.
Undtagelser kunne være, når et meget langsmalt rum går på tværs af huset fx korridor eller hall.
Med også det praktiske i, at i et almindeligt træhus med trægulvbjælker, så bliver det på den måde.
Undtagelser kunne være, når et meget langsmalt rum går på tværs af huset fx korridor eller hall.
Mit hus er fra 1893. Det nye trægulv vil blive skruet i det gamle plankegulv, som jeg vil lade ligge under. Altså, det er muligt at skrue i dette, og man er ikke afhængig af træbjælkerne.
Det eksisterende originalgulv ligger i husets længderetning. Det samme gælder trægulvet på overetagen.
Som du skriver, man lagde åbenbart på denne måde før. Husets længderetning.
I mit tilfælde er det eneste langsmalle i stueetagen en lille minimal passage fra hallen forbi et lille toilet.
Hvis jeg vælger at lægge i husets længderetning, er dette et så lille rum, at jeg ikke tror, det ville forstyrre.
Hvis jeg vælger at lægge i husets længderetning, betyder det også, at plankernes kortsider kan skubbes ind under køkkenskabene. Dette er måske godt, at man lettere kan få gulvet ind under køkkenskabene.
Så, mere traditionel/gammeldags stil er måske at gøre, som du skriver!?
Men, det bliver dog modsat lysindfaldet...
Jeg kan dog også godt lide at forsøge at bevare "den gamle stil".
Det eksisterende originalgulv ligger i husets længderetning. Det samme gælder trægulvet på overetagen.
Som du skriver, man lagde åbenbart på denne måde før. Husets længderetning.
I mit tilfælde er det eneste langsmalle i stueetagen en lille minimal passage fra hallen forbi et lille toilet.
Hvis jeg vælger at lægge i husets længderetning, er dette et så lille rum, at jeg ikke tror, det ville forstyrre.
Hvis jeg vælger at lægge i husets længderetning, betyder det også, at plankernes kortsider kan skubbes ind under køkkenskabene. Dette er måske godt, at man lettere kan få gulvet ind under køkkenskabene.
Så, mere traditionel/gammeldags stil er måske at gøre, som du skriver!?
Men, det bliver dog modsat lysindfaldet...
Jeg kan dog også godt lide at forsøge at bevare "den gamle stil".
Kunne man eventuelt bytte længderetning i et hjørne?
Har et mindre ret smalt rum, i et hjørne af huset, hvor forresten perlespånloftet går den anden vej.
Eller bliver det bare grimt at skifte retning i et lille rum?
Hvis jeg gør det, får jeg nemlig planker til at have samme retning som i loftet, og brædderne bliver ikke så korte på gulvet.
Eller, bør man helt klart have samme længderetning i alle rum?
Har et mindre ret smalt rum, i et hjørne af huset, hvor forresten perlespånloftet går den anden vej.
Eller bliver det bare grimt at skifte retning i et lille rum?
Hvis jeg gør det, får jeg nemlig planker til at have samme retning som i loftet, og brædderne bliver ikke så korte på gulvet.
Eller, bør man helt klart have samme længderetning i alle rum?
Medlem
· Blekinge
· 12 331 indlæg
Hvis du lægger det nye gulv i samme retning som det underliggende gulv, kan overgulvet blive bølget, da en eventuel bølgethed i undergulvet kan forstærkes.
Rummets dimension synes at øges i retning med gulvplankerne rent optisk. Værd at tænke på.
Rummets dimension synes at øges i retning med gulvplankerne rent optisk. Værd at tænke på.
Klik her for at svare