Hej!

Er der nogen der har styr på, hvordan man gør, når man vil lægge trægulvet i "samme" retning som det bærende 22" sporede spånpladegulv?

Hos alle producenter af sporede gulvspånplader står det tydeligt, at parket skal lægges på tværs af retningen på gulvspånet, og at gulvspånet skal ligge på tværs af gulvbjælkerne. I mit tilfælde ville det gøre, at trægulvet bliver æstetisk forkert lagt.

Er der nogen, der har en smart idé, eller er det ind med gulvgips eller lignende under gulvspånet først?

Det er gulvbjælkerne, der er de bærende elementer. Gulvspånpladens primære opgave er at binde tilstødende bjælker sammen, så de arbejder bedre sammen. Ønsker du at lægge gulvbrædder, der ligger parallelt med gulvbjælkerne, skal du fjerne spånpladen og lægge kortlæggere mellem gulvbjælkerne på tæt c/c afstand (typ 600 mm).

Hej og tak for svar! :)

Måske skal jeg præcisere, det som er mit mål er altså at kunne lægge et tarkett 14mm trægulv i den retning, så det bliver "langs med" gulvspån pladerne, risikoen er altså f.eks. at langsidens samling på parketgulvet bliver parallelt med en gulvvarmeslange.

Gulvspånpladerne lægges på tværs over bjælkelaget.

14 eller 26 mm spiller ingen rolle, mit svar er det samme. Gør du som du har tænkt uden kortlingar, vil gulvet med tiden få meget synlige bølger.

Hej!

Ja, som mistænkt altså :/ Jeg får svært ved at få ind kortlingar da lidt ventrør mm. optager al pladsen, tilføjes er at gulvet er reglet CC30 da spændvidden er 4400mm.

Hvordan ville det fungere med at lægge gulvgips UNDER sporede gulvspånet?
Hvis det skulle løse dette åå ville jeg dels kunne benytte gulvet enkelt under byggefasen uden at risikere skade på sporene i gulvspånet, og så føles det forkert at lægge slangerne dybere i konstruktionen for varmefordelingen?

Gips til gulv tilfører absolut ingenting, snarere tværtimod. Det er klart, at c/c 300 på gulvstrøerne ændrer billedet noget. Med tilstrækkeligt brede gulvbrædder vil jo hver bræt have en del over en lægte. Hvis du skrue-limer en tynd (12 mm) konstruktionsfinerplade oven på spånpladen, tror jeg, at du har øget undergulvets stivhed så meget, at du kan lægge gulvbrædderne som du havde tænkt. Desuden vil gulvets svajforhold blive bedre.

Har du nogen højdeforskel mellem rum at tage hensyn til, eller spiller det ingen rolle? Tænkte, hvis du skulle køre glespanel limet og skruet ordentligt mod gulvbjælkerne samt gulvvarmeplader med slange og derefter have 22mm gulvplade til sidst, som ikke er sporet men godt limet og skruet. Bare et forslag til.

T
B BiggeTheKing sagde:
Har du nogen højdeforskel mellem rum at tage hensyn til eller spiller det ingen rolle.
Tænkte hvis du skulle køre glespanel limet og skruet ordentligt mod bjælkerne samt gulvvarmeplader med slange og derefter have 22mm gulvplade til sidst som ikke er sporet men godt limet og skruet. Bare et til forslag
Jeg gætter på, at dette allerede er løst, da spørgsmålet blev stillet for fem (5) år siden...

• Synes
BiggeTheKing
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.