Hej, mine terrassebrædder har ligget løse på altanens regelværk siden august sidste år, mit spørgsmål er om jeg kan skrue dem fast nu som de er eller om jeg skal gøre dem våde? De skal skrues fast med skjulte skruer fra K-Rauta, som giver 2 mm mellemrum mellem brædderne (PROF systemet, en side ad gangen).

Er det ikke lettere at øge mellemrum så du får brættets "bredde" plus 2 mm f.eks. 28x120 bliver 122 kant til kant? Men spørg der, hvor du har købt tingene, så kan de svare på, hvordan lige netop deres system er tænkt at skulle bruges.

Z z_bumbi sagde:
Er det ikke lettere at øge mellemrum, så du får brættets "bredde" plus 2 mm f.eks. 28x120 bliver 122 kant til kant? Men spørg der, hvor du har købt tingene, så kan de svare på, hvordan netop deres system er tænkt at blive brugt.
Tak for svar, jo tanken er at have 2 mm mellem hvert bræt, men ved ikke om det er okay at skrue brættene fast, når de har ligget løse så længe og tørret.

S
V Villläramer sagde:
Tak for svar, jo tanken er at have 2 mm mellem hver bræt men ved ikke om det er ok at skrue fast brædderne, når de har ligget løse så længe og tørret.
Pointen var, at du ikke skal lægge med 2 mm mellemrum. Hvis du måler dine terrassebrædder, så er de nok 117 mm fx og ikke 120 mm.

Jeg havde målt brættet. Så lagt et stykke i vand en uge, så ved du det senere.

P
Anbefalingen på 120mm terrassebræt trykt trall er 126mm kant til kant, kører du 122mm når de er tørre så vil de udvide sig og blive tæt til efteråret og den våde periode..

D Daniel 109 sagde:
Når de er tørre, skal du placere dem med specifikt kant til kant afstand. Ikke med 2mm åbning. Det bliver for lidt med tør trall.
Det er sådan Svenskt trä anbefaler at gøre uanset. Se tabel 3
[link]
Tak for info om mellemrummet. Jeg kan altså skrue dem fast, når de er tørre, med 6 mm mellemrum uden at skruerne går i stykker, når trallbrædderne bliver våde og svulmer op?

Rejäl sagde:
Anbefalingen på 120mm tral trykt tral er 126mm kant til kant, kører du 122mm når de er tørre så vil de svulme op og blive bom tætte til efteråret og den våde periode..
Tak for svar, bliver 6 mm.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.