Kan man gøre sådan? Eller bruger man noget andet beslag? Eller gør man på en helt anden måde??
Skal bygge et altantag nu snart, og der er ikke plads i højden til at lægge reglen ovenpå bærelinjen, så min tanke har været at sætte bjælkesko på bærelinjen og derefter lægge reglerne lidt skråt i bjælkeskoene.
Min overvejelse er altså, om det kan lade sig gøre, eller om man plejer at gøre det på en anden måde?
//Calle
Skal bygge et altantag nu snart, og der er ikke plads i højden til at lægge reglen ovenpå bærelinjen, så min tanke har været at sætte bjælkesko på bærelinjen og derefter lægge reglerne lidt skråt i bjælkeskoene.
Min overvejelse er altså, om det kan lade sig gøre, eller om man plejer at gøre det på en anden måde?
//Calle
Ja præcis... Måske var det ikke indlysende, men jeg havde tænkt at gøre sådan...
Den nemmeste måde at beregne vinklen på gerningen da? Jeg plejer at skære en pasbit ud i bølgepap og bruge som skabelon, men det burde jo kunne beregnes? Hvis man kender højdeforskellen og længden?
Den nemmeste måde at beregne vinklen på gerningen da? Jeg plejer at skære en pasbit ud i bølgepap og bruge som skabelon, men det burde jo kunne beregnes? Hvis man kender højdeforskellen og længden?
Vinklen = tan -1 (modstående katete / hosliggende katete).
Tan -1 kaldes også inv(ers) tan.
Eksempel, taget stiger 40cm på 200 cm længde
tan-1(40/200) = 11,31°
På kalkulatoren i windows vælger man først avanceret regner (ikke standard) hvis det ikke allerede er indstillet til den.
Og så sætter man et kryds i "inv"-feltet inden man trykker "tan".
dvs beregn:
40/200 =
dernæst inv + tan.
Tan -1 kaldes også inv(ers) tan.
Eksempel, taget stiger 40cm på 200 cm længde
tan-1(40/200) = 11,31°
På kalkulatoren i windows vælger man først avanceret regner (ikke standard) hvis det ikke allerede er indstillet til den.
Og så sætter man et kryds i "inv"-feltet inden man trykker "tan".
dvs beregn:
40/200 =
dernæst inv + tan.
Järbolite hedder det, korrugeret plast...
Bliver det et problem? Som sagt, der vil ikke lande nogen sne fra hustaget der...
Ifølge hjemmesiden er mindste taghældning 2 cm/m (1 grad)
http://www.plastmo.se/produkter/trapetstak/järbolite-trapetstak.aspx
Bliver det et problem? Som sagt, der vil ikke lande nogen sne fra hustaget der...
Ifølge hjemmesiden er mindste taghældning 2 cm/m (1 grad)
http://www.plastmo.se/produkter/trapetstak/järbolite-trapetstak.aspx
Senest redigeret:
Ja, vi får vel se... Bliver jo en lidt svag konstruktion. Men det er vel kun sneen, der kan lave problemer?
Bliver som sagt ingen sne fra hustaget, der kan falde ned, og der er en balkon ovenover, så det er nemt at komme til at rydde det...
Sent from my LT15i using Byggahus
Bliver som sagt ingen sne fra hustaget, der kan falde ned, og der er en balkon ovenover, så det er nemt at komme til at rydde det...
Sent from my LT15i using Byggahus
Tagbjælkerne er 45x120, spændvidde 2,70 til søjle, så 70 cm udhæng fra søjle... CC målet blev 80 cm (skulle være 99 eller 120 ifølge producenten for at passe andre produkter, hvis man ville skifte i fremtiden).
I tagbjælkerne skærer jeg ud for spredte 28x70, som jeg skruer taget i... Det er vel det, der er i den svageste udgave...
I tagbjælkerne skærer jeg ud for spredte 28x70, som jeg skruer taget i... Det er vel det, der er i den svageste udgave...
Ok, min henvisning i hovedet siger, at der ikke er nogen problemer overhovedet med de mål og dimensioner.
Visst, Gävleborgs län har vel sine snøsteder det med, men skulle det blive en sådan vinter er det jo bare at skrabe lidt af...
Visst, Gävleborgs län har vel sine snøsteder det med, men skulle det blive en sådan vinter er det jo bare at skrabe lidt af...
Er vel mest glesen som føles lidt svag måske... Men jeg ville ikke tage mere ud af tagbjælkerne... Men man bemærker vel, om det står endnu næste forår 
Skal ud og bolte den sidste stolpe fast nu, så begynde at udskære tagbjælkerne...
Skal ud og bolte den sidste stolpe fast nu, så begynde at udskære tagbjælkerne...
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Vad bygga först? Tak eller golv. Bygger till vår friggebod och stommen/regelverk är klart nu. Så: Ska jag lägga takspånt eller underlagsgolv först?
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Lægge gulv på loft - fastgøre bjælke i spær?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Regelværk bliver skævt, tips?
Byggematerialer & Byggeteknologi