Hej,

jeg vil gerne bygge et gulv på loftet til lidt lettere opbevaring (julepynt, kælk osv.) og overvejer, om følgende løsning er mulig.

På loftet i dag er der en gangbro og cirka 40 cm isolering. Isoleringen består af plader i tre lag, der ligger forskudt. Tagstolerne sidder cc 120 og er delvist dækket af isolering.

Da jeg ikke ønsker at bygge op nedefra på tagstolerne, overvejer jeg, om det ville fungere at sætte en 45x70 lægte på tværs over tagstolen (fastgjort fire steder og hvilende på gangbroen) og derefter lægge fer og not på disse. Er dette ok fra et konstruktionssynspunkt?

Dvs. omtrent som skitsen nedenfor, der viser halve siden (lægte i blå, fer og not i grøn). Bemærk, at det er et gammelt billede, hvor isoleringen var fjernet for at vise hele tagstolen.

aXbOm12.jpg

ws5bi6l.jpg

Dj1raQC.jpg

Stillede 45x70 på højkant.

Satte yderpanel da jeg havde stumper på 1 m hjemme.

T Titagurgi sagde:
Stillede 45x70 på højkant.

Satte yderpanel da jeg havde stumper på 1 m hjemme.
Hvordan mener du, lagde du 45x70 på reglen i bunden af tagstolen?

Jeg vil helst undgå at bygge på nedenfra pga ev kuldebro nemlig.

P Pinkmargera sagde:
Hvordan mener du, lagde du 45x70 på reglen i bunden på tagspæret?

Jeg vil helst undgå at bygge på nedenunder pga evt kuldebro nemlig.
På tagspæret, tværs over.

T Titagurgi sagde:
På tagstolen, tværs over.
T Titagurgi sagde:
På tagstolen, tværs over.
Ok, jeg har to lag isolering over underrammen og kan ikke lægge så. Derfor undrede jeg mig om det kan fastgøres i diagonalerne, eller om det skal bæres fra underrammen.

Byg på du, det kommer fungere fint. Flere huse i mit område har gjort det, vi har typ samme spær og 20 cm sprøjteisolering over underarmen.

Isakare Isakare sagde:
Byg på du, det kommer fungere fint. Flere huse i mit område har gjort det, vi har typ samme takstoler og 20 cm sprutisolering over underarmen.
Ok, det lyder godt! Hvor mange skruer skal man fastgøre i diagonalen - er det nok med to i hver?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.