Hej!

Får et opkald fra vores entreprenør om, at de har svært ved at få fugtindholdet ned i vores betonplade. Den ligger nu på 95%. De støbte pladen den 28. september. De anvendte en beton med vct 0,55. Som jeg har forstået det, er der høj fugtighed i betonen. Vi har varmeslanger, men de er ikke i gang, de kører med varmeblæsere og affugtere. Jeg spurgte, om maleren kan starte sit arbejde, men de siger, at han også skal male lister, så han skal komme efter, at gulvet er lagt. Vi har valgt et Pergo gulv, der siger en lægningsprocent på 75%. Men da jeg nu har været i kontakt med kundeservice, siger de:

"Den relative luftfugtighed ved nyproduktion og ønsket om korte produktionstider er naturligvis en udfordring. Vi ser, at ved lægning i nyproducerede huse, hvor luftfugtigheden er oppe på 80-85%, er det ofte ikke et problem, men vi kan ikke fravige de retningslinjer, vi har, og som stemmer overens med branchestandard. Problemer opstår ofte, fordi man ikke har taget hensyn til, at der er behov for en længere akklimatiseringstid for gulvet ved højere luftfugtighed. Højere luftfugtighed ved en nystøbt plade er trods alt et mindre problem, for man ved, at pladen hærdner. Høj luftfugtighed ved en 'gammel' plade er et andet problem."

Under laminaterne kommer en Tarkoflex med indbygget dampspærre til at ligge.

Jeg har også talt med en fugtekspert, der siger, at man kan lægge laminatgulv, når pladen er 90%.

Hvad er risikoerne, hvad kan komme til at ske? Hvilke garantier kan vi give os selv?
Hvor langt ned skal pladen ned i fugtindhold?
/Anna

Hej. Hvordan gik det for jer? Vi hørte det samme fra vores entreprenørfirma, at Pergo siger 75%, hvilket i praksis udelukker nybyggeri. Desværre har vi allerede købt 160m2 Pergo laminat, så det er lidt sent for os at trække os nu...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.