Hej,
Som jeg forstår det, skal parketgulv lægges under dørkarme. Mit spørgsmål er, hvordan gør man, hvis dørkarmene allerede er på plads? Et klikgulv skal oftest lægges i med en vinkel, hvilket gør det svært at få det ind under en karm i visse situationer?
Som jeg forstår det, skal parketgulv lægges under dørkarme. Mit spørgsmål er, hvordan gør man, hvis dørkarmene allerede er på plads? Et klikgulv skal oftest lægges i med en vinkel, hvilket gør det svært at få det ind under en karm i visse situationer?
Du kan banke aktuel række frem og tilbage for at få hele gulvet ind under karmen. Det er også muligt at høvle not og anvende lim for at få det samlet. Det afhænger lidt af forudsætningerne.
Jeg ved, det er svært at forklare i tekst. Selv måtte jeg "gå ved siden af" et antal gange som lærling, før man forstår, hvordan det skal gøres.......men det kan lade sig gøre.
Jeg ved, det er svært at forklare i tekst. Selv måtte jeg "gå ved siden af" et antal gange som lærling, før man forstår, hvordan det skal gøres.......men det kan lade sig gøre.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Spring over tærsklen!L Liteavvarje sagde:
Vi har ikke en eneste tærskel i vores hus. Hvad skal man bruge dem til?
Så får man desuden en naturlig vej til ventilationen (under døren), og slipper for besværlige, skæmmende ventiler.
Senest redigeret:
Hvad har I lagt i fugen mellem gulvene? I mit tilfælde er fugen sådan 8-9 cmKnockOnWood sagde:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
med fejnsav kan du skære karmen ca 1 cm. Så kan du begynde at lægge gulvet mod den dør.
Visse gulve, fx khärs klikgulv, kan lægges "baglæns" også, hvilket kan lette arbejdet. Men har du døre i flere retninger i samme rum, er det naturligvis svært at gøre sådan.
Kan du ikke tage døren og karmen ned og sætte den op igen bagefter?
Visse gulve, fx khärs klikgulv, kan lægges "baglæns" også, hvilket kan lette arbejdet. Men har du døre i flere retninger i samme rum, er det naturligvis svært at gøre sådan.
Kan du ikke tage døren og karmen ned og sætte den op igen bagefter?
Det føles jo som man skal tage af karmene for at lægge parketten, i hvert fald i mit tilfælde som har døråbninger på samtlige sider (gang). Save falsen væk og lime er selvfølgelig en mulighed, men risikoen er stor for at der kommer lim, hvor det ikke skal være lim, eller at niveauforskellen bliver forkert eftersom det ligger på skummåtte.
Du har jo 5-10 mm spalte mod væggene, så det er muligt at skubbe hele gulvet mod den modsatte væg. Læg derefter gulvet mod karmen og skub gulvet tilbage til "rigtig" plads med koben, så det går under dørkarmen.
Klik her for at svare