Hej!

Tacks
Vi er i gang med at renovere vores soveværelse, som ligger på førstesalen i vores 1,5-plans villa. Vi har revet det gamle trægulv op, som har ligget siden 40'erne, og fjernet alle slagger og høvlspåner, der lå i bjælkelaget. Dette for at erstatte med ny isolering.

Spørgsmål1: Nå, når jeg sætter vaterpasset mellem reglarne (mellem to eller flere), så er der en lille forskel i højden på dem. Under det gamle trægulv var der fastspikret (med pap søm) striber med en form for træfiberplade for at sikre, at reglarne ligger i samme højde. Nu er planen, at jeg skal lægge gulvspån, og gulvspån skal jo limes fast på reglarne.
Er det okay at tilføje noget materiale på reglarne for at "rette op" og så lime dem først, for derefter at lime gulvspånen på disse?
Hvilket materiale bør jeg lægge på reglarne for at "rette op" dem, så at sige? Jeg kommer ikke til at sætte nye reglar ovenpå de gamle, det er for meget arbejde, og de gamle reglar er lidt skæve, hvilket gør det svært at få de nye i lod korrekt. Det letteste tror jeg er at lægge noget mellem reglarne og gulvspånen.

Ekstra spørgsmål: Hvorfor skal man lime gulvspån fast på reglarne? Ved samlingerne forstår jeg, at det skal gøres, men det bliver jo et helvede den dag, man skal fjerne gulvspånen igen.. Hvad gør man så? Med kun skruer kan man jo bare skrue dem af, med lim vil der jo sidde rester tilbage i al evighed..

Spørgsmål2:
Angående isolering, er dette egnet som lydisolering i bjælkelaget?
https://www.byggmax.se/isolering/mineralull/stenullsskiva-paroc-solid-p16890
Jeg har en blindbund, hvor jeg tænkte at lægge isoleringen (så undgår jeg at lægge isoleringen direkte på loftet til stueetagen).. Er det okay at gøre det sådan?
Hvilken tykkelse er nødvendig? 45 mm eller 95 mm?

Taknemmelig for alle tanker og svar! :)

Senest redigeret:
2) den isoleringen är blød så hvis de lægges på reglar i yderkanterne, er der stor risiko for, at isoleringen glider af reglarne.

Demmpa Demmpa sagde:
2) den isoleringen er blød, så hvis de lægges på reglerne i yderkanterne, er risikoen stor for, at isoleringen glider af reglerne.
Der ligger brædder i blindbunden, så isoleringen ligger på dem i så fald. Men hvad kan være bedre isolering?

Det bedste og enkleste er at købe (raka) 45x95 reglar og skrue-lime disse på siden af dine gamle reglar. På den måde kan du justere dem, så alle ligger i niveau og på præcis samme højde! På dette skrue-limer du så dine gulvspånskivor! Det bliver solidt og godt!

At lægge indlæg for at komme til den rigtige højde bliver ikke lige så godt, da du mister synergien mellem reglar og gulvspån.

• Synes
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Grunden til at man skal lime spånpladen mod reglerne er, at først da opnår man fuld synergi mellem regler og spånplade. Spånpladen fungerer som en forhøjning af reglerne, som på den måde bliver mere stive. Om det er nødvendigt i din situation afhænger af reglens tværsnitsdimensioner og deres spændvidde. Hvis du finder ud af disse oplysninger, vil du få svar på spørgsmålet om du skal lime. Jeg forstår din følelse, limning er så definitivt. Det er svært at få det til med mellemstykker. Så skal du præcisionssave dem i båndsav, en virkelig udfordring.

J justusandersson sagde:
Årsagen til, at man skal lime spånpladen mod reglarne, er, at kun da opnår man fuld samvirkning mellem reglar og spånplade. Spånpladen fungerer som en forlængelse af reglarne, som derved bliver stivere. Om det er nødvendigt i dit tilfælde, afhænger af reglarne tværsnitsdimensioner og deres spændvidde. Hvis du finder ud af disse oplysninger, skal du få et svar på spørgsmålet om, du skal lime. Jeg forstår din følelse, limning er så definitivt. Det er svært at få det til med mellemstykker. Så skal du præcisionssave dem i båndsav, en virkelig udfordring.
Tak for svar Vectrex og justusandersson!

Det er egentlig en regel inde ved en indervæg, der sidder lidt højere end de andre, og så er der en regel i midten, der sidder lidt lavere end de andre, hvis jeg husker rigtigt nu. Det ville have været godt, hvis ingen sad for højt, for det gør jo, at alle skal justeres.
Nu skal vi se her, spændvidden på reglarne er 4,4 meter på det længste sted. Der findes en murstock i rummet, hvor reglarne naturligt bliver lidt kortere.
Reglarne er 75x235 samt én regel er 100x235. Huset er bygget i 40'erne, så lidt skævt og skævt hører til.. :)
Der kommer også en fastgørelse til en altan udefra, hvor man har vekslere og sat to reglar på vekseleringen, hvilket gør disse reglar lidt kortere. CC-målene varierer lidt, men mellem 53 og 64 cm er det i hvert fald. Det varierer altså.
Reglarne har krummet og trukket sig lidt gennem årene, så de er ikke så lige ovenpå, så at sige.

Angående at skrue-lime reglar på eksisterende, sætter man en regel på hver side af en eksisterende regel, eller sætter man på den ene side?
Et billede siger jo lidt mere, hvordan det ser ud. Det er blindbunden, der ligger mellem reglarne, under plankerne er der luft et stykke ned til underloftet.

• Gulv med træbjælker og forskudte brædder, der viser en igangværende renovering med værktøj og materialer i baggrunden.
Det er et grænsetilfælde. Det er frem for alt svigten, der er afgørende, og da spiller bjælkerne dimensioner og spændvidde størst rolle. Krydsafstivningen på midten er en fordel, da den hjælper med at fordele en punktlast på nærliggende bjælker. Der er ingen tvivl om, at en limet spånplade giver et stivere gulv, men resultatet bør blive acceptabelt selv uden limning. Løsningen med blindbund og grove bjælker (ca. 3x9 1/2 tommer) forekommer desværre ikke i dag.

J justusandersson sagde:
Det er et grænsetilfælde. Det er først og fremmest svigten, der er afgørende, og da spiller bjælkernes dimensioner og spændvidde størst rolle. Krydsforstærkningen på midten er en fordel, da den hjælper med at fordele en punktlast på nærliggende bjælker. Der er ingen tvivl om, at en limet spånplade giver et mere stift gulv, men resultatet bør blive acceptabelt også uden limning. Løsningen med blindbund og grove bjælker (ca. 3x9 1/2 tommer) forekommer desværre ikke i dag.
Oplever ingen svigt på reglarne i dag, medmindre man stiller sig og stamper hårdt på reglarne. Har heller ikke oplevet svigt, da der tidligere lå et sømmet gulv. Men måske bedst at lægge en stribe trælim på reglarne alligevel. Forhåbentlig er det ikke mig, der skal rive det op næste gang :D Men angående at skrue og lime på nye reglar, skal det gøres på hver side af hver regel?

Hvor tyk isolering skal jeg have i bjælkelaget? Når du siger, at det desværre ikke forekommer i dag, er det så en fordel her at have det, som jeg har det? Eller er det dårligt? =)

Det sjove er, at underloftet ikke er skruet på reglarne, men det sidder på endnu en regel, som har betydeligt mindre dimension, som på en eller anden måde er fastgjort til de grovere reglar. Trods dette har vi 2,60 i lofthøjde både på under- og overetage. Huset er med andre ord meget højt, især da vi også har kælder med høj sokkel.

Det er naturligvis en fordel at have en sådan gulvbjælkelag som du har! Dagens svage dimensioner, max 45x220, er ikke meget at komme med i mange situationer.

Du behøver ikke lime spånpladen, men det er godt hvis du gør det. Det er tilstrækkeligt hvis du fastgør nye regler på én side. Uden at være langtrukken med hensyn til lydisoleringen ville jeg satse på 95 mm stenuld med middelhøj volumentæthed. Ikke mere.

J justusandersson sagde:
Det er selvfølgelig en fordel at have et sådant gulvbjælkelag som du har! Dagens spinkle dimensioner, max 45x220, er ikke meget at komme med i mange situationer.

Du behøver ikke lime spånpladen, men det er godt, hvis du gør det. Det er nok, hvis du fastgør nye regler på en side. Uden at blive langtrukken angående lydisoleringen, vil jeg satse på 95 mm stenuld med mellem høj volumen vægt. Ikke mere.
Tak tak for svar! Så kan jeg fortsætte renoveringen, som jeg påbegyndte i foråret, inden udendørsprojekterne gik i gang. :)
Jeg antager, at jeg skal beholde krydsafdækning også og ikke sætte nogen regel præcis dér, men køre en regel på hver side af krydsafdækningen?

Inden jeg lukker bjælkelaget, tænkte jeg også at trække nogle VP-rør til blandt andet netværksudtag og sådan noget. Praktisk når man alligevel har åbent. :)

Behold krydsbolningen, den gør nytte for svikten.

J justusandersson sagde:
Behåll krysskolvningen, den gör nytta för svikten.
Kanon, tak!

Ville det gøre nytte at tilføje kortlingar mellem reglerne på flere steder? Måske ikke krysskolvning men lige kortlingar så at sige?
Havde lige kortlingar før, som jeg har fjernet da de sad ret løst. De sad der da der tidligere havde været en væg der, hvor det spånede plank rested på disse kortlingar. (kortling/kottling? Hvad hedder det egentlig).

Kortling. På vestkysten siger man kottling, ligesom pogram. Kortlinger har samme effekt som krydsbolk, de fordeler en punktlast på omkringliggende bjælker. I dit tilfælde er de ikke nødvendige men gør ingen skade.

• Synes
eddiw
  • Laddar…
Er det kun en, der er høj, ville jeg nok lade rundsaven klare arbejdet. Kløv den på stedet. Alternativt elhøvlen, hvis det kun er lidt.

J JLov sagde:
Er det kun en der er høj, ville jeg nok lade rundsaven gøre arbejdet. Kløv den på plads. Alternativt elhøvlen, hvis det kun er lidt.
Mja, ved den ene væg sidder en lidt for højt, og i midten sidder en lidt lavere end de andre. Så det varierer lidt her og der. På længden ser det ud til, at alle er nogenlunde i lod, altid noget :)
Hvis jeg sætter et vaterpas mellem 4 reglar bliver der en sprække ved en af reglarne f.eks.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.