Jeg vil lægge 22mm gulvspånplader på det eksisterende gulv i min villa, og det gælder stort set hele stueetagen.
Jeg overvejer, i hvilken retning jeg skal lægge gulvspånpladerne?

Normalt lægger man det jo på tværs af gulvbjælkerne, altså ikke i samme retning som dem. Ifølge et lidt dårligt billede i et blad, man fik med gulvspånpladerne, ser det ud som om, man skal lægge gulvet på tværs af de eksisterende gulvbrædder, altså i samme retning som gulvbjælkerne...

Så hvad siger eksperterne, i hvilken retning bør jeg lægge gulvspånpladerne?

Plantegning af stueetagen med angivelse af retning for gulvbjælker og planke. Områder markeret som K, F og G. Diskussion om retningen for gulvspånplader.

Læg som du føler, med planket under bliver det stabilt så det rækker alligevel. Holder på og gør det samme hjemme. Limer under pladerne og det bliver stumt som sten!

Med venlig hilsen, fremax

S
fremax sagde:
Læg som du føler, med planken under bliver det stabilt så det er nok alligevel. Er i gang med at gøre det samme hjemme. Lim under pladerne og det bliver stumt som sten!

Må man spørge om årsagen til at I ikke river plankegulvet først? Kan forestille mig at indervægge måske står på plankegulvet? Så bliver det jo fandens besværligt at rive dem væk.

fremax sagde:
Læg som du føler, med plankerne under bliver det stabilt så det er nok alligevel. Holder på og gør det samme hjemme. Limer under pladerne og det bliver stift som sten!

Køkkenet er prioritet ét, så jeg vil starte der, og så er det langs med gulvbjælkerne nemmest, MEN når jeg kommer til åbningerne ind til hallen og rummet længst ned til højre, så ville det nok være nemmere i den anden retning...

SueCia sagde:
Må man spørge om årsagen til, at I ikke først river plankegulvet op? Kan forestille mig, at indervægge måske står på plankegulvet? Så bliver det jo dæleme besværligt at rive dem væk.
Mine vægge, som skal væk, er plankevægge og er allerede væk.
Årsagen til at jeg lægger gipsen ovenpå det eksisterende gulv er for at spare en masse arbejde, og det bliver jo bare endnu mere stabilt.
Loftshøjden kommer trods ekstra gulvspån og nedhængt loft til at ligge en del over 2,4 m.

SueCia sagde:
Må man spørge om grunden til, at I ikke river plankegulvet først? Kan forestille mig, at indervæggene måske står på plankegulvet? Så bliver det jo fandens besværligt at rive dem bort.
Alt hvad der skal rives, er allerede revet;)

Hvordan var det, skal du lægge gips eller spån :o

Men hvad skal der være øverst som overflade?

(Du er ikke interesseret i at verificere, hvad der er under det gamle bræddegulv? Hvis isoleringen skal suppleres for at få "varme gulve" f.eks.)

KnockOnWood sagde:
Hvordan var det, skal du lægge gips eller spån :o

Men hvad skal der være øverst som overfladebelægning?

(Er du ikke interesseret i at verificere, hvad der er under det gamle bræddegulv?
Om isoleringen skal suppleres for at få "varme gulve" f.eks.)
Der blev vist en fejl der, forstår ikke hvordan jeg har lykkedes at skrive Gips i stedet for Gulvspån!? ...må skyde skylden på øllen i går aftes!

Vi kommer til at lægge Vinylklikgulv fra Pergo på hele stueetagen undtagen på toilettet.

Jeg ville nok have lagt gulvpladen oppefra og ned, altså på tværs af plankegulvet og i bjælkelagets retning.
Og derefter klikgulvet fra venstre til højre, hvilket bliver i rummets + køkkenets længderetning.

KnockOnWood sagde:
Jeg ville nok have lagt gulvspånpladerne oppefra og ned, altså på tværs af plankegulvet og i gulvbjælkerne retning.
Og så klikkegulvet fra venstre til højre, hvilket bliver i rummets + køkkenets længderetning.
Tror det ville blive en god løsning, da jeg kan starte i øverste venstre hjørne og få køkkenet færdigt først.
Får jeg gulvet ind i køkkendelen, kan jeg begynde at gipse, for køkkenet kommer på fredag.

At lægge gulvet er nok det, der går hurtigst i din renovering, hvis bare underlaget er plant.
Spånplade: lim i samlingerne og derefter nogle skruer pr. plade.
Og så lidt slib på samlingerne, når limet er tørt.
Klikgulvet: tjoff tjoff tjoff, gjort på en dag :)

Underlagene er ikke perfekt, men jeg tror, jeg løser det med lidt masonit under nogle steder.
Hentede den første pakke med 30 stk. gulvspånplader i slutningen af sidste uge, så i morgen begynder jeg, så snart køkkenbordet er væk...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.