Fordele og ulemper ved at lægge gulvspån i hele min tilbygning på 42 kvm, inden man sætter skillevægge op? Altså ingen bærende vægge. Det skal blive til 1 badeværelse, 1 soveværelse og en gang med tørrerum indenfor dette rum.

Kan man også gøre det med gitterpanelet i loftet? Vedhæfter en skitse af tilbygningen.

• Håndskrevet skitse over en bygning med mål og rumsbetegnelser som bad, soveværelse og gang på millimeterpapir.
sikkert bare en smagssag. Men det er jo lettere at bygge vægge, hvis gulvet ligger der, og der også er gles i loftet. Pedanten gør det sikkert anderledes, men generelt er der jo ikke noget moderne byggemateriale lavet, så man kan løfte det op af nogen grund alligevel.

S Stefan1972 sagde:
sikkert bare en smagssag. Men det er jo lettere at bygge vægge, hvis gulvet allerede ligger der og også lægter i loftet. Perfektionisten gør det sikkert anderledes, men generelt er der jo ingen moderne byggematerialer lavet, så man kan løfte det af nogen grund alligevel.

Sådan tænkte jeg også. Får man en vandskade fx. så bliver det alligevel at bryde op, da gulvspån alligevel er limet.

Claes Sörmland
Glem ikke at tætne mellem innerväggens syll og gulvspånpladen. Der kan ellers blive en irriterende sprække, der lækker lyd der.

• Synes
Revoman
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Glem ikke at tætne mellem indvendige vægs sokkel og gulvspånpladen. Det kan blive en irriterende sprække, der slipper lyd igennem der ellers.
Man limer vel reglen i gulvspånpladen ?

Claes Sörmland
R RoBo sagde:
Man limmer vel reglen i gulvspånet ?
Ingen anelse om hvad der er standard i dag. Men lim med noget fugtfyldende i s f typ PL400, eller tæt med latexfug bagefter.

Gulvet før væggen, når man bygger, er rationelt.
Dårligere når man skal tage gulvet op, ikke let at skære spånen helt ind mod væggen.

Gulvet efter væggen, så bliver der mere svig i gulvet nærmest væggen, hvis man ikke kortler mellem gulvstrøerne.

Pest eller kolera, bare at vælge.

• Synes
Level9 og 2 andre
  • Laddar…
P
Det er vel sådan, at stommelyd overføres lettere fra rum til rum, hvis man har et væg-til-væg spångolv (tror jeg, at jeg læste engang). Intet som ville hindre mig i at lægge gulvet først uanset hvad.

• Synes
Revoman
  • Laddar…
det normale er jo gulvet først, undtagen når det er flytende gulv

J
Opfølgende spørgsmål til jer som ved. I dette tilfælde er det 42kvm. Skal man lave bevægelsesfuger? Spån er vel bevægelsesfrit, men alligevel

J Jotsat sagde:
Opfølgende spørgsmål til jer, der ved. I dette tilfælde er det 42kvm. Skal man lave bevægelsesfuger? Spån er vel bevægelsesfri, men alligevel
Det afhænger af, hvor langt det er, der står i installationsvejledningen på gulvet, på vores husbyggeri lagde vi en bevægelsesfuge under en væg, for der stod det maks 10m bred og vi har ca 11m

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.