Vi har stenplader nu på forsiden, overalt undtagen i to bede. Nu vil jeg lægge andre sten der og lave lidt om, kan man lade underlaget være som det er, når man fjerner de gamle plader, eller skal man fikse det? De plader, der ligger nu, ligger rigtig godt, ingen er sunket eller skæve eller sådan...

Håber I kan hjælpe mig... og så undrer jeg også, hvor meget det plejer at koste at få indkørslen asfalteret? Den er lidt over 20 kvm.

Det er lidt sådan at "det kommer an på"...

Hvis de eksisterende fliser er nogenlunde store og stenene du har tænkt dig væsentligt mindre, så er det ikke helt sikkert, at et underlag, der har fungeret godt for fliserne, fungerer lige så godt for stenene. For eftersom en flise spreder eventuelle belastninger over en større flade, kan den klare sig med et lidt dårligere (tyndere eller mere ustabilt materiale eller mindre godt pakket) bærelag under end stenene kan.

Men alligevel... hvis jeg var i dine sko, ville jeg nok tøve med at lave underarbejdet om, hvis det har fungeret så godt. Måske ville jeg overveje, hvordan jorden er under underarbejdet, det naturlige underlag altså. Var det for eksempel fast morænejord, ville jeg nok være ret tilbøjelig til at satse på, at det eksisterende underlag er tilstrækkeligt, var det lerjord, ville jeg nok være lidt mere tøvende...

Om asfalteringsomkostninger har jeg ikke noget at bidrage med udover tippet om, at man kan få det billigere, hvis man finder nogle naboer, som også vil have asfalteret, og sammen kontakter en asfaltlægger, der kan komme og lave det hele på én gang.

Hej!

Tak for dit svar! :)

Stenene som ligger nu er 40*40 og dem jeg kigger efter er ret mindre ja.
For at tjekke laget under, er det nok at bare fjerne en flise og grave lidt?
Hvis det nu skulle vise sig at være lerjord, kan man så lave underlaget direkte på, eller skal man først fjerne alt og begynde forfra?

Desværre har alle i min rækkehuslænge allerede asfalt, og jeg antager, at de altid har haft det, så det er kun os der har fliser på hele forsiden bortset fra de to bede desværre.

Har omtrent samme problemstilling med hensyn til "moderniseringen" af min terrasse.
Nu har jeg ca. 30 m2 cementfliser (40*40), som er beskidte, ligger lidt ujævnt og er fulde af ukrudt i sprækkerne. (har ligget i 30 år)
Overvejer at
1 Lægge en geotekstil.
2 Fylde på med 5-10 cm stenmel.
3 Lægge belægningssten, type "gårasten"

Er dette en mulig løsning, eller skal jeg "rive" alt det gamle op og lægge det om igen?
Göran

Joseful81 - undskyld, jeg tabte tråden et stykke tid. Jeg synes, du skal tage et par fliser op og grave ned et par cm, så du kan se både det gamle forarbejde og hvad der er under det. Tættest på fliserne er der sandsynligvis et par cm sand eller måske fint grus. Det interessante er, hvad der er under det. Ser det ud til at være en naturligt stabil jord eller endda et tidligere lavet bærelag, synes jeg, du kan bygge videre på det, der er, bare jævn eventuelle ujævnheder ud, der kan opstå, når I tager fliserne op.
Er det derimod en løs jord som ler, så bør I nok grave ned et stykke og lægge geotekstil og et bærelag af samgrus på et par cm, som stampes før I lægger afretningssand og sten.

oehlin - du siger, at fliserne ligger lidt ujævnt. Hvordan? Hvis det er en kant, der stikker lidt op her og der, er der ikke så meget at sige om det, så giver jeg dig samme svar som til Joseful81. Er det større ujævnheder, f.eks. hvis hele partier er sunket mere end andre, så er underlaget tilsyneladende utilstrækkeligt, og du bør, uanset hvad det er for en jord, grave ud og lægge et rigtigt bærelag.

Hej!

Tak for dit svar!

Vil prøve det først, se hvordan det ser ud under nogle fliser.!

Skriver igen, når jeg har gjort det, så får vi se!
Tak igen for al hjælp!!!

Mvh
Josefin

Farzan sagde:
Joseful81 - undskyld, jeg tabte tråden her et stykke tid. Jeg synes, du skal tage et par fliser op og grave ned et par dm, så du kan se både det gamle underarbejde og hvad der er under det. Nærmest under fliserne er der antagelig et lille antal cm sand eller muligvis fint grus. Det interessante er, hvad der er under det. Ser det ud til at være en naturligt stabil jord eller endda et tidligere lavet bærelag, synes jeg, du kan bygge på det, du har, bare jævn eventuelle ujævnheder, der kan opstå, når I tager fliserne op.
Er det derimod en løs jord som ler, bør I nok grave ned et stykke og lægge geotekstil og et bærelag af et par dm samkross som stampes før I lægger på sætssand og sten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.