Hej!

I år vil jeg forsøge mig med et projekt, som længe har været på planlægningsstadiet, men som ikke er blevet realiseret endnu. Det drejer sig altså om en læ-/indsynsafskærmning til vores terrasse. Jeg har vendt og drejet udseendet sammen med konen, og vi er nu kommet i mål med det. Dog har jeg aldrig bygget noget sådan før, så jeg kunne bruge lidt tips og råd fra forummet.

Sådan er det tænkt at se ud:

3D-tegning af altan med ribbehegn og en person, der går mod åbningen for at komme ud på græsplænen. Hegnet har en vinkel for stabilitet.

Som det ses, er det det klassiske ribbe/ribbe forskudte mønster for selve staketsdelene. Åbningerne er tænkt, så vi nemt kan dække dem med markisestof for indsynsbeskyttelse, når det ønskes (konen vil gerne solbade i bikini), eller hvis det blæser lidt køligt. Grunden til, at vi ikke bygger et helt plankeværk, er, at det også forhindrer udsyn, så at sige. Vi vil gerne kunne se ud i haven, når vi synes, det ikke gør noget, at naboerne kigger ned på vores terrasse.

Vinklen har jeg tilføjet for at stabilisere konstruktionen, samt for at have et godt hjørne til gasgrillen.

Nu til mine overvejelser, som jeg gerne vil have lidt feedback på.

Rækværket har jeg sat til 100 cm, er det en fornuftig højde for et terrasserækværk? Det skal siges, at dette er en terrasse, der sidder cirka tre decimeter fra jorden, så der er ingen grund til at have et stakit på det overhovedet, andet end for læbeskyttelse. Store dele af den er desuden omgivet af beplantning.

Hvad er en passende højde på overliggeren? Der hvor manden spankulerer i tegningen, er vejen fra terrassen ud til den del af græsplænen, så det skal føles naturligt at gå igennem, selvom man måske er høj. Skal jeg gå efter normal døråbningshøjde, eller bør jeg gøre den endnu højere?

Når jeg laver ribbekonstruktionen, er jeg lidt bange for, at det kommer til at se "pebret" ud, hvis jeg skruer hver ribbe i enderne. Jeg tænker mig, at jeg skruer en 45x45 liste mod de opretstående "søjler" mellem rækværk og gulv, som ribberne så fastgøres i. Er der en bedre løsning? At plugge/proppe er jeg ikke så interesseret i, da det bliver en frygtelig masse propper...

"Søjlerne" tænkte jeg at lave af tre dele. Kernen skal være en 45x120, samme som bjælkerne, terrassen ligger på. Udenpå kernen skruer jeg 28x120 terrassebrædder, der går ned under gulvniveauet og omslutter bjælken som et omvendt "U". Konstruktionen forankres med vognbolte gennem bjælken. Lyder dette som en god løsning?

Der dukker sikkert flere spørgsmål op fremover. Alle tanker, tips og råd modtages gerne! :)

Mvh
Fred

S
Det er nok godt som I tænker, men højden 1 meter er for højt, hvis I vil se ud over haven og ikke kun himlen. Sæt jer på noget, der skal være på terrassen, og mål op til øjnene, så har I målet i højde for ribberne.

I øvrigt kan I sætte et par liner (ikke ståltråd den ruster) i overkant og underkant med et stof, som I kan trække for. Det er muligt at have dem langs stolperne, når det skal være åbent, bare at vælge en eller to gardiner.

Løsningen kan blive rigtig flot, men kræver en pokkers præcision, når den monteres. Jeg ville sætte overliggeren (underkanten) 210 cm over terrassen. Det er et ret etableret mål. Overkanten på "vinduåbningerne" og et rækværk bør ikke være mere end ca. 70 cm over gulvet, hvis de ikke skal forstyrre udsigten, når man sidder ved et spisebord. Ellers har jeg ingen bemærkninger.

Jeg har et plankeværk med liggende brædder, 110 mm brede med 110 mm mellemrum. På den anden side af 90-stolperne sidder lignende brædder, men forskudt 110 mm. Det er altså meget åbent, men giver alligevel nul indsigt.

Den kedelige erfaring er, at det virkelig giver 0% beskyttelse mod vinden. Det blæser lige igennem. Værd at tænke på.

S skutten11 sagde:
Er nok godt som I tænker, men højden 1 meter er for højt hvis I vil se ud over haven og ikke kun himlen. Sæt jer på noget, der skal være på altanen og mål op til øjnene, så har I målet i højden for ribberne. Desuden kan I sætte et par liner (ikke ståltråd, den ruster) i overkant og underkant med et stof, som I kan trække for. Kan have dem langs stolperne, når det skal være åbent, bare vælge et eller to gardiner.
Der er som sagt meget beplantning langs altanen, så den udsigt findes alligevel ikke rigtigt. Derfor føles det vigtigere at have rækværket i en "normal" højde for komfort. Hvordan markisestoffet skal hænges har jeg allerede lidt tanker på. De skal fjernes helt, når de ikke bruges.

J justusandersson sagde:
Løsningen kan blive meget flot, men kræver en hulens præcision, når den monteres. Jeg ville sætte overliggeren (underkanten) 210 cm over terrassen. Det er et ret etableret mål. Overkanten på "vinduesåbningerne" og et rækværk bør ikke være mere end ca. 70 cm over gulvet, hvis de ikke skal indkrænke udsigten, når man sidder ved et spisebord. Ellers har jeg ingen bemærkninger.
210 cm, check! :) (På tegningen havde jeg valgt 95 cm...så jeg må opdatere den!)

Nyfniken Nyfniken sagde:
Jeg har et plank med liggende brædder, 110 mm brede med 110 mm mellemrum. På den anden side af 90-stolperne sidder lignende, men forskudt 110 mm. Det er altså meget glest, men giver alligevel nul indsigt.

Den kedelige erfaring er, at det virkelig giver 0% beskyttelse mod vinden. Det blæser lige igennem. Værd at tænke på.
Det forstår jeg ikke giver så meget vindbeskyttelse. Med de ribber jeg har valgt (28x45) vil vinden nok ikke blæse igennem, men stadig ikke være så tæt, at det skaber turbulens.

I vores tilfælde skal vi også have det meget tættere, da naboens hus ligger en del højere, så de kigger ned på vores terrasse.

Ingen der har nogle tips til, hvordan ribberne kan fastgøres uden at der bliver så mange skruehoveder? Kan jeg sømme dem med en dyckertpistol?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.