Hej

har en kamin som lader en 500l tank som derefter lader BVP med en diffpump.

tanken bliver ikke varm i bunden selvom jeg fyrer længe, se billede af hvordan det er koblet.
Sidder 63gr termoventil.

taknemmelig for hjælp, rørleggeren løser det ikke.

• Håndtegning viser en varmeinstallation med en kamin og en 500L tank forbundet med rør og termoventil.
Kedlen er for svag. Kan ikke hæve temperaturen samtidig med, at du trækker varme til huset, ved udtag af varme køles tanken ned i bunden og skal så opvarmes af kedlen. 500 l er meget, hvilke temperaturer har du på ind/ud af kedlen.

Jeg får ingen temp i bunden, selv når jeg ikke lader mod BVP altså slukket ladning.
Da tager jeg ikke noget ud, men skal bare lade 500l op.
Jeg får typisk 70 i toppen af tanken, Max 60 i midten, og bunden stiger slet ikke?

Overvejer at vende ladningen og køre ind i bunden og tage ud i toppen, bliver det bedre?

Bunden får jo den temperatur, som returvandet har.

Får ingen temp i bunden selvom diffpump er slukket. Så når brændeovnen lader tanken, bliver bunden aldrig varm.
Spontant havde jeg ønsket at vende cirkulationen og lade varme i bunden, så ladfomaten får varmere vand og tager mere fra tank?
Føles i øjeblikket som en stor del går rundt mod brændeovn, og meget lille del blandes mod akkutank.
Typ 30gr i bunden og 63gr termostat?

Det med 63 C termostat har ikke med temp at gøre, det vigtige er, hvad for temp er det på røret til tanken, orker ikke kedlen få op temp så tanken får sit, så må du sænke farten på pumpen eller lukke til nogen ventil lidt og prøve

Hvor meget af kaminens 5kW går til tanken henholdsvis bliver varme ved kaminen?
Hvor ender energien, hvis den ikke varmer tanken, når du fyrer? Hvor meget brænde skal der til?

Sidder kamin og akkumuleringsbeholder på samme højde?

J jonaserik sagde:
Det med 63 C termostat har ikke med tempen at gøre, det vigtige er, hvad for temp det er på røret til tanken, orker ikke kedlen få op tempen så tanken får sit, så må du sænke fart på pumpen eller lukke til en ventil lidt og prøve
Har ingen temp på indkommende fra kedlen men ca 80-90gr, det føles som retur til pejsen er næsten lige så varm, så tager den ikke så meget vand fra tanken (er ca 30gr i bunden).
Lukket ventilen mellem 11/30 og indkommende så at den kun skal tage fra tank men da
Virker det som cirkulationen næsten stoppede.
Så det føles bare som at det ikke cirkulerer tilstrækkeligt i tank for at varme bunden op.
5kw burde være nok for at lade en 500l tank ik?
Selvom pumpen kører Max er returen meget varm.

blackarrow blackarrow sagde:
Hvor meget af kaminens 5kW går til tanken henholdsvis bliver varme ved kaminen?
Hvor tager energien hen, hvis den ikke varmer tanken, når du fyrer? Hvor meget brænde går der til?

Sidder kamin og akkumulatortank i samme højde?
Den giver 5kw til vand.
Tanken sidder lidt lavere, rørene går ned i gulvet og så op igen til tank.
Varmer tanken, men selvom jeg har fyret hele dagen, står måleren stadig i bunden på 30,
Når midterste og øverste er 65 henholdsvis 75.
Returen til kaminen er meget varm, derfor føles det som om, den ikke tager så meget returvand fra tanken for at få det effektivt.
Måske skal jeg skifte til 45gr termostatventiler?

Rækker effekten ikke til mere, er det ligegyldigt, hvordan du tilslutter rørene. Hvad ønsker du at opnå med en omkobling?

• Synes
GK100
  • Laddar…
D Daniel 109 sagde:
Rækker ikke effekten til mere, er det ligegyldigt, hvordan du kobler rørene. Hvad vil du opnå med en omkobling?
mener du, at effekten ikke rækker?
Det er jo altid skoldhedt på returen fra kamin uanset hvor varmt det er i tanken.
Havde det ikke rakt til, havde den ikke været så varm.
Tror ikke, at det vekslers så meget mod tanken, uden at det går rundt i laddomaten.
Luft eller en forkert termostat måske, hvad ved jeg?

Ja, top temperaturen er jo klart højere, end man forventer for en sådan termostat. Men varmen forsvinder jo ikke nogen steder.

Tænder du op og det ikke koger når du havner i den situation, mister du selvfølgelig effekt/energi et sted. Har intet at gøre med dine temperaturer, det er ikke forkert at have relativt varm retur mod kaminen. Mål både ud og ind mod den, så kan du vurdere effekten, 5 kW er ikke meget og er det nominelt kan man nok regne med mindre i praksis.

Har du tjekket om pumpen kører?

Jeg havde præcis det samme problem i vores tidligere hus. Uanset hvor længe vi fyrede, fik vi ikke temperaturen op i tanken. Det viser sig, at det var en kombination af selvcirkulation til elementer og varmtvandsforbrug. Energien forsvinder ikke magisk et eller andet sted, men hvis du varmer fra 30 til 80-90 grader, er der ikke noget stort flow med 5 kW, så det vil tage lang tid at få den varm. Helt uden forbrug tager det lang tid at lade 500 l op, og med bare lidt tager det meget lang tid.

Edit:
500 l, 50 grader bliver 30 kWh, hvilket med 5 kW burde tage knap 10 timer...

”Mikethestrike” sagde:
Luft eller fejl termostat måske, hvad ved jeg?
Hvor sidder pumpen, synlig eller i et skab, det var et stykke tid siden, at en havde noget lignende, pumpen sad i et skab, som ingen tænkte på og var defekt, din pumpe skal nok starte på en justerbar termostat, har du tjekket, at den fungerer, som den skal. Er laddomaten OK, så termostaten i den ikke sætter sig fast, så bliver det som nu er.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.