Skal bygge en trappe med granitbloktrin.
For at bygge sider til denne har jeg tænkt mig at støbe L-støtter på begge sider og bygge op med 0-32 mellem disse, som jeg placerer granitbloktrin på, ifølge den korte filmklip.

Har nu støbt første side og fik anbefaling fra en i branchen, at det er tilstrækkeligt med armeringsnet i bunden, der går op i støtten, ifølge vedhæftede billede.
Dimensionerne på L-støtten, som er 1,6 meter lang, er:
Højde 1000mm - 490 mm
Dybde 600mm
Tykkelse 190mm

Jeg har nu læst nogle tråde om armering og spekulerer på, om det virkelig er nok med kun armeringsnet?
Den, der anbefalede dette, mente, at på prefab L-støtte er der kun et net i vinklen i "L'et"...

Støbning af L-støtte med armeringsnet i en træform, klar til beton.

Nogen?

Hvis det er bærelaget, der optager de vertikale belastninger, synes jeg, det burde være tilstrækkeligt med den grundarmering, som nettet tilbyder.

Ok, tænker du på bærelaget under støtterne?

Jeg tænkte om der bliver horisontalt tryk bag støtten, hvor der vil ligge pakket bærelag og granittrinsblokke bagved. Disse laster er jo mere eller mindre konstant, bortset fra når man går på trinene og eventuel sne, der ligger på trappen.
Vil jo ikke have, at den vertikale del af støtten skal give efter for de laster...

J justusandersson sagde:
Hvis det er bærelaget, der optager de vertikale laster, synes jeg, det burde være nok med den grundarmering, som nettet tilbyder.

Uden at have været på din grund er spørgsmålet naturligvis lidt teoretisk. De største laster er vertikale, og granitblokkene vil desuden hjælpe med at holde L-støtterne fra hinanden. Jeg ville ikke bekymre mig om dette.

Ok, så vælger jeg nok den armering.
Tak for svar!

J justusandersson sagde:
Uden at have været på din grund er spørgsmålet naturligvis lidt teoretisk, De største laster er vertikale og granitblokkene vil desuden hjælpe med at holde L-støtterne fra hinanden. Jeg ville ikke bekymre mig om dette.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.