Jeg ved, at der bliver spurgt meget om dette på BH, men det er svært at finde svaret på netop min situation, så det må blive en tråd.
I vores hus har vi tre rum i fil på overetagen, se billedet. Billedet er ikke helt korrekt, men giver en fingerpeg i det mindste. Det midterste rum går altså til stor del i den gamle kattvind og føles trangt.
Vi har talt om at sætte et eller to tagvinduer ind, men er nu begyndt at overveje en kvist. Det ville i så fald blive en i samme stil som den på forsiden, men mindre. Det er heller ikke muligt at bygge kvisten i centrum af den anden, så den vil være forskudt.
Jeg er handy og ville gerne bygge den selv, men føler mig lidt usikker over aflastning. Spær ligger med knap en meters afstand, og det ville så være aktuelt at fjerne en spær. Jeg har læst, at det kan være nok at forstærke de to spær, der ligger ved siden af, men måske gælder det 60cc? Mine er dog ret robuste.
Det føles som om, det ikke burde være så himla usædvanligt at få til. Eller kan det betale sig at tage en tømrer, der laver rammen, og så kan jeg gøre resten færdigt? Et alternativ kunne måske være bare at nøjes med en kvist mellem to spær, men det ville have været rart med mere gulvplads.
I vores hus har vi tre rum i fil på overetagen, se billedet. Billedet er ikke helt korrekt, men giver en fingerpeg i det mindste. Det midterste rum går altså til stor del i den gamle kattvind og føles trangt.
Vi har talt om at sætte et eller to tagvinduer ind, men er nu begyndt at overveje en kvist. Det ville i så fald blive en i samme stil som den på forsiden, men mindre. Det er heller ikke muligt at bygge kvisten i centrum af den anden, så den vil være forskudt.
Jeg er handy og ville gerne bygge den selv, men føler mig lidt usikker over aflastning. Spær ligger med knap en meters afstand, og det ville så være aktuelt at fjerne en spær. Jeg har læst, at det kan være nok at forstærke de to spær, der ligger ved siden af, men måske gælder det 60cc? Mine er dog ret robuste.
Det føles som om, det ikke burde være så himla usædvanligt at få til. Eller kan det betale sig at tage en tømrer, der laver rammen, og så kan jeg gøre resten færdigt? Et alternativ kunne måske være bare at nøjes med en kvist mellem to spær, men det ville have været rart med mere gulvplads.
Tak Matti! Et dumt spørgsmål måske, men hvorfor ikke sætte reglen først og så bare save? Eller har jeg misforstået, hvad du mener med stempling?
Jeg mærker, at jeg stiller de samme spørgsmål, som jeg har læst mange af her, men det er svært at finde svarene. Findes der typetegninger et sted til at hente eksempler på konstruktion af kvist med lige, skrånende tag? Hvilke er de kritiske momenter med en kvist (inddækning, regeldimension, afstivning)? Og hvad kan en simpel kvist på måske 2 meter koste i materialer?
Jeg forstår, at det allerbedste er at få en ingeniør hjem, som fortæller mig, hvordan jeg skal gøre (skal måske alligevel have tegninger til kommunen), men jeg synes, det burde kunne gå uden.
Jeg mærker, at jeg stiller de samme spørgsmål, som jeg har læst mange af her, men det er svært at finde svarene. Findes der typetegninger et sted til at hente eksempler på konstruktion af kvist med lige, skrånende tag? Hvilke er de kritiske momenter med en kvist (inddækning, regeldimension, afstivning)? Og hvad kan en simpel kvist på måske 2 meter koste i materialer?
Jeg forstår, at det allerbedste er at få en ingeniør hjem, som fortæller mig, hvordan jeg skal gøre (skal måske alligevel have tegninger til kommunen), men jeg synes, det burde kunne gå uden.
Du må stämpla op tagstolen for at den ikke skal synke når du saver den af. Det kritiske i kvistbyggeriet er at få tilslutningen af det nye tag mod det gamle. Det kræver bare sund bondfornuft når du ska bygge en kvist.cederbusch sagde:
Hmmm, bliver det pænt?:Scederbusch sagde:
Hvad mener du præcis med "stempler"? Jeg forstår det som at sætte støttebukke, som man gør, når man river en væg ned, der skal aflastes. Derefter tager man støttebukkene væk. Mener du, at støtten i dette tilfælde skal sidde fast?Matti_75 sagde:
Jeg overvejer alternativet at sætte to tagvinduer ved siden af hinanden i stedet for en kvist. Da ville jeg også fjerne en spær, eller måske kløve den på midten, så den ikke fylder så meget og aflaste på en anden måde. Eller bliver det så for svagt en konstruktion? Vægten fra sneen, der falder i niveau med vinduerne, bliver jo ikke optaget nogen steder så.
Jeg mener stempling. Stemplingen fjerner du, når du har afsluttet udvekslingen af spærret, som jeg beskrev i mit første indlæg. En regel på tværs mellem de tilstødende spær, som bærer den afkappede spær.
Nu faldt tiøren! Jeg tænkte hele tiden, at jeg skulle sætte to regler fra side til side, så at sige, men nu forstår jeg, at den nye regel skal fastgøres i snittet, der bliver, når stolen saves af. Nogle gange er man uheldig at tænke forkert.
Tips til hvor jeg kan finde passende dimensioner og byggemetoder?
Tips til hvor jeg kan finde passende dimensioner og byggemetoder?
Klik her for at svare