Hej på jer,

Har overvejet det her med kvalitet på tømmer. Interessen kommer delvis fra en grundlæggende interesse for bygningsbevaring, hvor tømmeret, der blev brugt i ældre bygninger, ofte var af bedre kvalitet end dagens udvalg. Nåvel... det er en anden diskussion... men...

- Kan man få frem kvaliteten på en regel/vinduesramme/panelbræt?
- Hvordan måles kvaliteten på materialet (hårdhed, rethed???)

Jeg ved, at man tidligere brugte kvalitet I til V, men jeg ved ikke præcist, hvad dette henviste til.

Er der nogen, der har styr på det?

Ønsker at købe de bedste mulige materialer.

MVH

Tomas

Selvfølgelig findes der også i dag forskellige kvaliteter af tømmer. Oftest, hvis du køber i byggemarkedet, er det usorteret, nogle er virkelig fine, og noget er skrammel, og det meste er derimellem. Hvis du skal købe klassificeret tømmer af højeste kvalitet, så koster det. Bare fordi en planke er lige og knastfri, er det ikke sikkert, at den holder højeste kvalitet efter standarderne for 100 år siden. Det afhænger alt sammen af, hvad du skal bruge tømmeret til. Tætte årringe (senvokset) og høje indhold af harpiksstoffer gør tømmeret hårdere og mere modstandsdygtigt mod angreb fra skimmel og insekter. Tjek fetvedens venner, et nyt koncept inden for imprægnering; http://biphome.spray.se/fetved/.

/Jögga

Hej,

Interessant site, men jeg kan stadig undre mig over, om der ikke findes en form for grundklassificering, som man nemt kan bruge i dag. Hvis jeg nu køber en grovskåret 120*10 brædde, er det helt klart, at den varierer i kvalitet. Nogle saver man lige igennem, som om det var balsatræ, andre skal man tage lidt mere fat i. Kan man fange dette i dag, når alt er blevet så effektiviseret uden at skulle betale store penge? Er der visse trælastforretninger, der generelt har bedre træ end andre?

ClasseClas
sunemangs sagde:
Findes der visse trælasthandler, der generelt har bedre træ end andre?
Jeg ved ikke, hvor du bor, men hvis du køber større mængder træ fra Norra Norrland fra en sav (eller en privatsav), kan du være sikker på at få senvokset træ. Om du synes, det er værd at betale for fragten, er en anden sag!

Hvis man med kvalitet mener tungt senvokset træ (tætte årringe), så findes der nok mere af den slags heroppe i Norrland. Og efter min erfaring er det også de stykker, der vrider og slår sig mindst, når det tørrer.

Tag til et bræddebutik, hvor du kan vælge selv, og tjek årringene i enden. Godt arbejde, hvis man skal have meget træ, men det kan være det værd, hvis man skal reparere f.eks. en vindueskarm eller lignende.

Hvis man vil købe Norrlands-træ, kan man købe hele pakker fra f.eks. SCA. Køb 50x200 og hyr en lokal sav til at flække og høvle. Jeg ved ikke, hvad fragten koster.
Men nu bliver det vel sødentræ også heroppe, jeg mener som følge af stormen...

/Jögga

Mange savværker bruger stadig klasserne I => V for kvaliteterne.

I sorteringsreglerne defineres ting som antal og størrelse af knaster, vankant, råd, tyr, sort knast, tjærntræ, rethed mm, mm.

På min gamle arbejdsplads, et savværk brugtes 1-7.
1 er det bedste og 7 er det dårligste.
1=knastfrit, uden tyr og vankant.
7=vrag

Min vurdering af det, man finder på brændeværkstederne, er ca. klasse V, dvs. "kvinta" og nogle gange med en tendens mod VI.
Ikke helt usædvanligt med sprøknaster (gamle topbrud), sort knast, harpiksblærer, marvsprækker og tyr på brændeværkstederne >:(

Saven sorterer og sælger træet i forskellige klasser og mix af kvaliteter afhængigt af kundens krav.

En almindelig mix er I-V, altså 1-5.

Styrkeklassificeret træ gennemgår en mekanisk prøvning, før det stemples.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.