Hej!

Jeg skal snart købe ret store mængder gips, men jeg overvejer lidt, hvordan det er med kvaliteten på de forskellige fabrikater af gips, der findes i handelen.

Har f.eks. hørt, at Lafarge ikke skulle være helt i orden, men passer det virkelig, eller er det bare snak?

Er der nogen her på forummet, der har nogle erfaringer med forskellige mærker (fordele og ulemper) på gips og dets kvalitet, så er jeg taknemmelig, hvis I vil dele dem med mig.

/Jonas

Kør med Danogips, de mest almindelige du finder i byggemarkedet. Fungerer fint, men der findes billigere gipsplader.

Hvad præcist mener du med kvalitet? En gipsplade er grundlæggende en enkel konstruktion, som alle producenter kan klare.

Lafarge finder du bl.a. på byggmax, antageligt derfor de kan have fået et ry, jeg synes dog ikke der er noget galt med dem,

En del lavprisskiver føles blødere og er som at skære i fugtig gips, de er desuden blødere når man sætter rawlplug i dem.

/Kent

Min følelse er, at standardpladerne fra de store, inkl. Lafarge, holder en ensartet kvalitet og pris. Gips er meget prispresset i byggemarkedet. Derimod har visse varehuse, fx Byggmax, også lavprisplader (udover deres standardkvalitet), som er rigtig dårlige.

Det jeg tænkte på var netop, hvordan de forskellige plader er at arbejde med. Hvordan de holder osv.

Har jo som sagt hørt, at Lafarge ikke skal være helt 100, men prisen på pladerne hos Byggmax er jo klart fristende... De er jo en del billigere end de øvrige byggemarkeder på markedet.

Saxet fra Byggmax:

BYGGmax budgetgips følger EU-norm. Det øvrige gipssortiment følger Svensk Standardnorm.

joflopp sagde:
Saxet fra Byggmax:
BYGGmax budgetgips følger EU-norm. Resterende gipssortiment følger Svensk Standardnorm.
Jeg talte med nogen på Byggmax kundeservice om den der billigere gips, og de ville ikke selv anbefale den til et almindeligt hus. Mao er det virkelig budget, vi taler om. Svenskstandardnorm er nok godt i dette tilfælde.

Bestiller man en større bunke er min erfaring, at det koster omtrent lige lidt overalt, byggmax vil ikke være billigere end andre steder (bortset fra budgetgipsen da).

Hej, Budgetgipset har jeg brugt på et tidspunkt, bl.a. til garagen, hvor det udsættes for en del prøvelser. Jeg har også brugt det til indendørs vægge nogle gange, og har ikke modtaget klager endnu. Derimod findes det vel kun som 120 plade, hvilket ikke er så sjovt at arbejde med.

Lafarge sælges vel ikke som budgetplade, men betragtes vel som enhver anden plade, burde også findes som 90 plade, det er jo lige så sjovt, når man skal bære 60 plader op på en overetage...

Ellers opfatter jeg Gyproc som det mest almindelige i handlen, men det er nok et regionsspørgsmål...

(Kom lige i tanke om, at jeg brugte budgetplader udenpå tretexen i Mors dagligstue, ingen problemer overhovedet.)

Senest redigeret:
Knauf har en GDS plade som ikke opfylder alle krav vedrørende brandsikring, lyd osv. Sikkert lige så god som deres "almindelige" gipsplader men ikke klassificerede.

Kørte norgips og Lafarge(ikke budget) da jeg byggede skuret, ingen større forskel på dem. Måske lidt blødere papir på Lafarge men ikke noget værd at hænge sig i.

Tak for infoen.

Så er det bare at komme i gang med at jagte priser...

Lidt erfaring med gips jeg har er, at ved leveringen fra Trivselhus fik jeg mange plader som var forkerte (overfladen på pladerne var ikke glat, flere mm dybe furer) så vist findes der forskellig kvalitet.
Ved desværre ikke mærket nu

Jeg har bemærket, at gipspladerne kan variere lidt i skrøbelighed, når de opbevares udendørs (typ byggmax). Når det er vinter, koldt og tørt, kan de være lidt mere skrøbelige og knasende, når det er fugtigt vejr, føles pladerne lidt blødere (kan være indbildning).

Jeg er i gang med at udvide garagen lidt.
Noget specielt at tænke på, når det gælder valget af gipsplader?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.