Tag kontakt med arkitekten, og forsøg at nå kunden via SMS eller lignende.

Enig med en tidligere skribent om, at denne type mønster tidligere har været forbeholdt keramiske fliser. Jeg antager, at vandstråleskæring har gjort det muligt at lave i marmor. Og 2-3 mm er den normale fugebredde, når man lægger natursten. Det er (var før i tiden i hvert fald) normalt med en vis variation i størrelse på naturstensfliser, men da taler vi betydeligt større fliser, hvor den procentuelle forskel bliver relativt lille. Her, hvor fliserne ser ud til at være maks ca. 10x10 cm, bliver 1 mm en stor fejl. Men at fugebredden varierer, hvor de sidder på net, er jo et (relativt) lille problem, det er jo ikke svært at løsne dem og sætte dem korrekt, hvis der ikke er mange på hvert net. Jeg har for mig, at det ikke er usædvanligt, at nogle er skredet under lægning af mosaik eller andre småfliser, der sidder på net.

Kantstødte fliser (sten eller keramik) fra leverandøren er helt uacceptabelt at acceptere. Eller jo, et fåtal, man skal jo som regel alligevel skære nogle... Et "almindeligt" marmorgulv ville aldrig blive lagt med kantstødte fliser. Den ubehandlede sten kunne jeg forestille mig ligger vendt på hovedet...

• Synes
TobbeP og 2 andre
  • Laddar…
Boilerplate4U
Alti Alti sagde:
Tag kontakt med arkitekten, og forsøg at nå kunden via SMS eller lignende
Og send masser af billeder, hvis det er muligt! SMS kan i nogle tilfælde reducere opløsningen, så tjek, om I har mulighed for at maile billederne, så detaljerne bliver tydelige. Kontakt først arkitekten og koordinér forslag.

Min bror driver et renoveringsfirma og støder ofte på forhindringer, når det kommer til forskellige typer af materialeleverancer, der ikke fungerer æstetisk eller funktionelt. Der er et godt grundlag næsten en nødvendighed for at kunne tage beslutninger, hvis kunden ikke selv kan være til stede. Facetime eller lignende er også gode hjælpemidler.

Ps..
Der findes arkitekter med mere eller mindre byggekendskab. Arkitekter med fokus på æstetik bliver nogle gange omtalt som "sky-arkitekt" på grund af tendensen til at svæve højt i det blå. Hvis man har hyret en sky-arkitekt uden større erfaring eller indsigt i byggekendskab, er det mere en regel end undtagelsen, at denne type problemer opstår.

Senest redigeret:
Af det sæt plader du har, og det sæt du har returneret, kan måske forretningen, arkitekten eller du samle nok uskadte plader, der kan lægges løst (uden net) og som en dygtig fliselægger kan lægge med korrekt store fuger? Det burde ligge i forretningens interesse at løse det her så gnidningsfrit som muligt.

Hej du har fået kina/indisk producerede fliser.

de satser på dårlig kvalitet og meget imitation af andre mærker

D Daaaaaniel sagde:
Har i dette tilfælde ikke meget saglig grund at komme med, ved fx om der findes nogle vilkår i produktet, der stipulerer om, at afvigelser om X mm eller lignende kan forekomme. I så fald har man jo accepteret en vis tolerance og må derfor forvente visse afvigelser.
Nogle gange kan en købsaftale (kvittering) henvise til butikkens generelle vilkår, som igen henviser til de tekniske forskrifter for det respektive indkøbte produkt.

Men at en sådan tolerancemargin skulle give plads til den ubehandlede plade virker dog meget tvivlsom.

Men min mavefornemmelse er, at jeg ville have insisteret og reklameret dette.

Et argument til butikken er jo, at hvis de værner om kunden (få butikker siger nej til, at de værner om kunden), og de mener, at produktet faktisk er fejlfrit, så skulle det være muligt for dem at tage dem tilbage. Pladerne, deres farve eller form, er på ingen måde direkte tilpasset dig (værre, hvis du havde bedt dem indgravere dit navn i hver 10. plade).
Med sådan et ræsonnement, at male dem ind i et hjørne, er min erfaring, at man oftest kan komme til en løsning. Forsøg at udglatte det hele, når du taler om dem "nogle gange bliver det rigtigt, nogle gange bliver det forkert, lad os skilles som venner"

Held og lykke.
AMA har jo specificerede tolerancer, men alt afhænger jo af, hvordan indkøbet er sket!

Alti Alti sagde:
Af det parti fliser du har, og det parti du har returneret, kan måske butikken, arkitekten eller du samle nok uskadte fliser, som kan lægges løst (uden net) og som en dygtig flisemurer kan lægge med korrekt store fuger? Det burde ligge i butikkens interesse at løse dette så smidigt som muligt.
Er det ikke meningen med at montere fliser på net at spare arbejde og opnå præcision?

• Synes
se38006 og 2 andre
  • Laddar…
S seniorkonsult sagde:
Er ikke meningen med at montere plader på net at spare arbejde og opnå nøjagtighed?
Naturligvis har du ret, men mit forslag er en måde at komme videre på uden alt for stort tidsspild. Dog skal nogen selvfølgelig betale for det ekstra arbejde.

• Synes
seniorkonsult
  • Laddar…
J -JST- sagde:
Stenen som valdes, kommer från en butik i Stockholm som udgiver sig for at have lang og god viden. Blandt materialerne de sælger, har vi valgt. En, ifølge dem selv, eksklusiv sten af meget høj kvalitet.
Med denne information bestilte vi og forventede selvfølgelig et produkt af højeste klasse.
Flisesætteren reagerede dog straks ved leveringen på stenens uregelmæssige kvalitet og vi besluttede at stille spørgsmål til butikken om dette virkelig var topklasse, eller om der var sket en fejl med denne levering.
Ikke en chance for at dette er høj kvalitet. Måske er stenen i sig selv af "god eller høj" kvalitet, men at dømme ud fra billederne er monteringen på nettet elendigt dårlig, og håndteringen ser ud til at have været voldsom med alle skårene der er brækket af.

Jeg ville aldrig have accepteret denne kvalitet på produktet, HVOR er den købt?
Det ser nærmest ud som om butikken har bestilt på Wish og leveret af Post Nord...

• Synes
-JST-
  • Laddar…
J -JST- sagde:
Jeg synes lidt i denne situation, at de burde tage deres plader tilbage og erstatte os som kunde.
Du har været ude for noget, som 25% af alle dem, der ansætter håndværkere, kommer ud for. At leveret vare/tjeneste ikke stemmer overens med det, der blev bestilt, og ikke få nogen rettelse.

• Synes
se38006 og 1 anden
  • Laddar…
Tak for alle kommentarer, gode råd og indvendinger. Mange af jeres tanker støtter, hvad vi føler som ansvarlige håndværkere. Hvis det alligevel var sådan, at det kun var en lille del sten, der var beskadiget, ville fliselæggere ikke modsætte sig at skære en sten fri fra et eller to ark. Heller ikke et problem at vælge at skære en flis væk fra en eller to fliser. Desværre handler det om størstedelen af stenene i leverancerne.

Det store spørgsmål for os forbliver dog. Kan/Må denne sten virkelig klassificeres som et eksklusivt naturstensprodukt? For os føles det, som om butikken udgiver sig for at sælge eksklusivt og "top of the line" materiale. Men sandheden er måske, at de har en undermådig leverandør og gemmer sig bag god reklame og flotte billeder. Er der nogen, der ved, hvor man kan få korrekt information om, hvordan marmor og natursten bør "klassificeres"? Hvordan skal man egentlig vide, om man har fået marmor af 1. klasse?

Rådet om at tage stenen til en anden leverandør skal virkelig følges, vi skal tage et antal prøver til en anerkendt stenleverandør i Stockholm, så vi får en 2. vurdering.

Jeg er også ret overbevist om, at kunden vil stille sig bag os håndværkere i dette. Desværre bliver det jo disse personer, der bliver ramt af den økonomiske del i det hele. Desværre tror jeg, det er usandsynligt, at butikken erstatter det stilstand, der er opstået på grund af dette.

• Trist
  • Synes
TobbeP og 1 anden
  • Laddar…
J -JST- sagde:
Jeg står som arbejdsleder ved en renovering af et skærgårdshus i luksusmodel. Kunderne er branche-bevidste individer, der kræver en utrolig slutfinish af arbejdet. De vælger ofte at betale lidt mere for både håndværkere og produkter for at blive tilfredse.
...
/
Virkelig flere advarselsklokker her!
Påstanden om at det er en eksklusiv, kræsen og kyndig kunde.
At du som projektleder skal vælge materialer til kunden, wtf...
Og at den fine butik på den fine gade i den fine hovedstad skulle borge for noget.

Boilerplate4U
Slettet! :)

Senest redigeret:
Virkelig flere advarselsklokker her!
Påstanden om at det er en eksklusiv, kræsen og kyndig kunde.
At du som projektleder skal vælge materialer for kunden, wtf...
Og at den fine butik på den fine gade i den fine hovedstad skulle garantere noget.

Boilerplate4U
Det tror jeg alle er enige i. Nogle tip til at forbedre situationen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.