Jeg har marmorplader i vinduerne. Disse skar jeg selv til for optimal pasform. De fejl jeg lavede ligger i fyrrum og opbevaringsrum. Granitpladerne i lys granit, der blev leveret til køkkenet, havde en plade som var nogle mm tykkere, og den blev skiftet, da jeg skulle leve med dette køkken i flere årtier.
I et rum savede jeg skiver af brosten og beklædte skorstenen. Der er det virkelig naturmateriale. Man kan tro, at skorstenen er lavet af brosten, og fugerne er og bliver derefter.
Mange timer går med at få det lille ekstra til at lykkes. Hvis du har en kunde, der kræver det lille ekstra og er villig til at betale dyrt for dette, og kommer og ser et sjusket arbejde, kan man roligt regne med, at fakturaen bliver bestridt.
Jeg havde en, der skulle hjælpe mig med badeværelset, som jeg kastede ud efter fire timer, da han var uduelig. Skal jeg have hjælp til noget, skal de ikke lave et dårligere arbejde end mig.
Hvis det er slutkunden og arkitekten som har valgt materialet, er det jo passende at sende spørgsmålet tilbage dertil, når den valgte leverandør ikke synes at kunne levere forventet kvalitet.
Dette bør jo handle om et datastyret vandjetskåret produkt. Så er jeg mere forundret over, at variationen er så stor. Det er bestemt ikke svært at opnå god præcision, selv med natursten.
Det her burde jo dreje sig om et computerstyret vandskæret produkt. Så er jeg mere overrasket over, at variationen er så stor. Det er bestemt ikke svært at få god præcision selv med natursten.
Kan grundmaterialet være revnet og skørt, så fliser løsner under skæringen? Så er der vel stor risiko for, at pladerne revner selv ved normal brug som gulvfliser?
Om det er slutkunden og arkitekten der har valgt materialet, så er det jo passende at sende spørgsmålet tilbage dertil når den valgte leverandør ikke synes at kunne levere forventet kvalitet.
Det her burde jo handle om et computerstyret vandstråleskåret produkt. Så er jeg mere overrasket over, at variationen er så stor. Det er bestemt ikke svært at opnå god præcision selv med natursten.
Som det ser ud lige nu, så vil kunden og arkitekten tage over dialogen efter juleferien. Vi har gjort vores på en eller anden måde. Men jeg er meget forundret over modtagelsen fra butikken. Mange sjove mailkonversationer med den ene undskyldning efter den anden til hvorfor pladen faktisk er ok, trods sin skade. "Naturlige træk i stenen" flis på 4 mm væk. Mjaa, man lever og ser mange forskellige ting, vi kan vel være enige om det i hvert fald.
Jeg gravede lidt dybere i papirer, der er kommet os i hænde efter vores klager blev sendt. Her kan I læse den slags afvigelser, der er ok. Billedet viser jo også noget, der er så langt fra Klasse 1 fliser, man overhovedet kan komme efter min mening. Måske er taktikken i butikken at vise de fliser, der er bedst. Når problematikken fremstår fra visse bevidste kunder, så kaster man dette grundlag frem, at man minsandten må kunne forvente sig lignende.
Nedenfor et klip fra mailen:
“The product is not faulty, nor poor quality.
It’s impossible to cut marble to produce perfect lines, this is the nature of the product and it’s manufacturing process. Water jet cutting is the only way, which results in an extremely expensive product.
Får man gætte at det handler om disse plader?:
[link]
"Med Bianco Carrara marmor får du det bedste af Italien." Yeeeehh right!
Godt gæt, men desværre forkert. Denne butik er "et hak" dyrere for de samme plader. Vi valgte jo eksklusiviteten og Klasse 1 pladen. Da skulle man vælge fra dem.
Godt gæt, men desværre forkert. Denne butik er "et hak" dyrere for lignende fliser. Vi valgte jo eksklusiviteten og Klasse 1 flisen. Så skulle man vælge fra dem.
Godt gæt, men desværre forkert. Denne butik er "snipet" dyrere for lignende fliser. Vi valgte jo eksklusiviteten og Klasse 1 flisen. Så skulle man vælge fra dem.
Men hvem sagde, at de var eksklusive? Alle sælgere påstår jo selv, at de har fantastiske produkter, men var det nogen anden med indsigt, som henviste til dem?
Og videre, sælgeren måske ved intet om fliser og måske ikke engang kan lide det eller interesserer sig. Risikoen findes, at det kun er en forhandler. Så bliver der problemer og bortforklaringer.
Men godt, at du har trukket dig, lyder mærkeligt, at du skal vælge, hvad nogen anden vil have hjemme i sit badeværelse...
Kan grundmaterialet vara sprucket og skørt så at flisene falder af under skæringen? Så er der vel stor risiko for at pladerne sprækker også ved normal brug som gulvfliser?
Når pladerne først er lagt (jævnt!) er risikoen lille for at beskadige dem. De er skrøbelige for kantstødning når de er løse (når der er "åbne" kanter), når de er lagt og der er fuget er der ingen sådan (hvis det er gjort korrekt).
Natursten er netop natursten, med visse afvigelser i både form og farve.
Dette er, som nogen skrev ovenfor, et mønster på mosaikstenene, som normalt laves i keramisk sten. Nu er det med moderne teknologi muligt at få det til i marmor, selvom afvigelser kan forekomme.
Men.....hvad jeg kan se på billederne, så er det alle disse kantstødte sten, der er de store fejl = ikke acceptabelt!
Men at stenene sidder lidt forskelligt/skævt på arkene, er helt normalt, uanset om det er dyre eller billigere sten.
Har sat mange mosaikker, både i marmor og almindelig keramik, at der er forskel mellem stenene, er netop charmen ved natursten.
Har lavet badeværelser med både store og små marmorsten, men har aldrig oplevet, at alle sten er perfekte.
Hvad angår fugebredderne på mosaikken, kan det justeres, når man har sat stenen i fiksativet, som blødgør nettet, ikke noget mærkeligt for en fagmand, det er også vigtigt, at man sætter fliserne i hvidt fiksativ!
Efter fugning ses disse små afvigelser på mosaikken ikke.
Tror sikkert, at det samlet set er en dårlig batch, men i mine øjne er det mest alle de kantstødte fliser, der forstyrrer!
Hvis man vil have alt 100% perfekt, skal man ikke vælge natursten!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.