Jeg står som arbejdsleder ved en renovering af et skærgårdshus i luksusmodel. Kunderne er branchebevidste individer, der kræver en utrolig slutfinish af arbejdet. De vælger ofte at betale lidt mere for både håndværkere og produkter for at blive tilfredse.

Lige nu var det tid til renovering af badeværelset.

Stenen, der blev valgt, kommer fra en butik i Stockholm, som hævder at have lang og god viden. Blandt materialerne de sælger, har vi valgt. En, ifølge dem selv, eksklusiv sten af meget høj kvalitet. Med denne information bestilte vi og forventede selvfølgelig et produkt af højeste klasse.
Fliselæggeren reagerede dog med det samme ved leveringen på stenens uregelmæssige kvalitet, og vi besluttede at stille butikken spørgsmålstegn ved, om dette virkelig var topkvalitet, eller om der er sket en fejl med denne levering. Det tog et stykke tid for dem at indrømme, at noget var gået galt, de begyndte med at stille spørgsmålstegn ved fliselæggerens viden om håndtering af natursten. Natursten har en, ifølge dem, naturlig karakter og er ikke præcis. De mente også, at fliselæggeren med enkle indgreb kunne "skjule" de sten, der ikke var perfekte, ved at skære dem fri fra nettene. Samt at visse fliser "alligevel" skal skæres - Så vælg at skære den del væk, der ikke er perfekt.

Trods dette blev vi enige, og nye fliser var på vej. Leverandøren lovede også at udføre en ekstra kvalitetskontrol, så dette ikke skulle gentage sig. So far so good. MEN..
Til vores store skuffelse holdt de nye sten den samme dårlige standard som de første.
Vi henvender os nu igen til butikken og stiller spørgsmålet, om vi i stedet kan returnere stenen. Men svaret er NEJ!
De hævder nu, at "det er umuligt at save denne sten i perfekte linjer". De skriver også lidt spydigt, at det måske er bedre, hvis vi havde valgt en porcelænsflise i stedet. "Vi undgår jo så at få den naturlige karakter, som en natursten har." ?! ?! De skriver også, at de første fliser ikke blev udskiftet på grund af fejl, men at de af ren goodwill udskiftede de fliser, vi anså for at være undermålere.

Jeg ønsker nu at få lidt støtte og hjælp af jer andre herinde. Hvordan ser I på kvaliteten af dette produkt?

Skal disse splinter, ujævnheder i fugebredden, de skævt limede sten på nettene, de "lige" rundinger på mosaikken være noget, man skal acceptere? Har leverandøren ret, når de hævder, at dette hører til den naturlige karakter i sten?

For at I skal få en forståelse af, hvor meget det drejer sig om, gik butikken med til at skifte ca. 85% af den samlede mængde sten til badeværelset første gang. 38 stk. netark. Plus ca. 80 stk. løse sten. Jeg kan selvfølgelig ikke lægge alle billeder op, så I får nedenfor se eksempler på den kvalitet, der var gennemgående. Flise på flise, net efter net har gentagne fejl.

Dette føles for mig helt forkert.

Naturstenfliser med uregelmæssige kanter og varierende fugebredde, viser skæv skæring og problematisk kvalitet i mosaikdesignet til badeværelsesrenovering. Hvid mosaikflise med fremhævede større fliser i et mønster. En rød pil peger på en ufuldkommenhed i mosaikken. Billedet viser en mosaikplade med en defekt, hvor en runding er afskåret, hvilket resulterer i ujævn kant og dårlig finish på flisen. Nærbillede af flise med markeret tekst "Ojämn fogbredd" viser problemer med ujævne fuger og flisekanter. Nærbillede af en mosaikflise med markeret ubehandlet sten midt i et mesh-net, som viser uregelmæssigheder og kvalitetsproblemer. Naturstensfliser med uregelmæssig fugebredde og dårlig pasform. Røde pile peger på områder uden tilstrækkelig fuge. Uregelmæssig mosaikflise af natursten med ujævne kanter, ujævnt placerede fliser og synlige defekter i stenens struktur. En nærbillede af et hjørne af en hvid flise med en tydelig afskalning på kanten, der viser en kvalitetsfejl. Naturstenfliser med ujævne kanter og skår, lagt på træflade, viser defekter i kvaliteten. En hvid natursten med synlige uregelmæssigheder og ujævne kanter, placeret i en åben papkasse.

Har i dette tilfælde ikke meget til sagligt grundlag at komme med, ved fx om der findes nogle betingelser i produktet, der stipulerer om, at afvigelser om X mm eller lignende kan forekomme. I et sådant tilfælde har man jo accepteret et vist toleranceniveau og at man derfor må regne med visse afvigelser.
Nogle gange kan en købsaftale (kvittering) henvise til butikkens generelle betingelser, som igen henviser til de tekniske forskrifter for det pågældende indkøbte produkt.

Men at sådan et toleranceniveau burde give plads til den ubehandlede plade føles dog meget tvivlsomt.

Men den mavefornemmelse jeg har, er at jeg ville have stået fast og reklameret dette.

Et argument til butikken er jo, at hvis de værner om kunden (få butikker siger nej til at de værner om kunden), og de anser, at produktet faktisk er fejlfrit, så burde det være muligt for dem at tage dem tilbage. Pladerne, deres farve eller form, er på ingen måde direkte tilpasset til dig (værre hvis du havde bedt om at gravere dit navn i hver 10. plade).
Med sådan en ræsonnering, at male dem ind i et hjørne, er det min erfaring, at man oftest kan komme til en løsning. Forsøg at glatte det hele over når du taler med dem "nogle gange bliver det rigtigt, nogle gange bliver det forkert, lad os skilles som venner"

Held og lykke.

• Synes
TobbeP og 2 andre
  • Laddar…
J -JST- sagde:
kræver en utrolig slutfinish af arbejdet
Der er ingen mulighed for at opnå et topresultat med dette materiale.
Spørgsmålet er, hvad kunden kan acceptere. Hvis det sættes op, og kunden siger Gør det rigtigt, gør det om.
Så står hovedentreprenøren med vasket hals og må betale regningen for at rive det hele ned. Nyt tætningslag og alt, hvad der hører til.
Ikke en chance jeg ville turde sætte dette op uden at have fået kundens godkendelse skriftligt. For dyrt at chancen med sekunda materiale i et badeværelse...

• Synes
Juliabrink og 5 andre
  • Laddar…
Kest, det er jo præcis sådan vi føler. At opnå et topresultat med et sekundært produkt. Det bliver umuligt.

Noget, der også overrasker mig meget, er, hvorfor de overhovedet gider sende fliser med præcis det samme problem EN gang til. De må jo have forstået, at reaktionen bliver, hvad den var en gang tidligere. Også trist, at de faktisk ødelægger den planlægning, der er lavet af os projektledere. Tiden der går for underentreprenører og øvrigt personale, inden dette projekt er i mål. To opstarter foruden fliselægning, der allerede er gået i vasken. Jeg håber virkelig, at butikken tager sit ansvar, når de ser den faktura på overarbejde, der er kommet pga. disse fliser.

Kunden er på ferie indtil januar og har selvfølgelig aftalt en deadline for badeværelset inden hjemkomsten. Så det bliver en spændende start på et nyt år. Men jeg er rolig ved, at et godt resultat på et senere tidspunkt er bedre end et badeværelse, der er klart til tiden. Og derefter bliver nødt til at blive lavet om.

• Synes
TobbeP
  • Laddar…
D Daaaaaniel sagde:
Har i dette tilfælde ikke meget til saglig grund at komme med, ved fx om der er nogle vilkår i produktet, som stipulerer om, at afvigelser om X mm eller lignende kan forekomme. I et sådant tilfælde har man jo accepteret et vist toleranceniveau, og at man derfor må regne med visse afvigelser.
Nogle gange kan en købeaftale (kvittering) henvise til butikkens almindelige betingelser, som igen henviser til de tekniske forskrifter for den respektive indkøbte produkt.

Men at et sådant toleranceniveau bør give plads til den ubehandlede plade føles dog meget tvivlsomt.

Men den mavefornemmelse jeg har er, at jeg ville have stået fast og reklameret dette.

Et argument til butikken er jo, at hvis de værner om kunden (få butikker siger nej til, at de værner om kunden), og de mener, at produktet faktisk er fejlfrit, så burde det være muligt for dem at tage dem tilbage. Pladerne, dens farve eller form, er på ingen måde direkte tilpasset til dig (værre hvis du har bedt dem gravere dit navn i hver 10. plade).
Med sådan et ræsonnement, at male dem ind i et hjørne, er min erfaring, at man oftest kan komme til en løsning. Forsøg at glatte det hele ud, når du taler om dem "nogen gange bliver det rigtigt, nogen gange bliver det forkert, lad os skilles som venner"

Held og lykke.
Jeg synes lidt i denne situation, at de burde tage deres plader tilbage og erstatte os som kunde. Hvis det nu er, som de selv siger, intet fejl på tidligere byttede plader. Dette blev gjort i ren goodwill. Så burde det jo være almindelig fortrydelsesret, der gælder.

Så hvad angår det, som du faktisk tog op angående en vis accept osv. Så fik vi faktisk et dokument sendt til os EFTER, vi sendte ind klagen over stenpladerne. Hvor deres fejlmargener og accept på højden af forskellige plader står. De har faktisk ret til at levere plader i virkelig dårlig stand takket være dette. Og det er helt ok.. Hvis man køber plader fra UDSALG hjørnet på ByggMax. Men når man handler fra denne butik, hvor de propaganderer for, hvor fint materiale de har. Bedste klassens marmor. Så kan man ikke sende varer, der ser ud på denne måde. Efter min mening.

• Synes
TobbeP og 3 andre
  • Laddar…
Er 85% fejl på den første levering ville jeg ikke tro, at den leverandør nogensinde kan levere, hvad I har brug for.

• Synes
hscn og 1 anden
  • Laddar…
Et godt eksempel på, at en almindelig kunde har brug for en professionel repræsentant som bestiller. Med det aktuelle modelvalg misser man fuldstændig pointen med at bruge natursten. Natursten skal lægges med meget tynde fuger (2--3 mm) og skal derfor være af høj kvalitet men også have en enkel geometri. Den anvendte type mønster associeres altid med keramiske sten. Et umuligt projekt at få perfekt med marmor, og selv hvis det lykkedes, ville det bare se dumt ud. Det er sikkert ikke muligt at støtte sig til HusAMA ved en tvist. Det hjælper desværre ikke TS, der sidder i en kattepine. Fremover bør man nok ikke tage sådanne opgaver uden en kompetent bestillerrepræsentant.

• Synes
hscn og 4 andre
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Et godt eksempel på, at en almindelig kunde har brug for en professionel repræsentant som bestiller. Med det aktuelle modelvalg går man helt glip af pointen ved at bruge natursten. Natursten skal lægges med meget tynde fuger (2-3 mm) og skal derfor være af høj kvalitet, men også have en enkel geometri. Den anvendte type mønster associeres altid med keramiske sten. En umulig opgave at få det perfekt med marmor, og selvom det lykkedes, ville det bare se dumt ud. Det er sikkert umuligt at støtte sig på HusAMA ved en tvist. Det hjælper desværre ikke TS, som sidder i en klemme. Fremover bør man nok ikke tage sådanne opgaver uden en kompetent bestillerrepræsentant.

I dette tilfælde har kunden arbejdet sammen med en arkitekt, som har valgt disse fliser. Burde disse to ikke kunne stole på butikken og dens sælger, der påpeger kædens lange erfaring og ekspertise samt deres ord om, at produkterne holder en eksklusiv standard. Men jeg hører dine ord, man burde have vidst bedre. At vælge denne type modeller på sten er som at bede om problemer.

A ajn82 sagde:
Er 85% fejl på første levering ville jeg ikke tro, at den leverandør nogensinde kan tilbyde, hvad I har brug for.
Nej det var jo selvfølgelig sådan vi også følte. Men tidspresset på håndværkeren med deadline og bod ved forsinkelse gjorde jo, at man håbede på, at denne gang...
A ajn82 sagde:
Er 85% fejl på første levering ville jeg ikke tro, at den leverandør nogensinde kan tilbyde, hvad I har brug for.
A ajn82 sagde:
A ajn82 sagde:
Jeg er enig med det, du skriver. Man skulle have stoppet allerede der og valgt nye produkter. Men de overtalte os til, at de kunne skaffe nye plader. Og når man står med en deadline og bod ved forsinkelse, så tager man selvfølgelig nye plader igen til et nyt forsøg. Badeværelset er designet med bestemte dele til netop disse masaik net...

• Synes
TobbeP
  • Laddar…
Men er det virkelig på grund af, at det er natursten, at der er problemer? Mosaikken må da være vandskåret.
Ser jo mere ud som dårlig håndtering hos producenten.

• Synes
Borgir og 2 andre
  • Laddar…
Jeg ville aldrig acceptere disse plader. Feltillverkat. Har de plader i butikken, ville jeg gå derhen og tage et billede og sammenligne med de leverede plader.

• Synes
-JST- og 2 andre
  • Laddar…
Er det enkelte sten, der har den forkerte form, eller er det stenene sammen, der gør, at det bliver forkert.
Dvs ville det være muligt at udskifte enkelte sten for at få resultat, eller bliver det et umuligt arbejde.

Har I fået materialprøver inden jobbet, hvor valget af leverandør skulle ske, og disse ikke viser tegn på de skader, som du viser nu, ville jeg nok sætte hårdt mod hårdt og kræve nye sten. En seriøs leverandør ville have sagt nej i en tidlig fase, hvis de opdagede, at de ikke kunne levere efter ønske. Her kan jeg vel også mene, at du som projektleder har ryggen fri hvad angår forsinkelsesbøde, hvis det er Arkitekt og kunde, der i princippet har projekteret badeværelset.

I jeres situation ville jeg tage nogle stykker sten med til en alternativ leverandør for at se, hvad deres mening er. De mener måske, at det er muligt at fremstille det I søger, og kan prioritere en bestilling mod højere tillæg.

• Synes
TobbeP
  • Laddar…
Stenleverandøren eller part, der saver mønsteret og netter stenen, holder lav kvalitet i produktionen, hvilket også afsløringen afslører.
Dog som nævnt tidligere, er det næsten umuligt at få natursten mm-perfekt i disse mønstre.
Lad kunden svare på, om de vil have produktet, eller om de vælger ny sten.
Forklar, at I ikke kan tage ansvar for en evt. sluttid pga. dette.
Hvis ordregiveren har ansat arkitekten, og vedkommende foreskrev stenen, har I heller ikke ansvaret for stenens kvalitet, hvis de ligger inden for de tolerancer, som blev foreskrevet af leverandøren.
Personligt mener jeg, at stenen ikke duer til montage og burde tages tilbage af butikken. Men juridisk kan det være svært at kræve dette, hvis der er angivne tolerancer, som er blevet fulgt.

• Synes
jakobwesterberg og 3 andre
  • Laddar…
A ajn82 sagde:
Er 85% fejl på første leverance, ville jeg ikke tro, at den leverandør nogensinde kan levere, hvad I har brug for.
Tja, det burde være nok med syv leverancer, så burde man have opnået 100% dækning...
...eller rettere sagt ikke...
...efter 16 leverancer er 90% OK.

I er nødt til at tage hjem dobbelt så meget materiale og sende det forkerte tilbage fire gange for at få fuld dækning med acceptabelt materiale. Derefter returnerer I det, der er tilbage mod tilbagebetaling...

• Synes
TobbeP og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.