Hvordan kan jeg krumme brædder på den måde?
Buede træplanker i et terrasseområde med indbygningsbelysning, der skaber en dekorativ og funktionel trappeopbygning.

• Synes
Ludvigjohnsson
  • Laddar…
Jeg gætter på, at det der er en form for kompositmateriale

OM det nu er træ, så kan det være bøjetræ, altså smalle stykker sammenlimede.

Protte

Det der ser ud som fusk. En slags efterligning af ægte plastik.

Hvis du bygger en enkel lavtryksdampkedel, for eksempel af en gammel hydrofortank eller allerbedst af en brændefyret vaskekedel, og forbinder den med et groft jernrør til en langstrakt trækasse af fer og not-træ med en lem i enden, så kan du dampkoge træet og gøre det relativt bøjeligt. Det kaldes at basere træet, og trækassen kaldes en basertrinde.
Man baserer træet en time per tomme tykkelse, og så har man et minut til at bøje det og sætte det i spænd med skruetvinger, inden det køler af.
På den måde baserede og bøjede skibsbyggerne bord i tykkelser op til 8 tommer, da de byggede træskibe før i tiden. Det går fint at bøje også sådan nogle tykke planker på den flade, men at bøje på kanten som på dit billede, det er værre. Man bliver mere eller mindre tvunget til at laminere af smalle ribber, som man limer sammen.

Senest redigeret:
  • Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
nanowire sagde:
Jeg gætter på, at det der er en form for kompositmateriale
Enig, det er sikkert plast blandet med savsmuld.

• Synes
JuggeH
  • Laddar…
Google på curved composite deck så ser du, hvad man kan lave, det kan blive imponerende skabelser.

prototypen sagde:
OM det nu er træ så kan det være bøgetræ, altså smalle stykker sammenlimede.

Protte
Typ sådan her? Svært at tro at det ældes på en god måde, selv med vandfast lim?
https://youtu.be/sgr8j15JP2U

Hvis du læser Stephens slutkommentar, så behøver du mange tvinger og tyndere lameller, og jeg ville have limet alt i ét strøg, men det kræver en stærkere skabelon end hvad Stephen havde (hvorfor holde sig 20 cm over OSB-pladen, sæt klodserne direkte på pladen).

Alt limtræ man ser er limet, så hvorfor skulle det ikke holde?

protte

heimlaga sagde:
Det der ser ud som bluff. En slags efterligning af ægte plast.

Hvis du bygger en enkel lavtrykksdampkedel f.eks. af en gammel hydrofortank eller allerhelst af en brændefyret bykgryde og forbinder den med et groft jernrør til en lang, smal trækasse af spontet træ med en lem i enden, kan du dampe træet og gøre det relativt bøjelig. Det kaldes at man baser træet, og trækassen kaldes en baserran.
Man baser træet en time per tomme trætykkelse og har derefter et par minutter til at bøje det og sætte det i spænd med skruetvinger, inden det afkøles.
På den måde basede og bøjede skibsbyggerne planker i tykkelser op til 8 tommer, da de byggede træskibe tidligere. Det går fint at bøje også sådan tykke planker på fladen, men at bøje på kanten som på dit billede er værre. Man bliver mere eller mindre tvunget til at laminere af smalle ribber, som man limer sammen.
Helt enig med dig. Baser selv gerne i stedet for at lime. Men et par minutter har jeg aldrig haft, snarere tælles hver sekund. Jeg ved, at man med basning med ammoniak i stedet for vand kan få utroligt meget mere bøjelig træ, men metoden indebærer så store risici, at det desværre ikke anbefales uden et rigtigt laboratorium, så vidt jeg har forstået.

nanowire sagde:
Typ sådan her? Svært at tro, at det aldrer på en god måde, selv med vandfast lim?
[link]
Ingen problemer med det rette lim.

Daniel_N sagde:
Inga problem med rätt lim.
Det jeg tænkte på var billeder jeg har set på limtræ i eg, som efter mange år udendørs, ganske vist holder sammen, men hvor det tydeligt ses, at det er lamineret. Men hvis alternativet er ikke at kunne have kurver overhovedet, så er det nok den pris, man må betale.

Eg er en træsort, der generelt er svær at lime, især udendørs.
Hvis man bruger træsorter, der er lettere at lime, kan man endda laminere spanter til både.

Danieln har ret.
I snedkersammenhæng med svage dimensioner er det sekunder, der tæller, men jo grovere træ man har, desto længere tid må det tage.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.