Hej!
Min kælder har brug for at blive pudset efter al nedrivning. Der skal både lægges fliser og males på disse vægge. Men hvordan gør man?
Eftersom jeg har puds tilbage og har hakket alt gammelt løst puds væk, skal jeg finde en puds, der er af samme slags?! Kan man tage et stykke med til varehuset, så de kan vælge det rigtige?
Skal man derefter sømme træregler fast, som man pudser/trækker efter?

Hvordan gør jeg rundt om en dør, som jeg har skumfuget, efter jeg har skåret overskydende skum væk?

Venligst giv mig nogle tips fra jeres erfaringer.

Sender et billede med, så I kan se tilstanden og hvilken slags arbejde der er nødvendigt

/Sam

• Billede af en kældervæg med løs puds ved en dør, skumfyldning og et område med skadet puds. Viser behovet for reparation og re-pudsning.
C
Det første du bør spørge dig selv om, er om du ikke skal pudse det hele om. Overfladens jævnhed på din puds på billederne ser ikke videre godt ud - ikke godt når man skal fliseklæde/male. Tjek også med en retstang, hvordan det står til med planheden. Sagen er nemlig den, at det sandsynligvis er både billigere og lettere at pudse helt nyt end at jævne den eksisterende overflade, hvis der er store afvigelser. Er det kun pletvist så er det selvfølgelig bedst at bare pudse ind. Vær omhyggelig med forarbejdet (børst alle gamle pudsrester væk med stålbørste og børst/støvsug grundigt).

Ang. pudstype så er det ingen idé at spørge i byggemarkedet, da de sandsynligvis ved præcis hvad du skal have, men i virkeligheden ikke har nogen anelse overhovedet. En grundregel er, at hvis det er gammel puds (- 40-tallet) så er det kalkpuds, noget andet fandtes ikke før. Regn ikke engang med, at mureren har nogen anelse (min havde ikke), de er tilfredse så længe det ikke falder af inden for de næste 5-10 år, og da spiller det ingen rolle hvad man bruger. Endnu en grund til at pudse det hele om.

Puds ikke på/mod dørkarmen, det vil garanteret falde af efter noget tid pga. bevægelser, men efterlad en sprække som du dækker med indfatningen.

Så er der jo det her med selve pudsearbejdet. I begyndelsen føles det helt håbløst, før man har lært teknikken. Så er det let som en leg. Men det tager lidt tid at nå dertil. Regn med meget spild og sved i starten.

Selvom du nu er ekstremt omhyggelig med, hvad du synes, når du pudser, så vælg en lille flise, eksempelvis 15*15, da det skjuler eventuelle ujævnheder bedre end de store, da de let havner på toppene og vipper ud med hjørnerne. :( Dette er også værd at overveje ved flisearbejde på gamle vægge, som man synes ser lige og fine ud.

Cpalm, Mener du, at jeg skal fjerne al gammel puds og starte forfra? Hvorfor ikke. Det bliver bare så j*vla støvet, men hvad gør man ikke for at få det fint.

/Sam

Lej en maskine til at fjerne pudsen eller køb en lille billig mejselhammer for en femhundredekroneseddel. Så er det ikke så besværligt.

Præcis som skrevet allerede, så er der ingen i byggemarkedet, der ved det. Men pudsemørtel C kan du tage udgangspunkt i, det er nemt at arbejde med.

Men pudsning er en af de få ting, jeg ikke anbefaler til gør-det-selv folk, da det kræver en del træning og viden, som er svær at formidle i tekst eller billede. Men for at svare på dine spørgsmål. Du slår ikke nogle lægter fast, men saver såkaldte baner til. Dem kan du save ud fra en lægte. Et par mm tykke. Derefter fugter du dem i omgange og retter dem ud efterhånden, så de ikke slår sig, når du pudser. Derefter påfører du mørtel i en streng fra gulv til loft og fastgør banen i mørtelen. Vatter den og justerer for den rigtige tykkelse på væggen. Ved døren behøver du ikke have en bane, men kan gøre det på fri hånd. Når det er pudset, og mørtelen er tørret lidt, så skærer du en rille mellem dørkarm og væg, så pudset ikke ligger mod dørkarmen. Dels for eventuelle bevægelser, men også hvis døren en dag skal udskiftes, så behøver man ikke ødelægge så meget af pudset. Det gøres også rundt om vinduer f.eks.

Hvis du har meget, der skal pudses, kan det være en idé at tage en murer ind og vise dig, hvordan du skal gøre det i løbet af en dag. Så sparer du nok en del sved og bekymringer. Ellers må du fortsætte og løse det efterhånden. Er der betonvæg under pudset, bør du desuden prime først med "vælling" af cement. Der findes også en masse specialmærker til priming, men jeg mistænker, at det mest er cement i de der sække, men de koster mere. Sådan noget fandtes ikke i min tid som murer :-?

Åhh tak Bagera ;)

God info.
Tak alle
/Sam

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.