Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Har søgt, men ikke fundet svar på netop dette spørgsmål, kun for køkken eller badeværelse hvor tungere ting skal hænge på væggen.
Jeg står med byggematerialer leveret til to rum der skal renoveres, og havde tænkt at gipse direkte på de gamle indervægge (plywood), men har nu ændret planen og vil rive de gamle vægge ned, justere dem og ekstra isolere i stedet. Ulempen er, at jeg kun har bestilt gipsplader hjem - ingen OSB eller plyfa eller andet.
Så har jeg følgende muligheder:
1) Juster væggene og gipser kun med enkelgips, lev med det.
2) Juster væggene, bestil plyfa hjem og bær yderligere fragtomkostninger, men få mere holdbare vægge.
3) Juster væggene, gipse med dobbeltgips og færdiggør det ene rum nu først.
De to rum er arbejdsværelse og soveværelse. Jeg har ingen planer om at hænge plasma-TV eller andet, kun nogle billeder, lidt hylder osv. Det burde enkelgips kunne holde til med plug? Er jeg dumt sparsom hvis jeg kun sætter enkelgips op?
Jeg står med byggematerialer leveret til to rum der skal renoveres, og havde tænkt at gipse direkte på de gamle indervægge (plywood), men har nu ændret planen og vil rive de gamle vægge ned, justere dem og ekstra isolere i stedet. Ulempen er, at jeg kun har bestilt gipsplader hjem - ingen OSB eller plyfa eller andet.
Så har jeg følgende muligheder:
1) Juster væggene og gipser kun med enkelgips, lev med det.
2) Juster væggene, bestil plyfa hjem og bær yderligere fragtomkostninger, men få mere holdbare vægge.
3) Juster væggene, gipse med dobbeltgips og færdiggør det ene rum nu først.
De to rum er arbejdsværelse og soveværelse. Jeg har ingen planer om at hænge plasma-TV eller andet, kun nogle billeder, lidt hylder osv. Det burde enkelgips kunne holde til med plug? Er jeg dumt sparsom hvis jeg kun sætter enkelgips op?
Jeg synes, det er det værd - Kør udelukkende med OSB/Plyfa og 6.5mm ROT gips. Holdbare vægge med bæreevne til hylder, malerier og lignende. Kør også for det meste med 90 plader og 45 regel for øget stabilitet og lettere håndtering af plademateriale.
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Allright, det lader til, at jeg skal bestille en kranbil hjem så. 
Tak for input!
Tak for input!
Jeg synes godt det kan være nok med enkelgips, jeg har haft tunge ting hængende i gipsexpandere uden problemer. Og skal du have rigtig tunge ting hængende, kan du jo regel op lidt ekstra eller sætte nogle kortlinger.
Tja, enkelgips direkte på reglarne må være den absolut mest almindelige løsning, og de fleste mennesker klarer sig udmærket med det. For at hænge billeder behøves der virkelig ingenting bag gipsen; det er nok med sådan en lille hvid pladskrog. Er det tungere ting så må man enten finde reglarne bag gipsen eller bruge ekspander (f.eks. Molly-skruer). Hvad vejer et fladskærms-TV? En 10-15 kg, måske. Selv sådan en vægt kan man hænge i gipsekspander.
Det er en almindelig løsning med bare enkeltgips, men det er meget rart at slippe for at skulle bruge en masse plugs eller lede efter reglar hver gang man vil hænge noget tungt op på væggen. Har man råspont, OSB eller krydsfiner slipper man for dette, og det er faktisk værd noget. Når man skal hænge noget tungt op på enkeltgipsen og opdager, at man ikke har nogen plug hjemme, bander man over, at man var nærig, da man byggede, for med plade er det bare at skrue og fortsætte. Sæt ikke spånplade, det vil bare resultere i, at når du først har skruet én gang, vil hullet gerne smuldre, og det bliver svært at få en ny skrue til at fæstne godt.
Som vanligt slår jeg et slag for Fischer UX-plugger. Vil huske at UX-8 har 16 kg som maksbelastning vinkelret mod enkeltgips regnet med en sikkerhedsfaktor på 3. Skal til ret solide ting for at denne plug ikke skal være tilstrækkelig.
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Bliver helt forvirret når jeg læser jeres svar. Jeg HAR jo trods alt ingen planer om at hænge noget tungt op og tror ikke jeg vil have det i fremtiden heller. Dog måske den næste familie, der flytter ind, vil det, men overvejer om det er værd med en masse arbejde med OSB-plader for en anden familie. I så fald kan jeg jo give dem en pose UX-plug som alternativ. Lige nu hælder jeg mod enkelgips igen. :wow:joflopp sagde:
joflopp - Jeg begynder at tro, at du har provision på UX-plugs!joflopp sagde:
Men den øger i vægtklasse - Så var den 10kg!
http://www.byggahus.se/forum/badrum/132281-expanderplugg-i-badrum.html
Om de var så heldige. Desværre skal jeg endda betale for dem. 
Googlade hurtigt efter fastgørelseshåndbogen som de har udgivet med alle tabellerne. Nu ser det ud til at klare 16 kg, enten læste jeg forkert sidste gang eller også har de klassificeret den op.
Rediger: I tidligere håndbog vil jeg mene, at forskellige størrelser på pluggen havde forskellige værdier. Nu har alle 16 kg som værdi for enkeltgips og 25 kg for dobbeltgips.
Googlade hurtigt efter fastgørelseshåndbogen som de har udgivet med alle tabellerne. Nu ser det ud til at klare 16 kg, enten læste jeg forkert sidste gang eller også har de klassificeret den op.
Rediger: I tidligere håndbog vil jeg mene, at forskellige størrelser på pluggen havde forskellige værdier. Nu har alle 16 kg som værdi for enkeltgips og 25 kg for dobbeltgips.
Senest redigeret:
Skal sørge for at prøve en æske ved lejlighed - Ganske træt af pløk rent generelt da de fleste efterlader syge mærker på gips.
Men med tanke på hvilke skader Molly giver, er det sikkert et godt alternativ. Den burde jo kunne trykkes ind i væggen, når man er træt af den.
Jeg irriterer mig over mollys og de kratere, der bliver, når man vil fjerne dem. Jeg plejer at bruge en større boremaskine for at bore væk kanten og trykke dem ind i væggen og derefter spartle over.
På det seneste har jeg indset, at det er lettere at skære disse løs med en dosboremaskine for derefter at erstatte dem med en lignende pløk fra tilsvarende gipsplade og klods bagved med spartel som følge.
Men med tanke på hvilke skader Molly giver, er det sikkert et godt alternativ. Den burde jo kunne trykkes ind i væggen, når man er træt af den.
Jeg irriterer mig over mollys og de kratere, der bliver, når man vil fjerne dem. Jeg plejer at bruge en større boremaskine for at bore væk kanten og trykke dem ind i væggen og derefter spartle over.
På det seneste har jeg indset, at det er lettere at skære disse løs med en dosboremaskine for derefter at erstatte dem med en lignende pløk fra tilsvarende gipsplade og klods bagved med spartel som følge.
Klik her for at svare