Min familie monterer for fuldt et IKEA-køkken, som skal have en kulfilteremhætte over komfuret i sommerhuset. Ifølge monteringsvejledningen skal et aluminiumsrør til udblæsningen (150 mm i diameter) gå lige op gennem et hul i toppen/loftet af Metod-skabet, som emhætten er monteret i. Det ville være fantastisk, HVIS IKKE loftet er så tæt som ca. 7-8 cm over den nævnte røråbning/loftet til Metod-skabet (se billeder nedenfor). I køkkenet har vi ingen installeret ventilation, medmindre man åbner køkkendøren ud (men varmepumpen skal sættes i nærheden, hvis det nu hjælper?) og huset er ellers en gammel solid 60'er-bygning i træ med naturlig ventilation ved hjælp af skorsten to rum væk fra køkkenet.
Emhætten og røret
Hvor røret udmunder
Til venstre for komfuret - lave hul i husvæggen her og lede udblæsningen derud?
Har I kære forumkloge nogle forslag til:
1. Hvordan beskytter jeg bedst loftet mod fugtig emhætte-luft? Skal jeg satse på en 90-graders bøjning fra rundt til rektangulært luftkanal, som leder luften tilbage ind i rummet gennem noget ikke for grimt gitter? Burde jeg tage hul i loftet og lede luften op på loftet og videre ud? Er det i stedet passende at lede det mod en åbning, jeg laver i husvæggen ligesom man laver hul i væggen til pax-ventilatorer i badeværelser (skeptikere vidner da om risiko for mug og vækst på husvæggen, hvor det kommer ud gennem husvæggen). Skal forlængelser af røret isoleres på nogen måde (fx mod brand)?
2. I betragtning af den naturlige ventilation gennem skorstenen to rum væk fra køkkenet, burde vi installere en eller anden form for pax-ventilator i køkkenet for at reducere fugtniveauet i køkkenet under og efter madlavning, eller kan man regne med, at en varmepumpe holder fugtigheden i skak i tilstrækkelig grad? Det er jo trods alt kun et sommerhuskøkken, der vil blive brugt om sommeren i længere perioder og ellers en del weekender om efteråret/vinteren, så det slider måske så lidt på huset, at fugtigheden i køkkenet ikke kan gøre så meget skade? 🤷♂️ Is less more?
Eftersom det er en kulfilteremhætte, skal luften ikke ledes ud, men forblive i køkkenet. Hvis man laver et udblæsning gennem facaden, er en almindelig emhætte uden kulfilter den bedste løsning.
For kulfilteremhætten er det helt i orden, at luften kommer ud i et 7-8 cm højt rum, der ikke er helt lukket. Dog bliver overfladerne sikkert ikke så pæne med tiden. En lofttilslutning med gitter fungerer.
Ifølge Boverket skal der være udluftning i nærheden af komfuret/kogepladen, en såkaldt imkanal.
En luft/luft-varmepumpe påvirker ikke ventilationen, da den kun sætter gang i den luft, der allerede er inde.
Hvis man leder et ventilationsrør eller en imkanal ud gennem facaden, skal man sandsynligvis lave en byggetilladelse til kommunen, og skorstensfejeren skal godkende den bagefter på grund af de brandsikringskrav, der er forbundet med det. Man vil jo ikke have, at facaden skal begynde at brænde med det samme, hvis noget på kogepladen tager ild. Jeg kan ikke huske detaljerne, men det er noget i retning af, at man enten har en brandspjæld på indersiden eller beskytter facaden med udhæng, og hvis det er en træfacade, sætter man en plade på, udmundingen må ikke være for tæt på en tagfod, og luften, der sendes ud, må ikke komme ind som friskluft gennem et vindue/tilførselsventil.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.