Hej!

Skulle skrue en loftarmatur op i kælderloftet og mærker så et kraftigt træk mellem elboksen og loftet. Et kuldenedfald simpelthen. Pasformen er jo ikke helt 100% mellem boksen og gipsen, så jeg kiggede med et termometer for at aflæse. Det var 18 grader i kælderrummet, men kun 9 grader (!!!) mellem selve loftet i kælderen. Loftet i kælderen er af gips, og mellemrummet til bjælkelaget (sænkningen) er måske 5-8 cm afhængig af hvor man måler.

Min tanke var jo, at lidt af varmen i kælderen skulle holde loftet (dvs gulvet i overetagen) varmt. Nu bliver det jo som et kuldespærre eller hvad man skal sige. Hvis man beskriver nedefra og op; først 18 grader i rummet, så 9 i loftet og så selve gulvet og så 20 grader i rummet ovenover.

Hvad skal man gøre? Rive loftet ned og isolere dette lille rum? Eller er det "normalt" at man har så store temperaturskift mellem rum og loft. Jeg synes, det er meget mærkeligt.

Taknemmelig for synspunkter.

/Erik :)

Senest redigeret:
Har samme "problem" og håber på et godt svar...

Årsagen kan meget vel være, at det "blæser ind" ved ydervæggene, og denne koldluft kan bevæge sig frit mellem bjælkelaget og gipspladen. For at løse problemet skal du isolere rundt om ydervæggen for at forhindre, at koldluften blæser ind.

Lignende problemer er jo i gamle huse, hvor gulvisoleringen er sunket sammen, så der bliver en revne mellem isoleringen og indendørsgulvet. Så blæser koldluften direkte under gulvene, som bliver kolde, uanset hvor meget isolering man har under.

Er enig med den forrige skribent. Bliver problemet værre, når det blæser udenfor, er det bestemt årsagen.

Hold også øje med uisolerede kattvindar. Kold luft kan presses ned i vægge og lofter. Vores hus blev betydeligt varmere, da vi fjernede kattvindar og indrettede hele loftet.

Jo.....suk!! :( Det bliver at tage loftet ned og isolere. Jeg mistænkte det nok. Ville bare have det bekræftet for mig selv. Analysen er nok også helt rigtig, netop at der kommer kulde ind fra ydervæggen. Og præcis som Larsa skriver, så er nok meget af isoleringen trykket ned. Da jeg rev gulvet op i badeværelset, kunne man se, at den, der byggede huset i slutningen af 60'erne, havde trampet rundt i isoleringen en hel del og så bare lagt det grove trægulv på. Der var masser af fine fodaftryk. Der er altså en fordel ved at have en spinkel trossbotten, og det er netop at forhindre idiotiske "håndværkere" i at trampe rundt, når man har isoleret. ;) Med ræsonnementet "det, der ikke ses...." osv. For gud hvilken losseplads det må have været. Har fundet så meget bras, planker, lange splinter, træspåner, som gør det virkelig svært at få den gamle isolering op og ned i sorte plastiksække.

Jeg er også bange for at jeg samtidig må isolere gulvet om til en vis grad......nedefra!! Netop pga. nedtrampet isolering. Væk med dele af trossbotten. Så er det en fordel med kraftig løs trossbotten, så man kan løfte bræt for bræt væk og presse isolering op. Ikke det sjoveste at gøre, men det er bare at spytte i næverne......

Dog vil jeg kun sætte en "billigere" kvalitet på isoleringen mellem etagerne. Det må række med ByggMaxs lambda 40 isolering. Det er jo allerede opvarmede rum.

Takker så langt for svarene. Dette er virkelig et kanonforum. :D

/Erber

Larsa sagde:
For at løse problemet skal du isolere omkring ydervæggen for at forhindre kold luft i at blæse ind.
Hvordan mener du her?
Er det nok f.eks. at sprøjte løsuld ind i gulvet, hvis det skulle være muligt med hensyn til regler osv?
Behøver man f.eks. ikke gøre det vindtæt osv. mod ydervæggen?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.