5,208 læst ·
13 svar
5k læst
13 svar
Kuldebro og kondens - altan som er udstik fra støbt mellemskillevæg
Hej
Har en altan som strækker sig langs gavlen på huset (ca. 10 meter). Altanen er i beton og er en udkragning (sidder sammen med) fra det støbte mellemdæk i huset. Altanen bliver med andre ord en kuldebro. I sommer blev altanen renoveret med ny tætning, fodblik og overflade. Der var nogle revner i betonen fra rustangreb på armering, som har "sprængt" betonen, men disse revner blev vurderet ikke at påvirke konstruktionen. I forbindelse med renoveringen blev også altanens underside malet med silikoneharpiksfarve.
Efter renoveringen bemærkede jeg, at der dannedes vanddråber på undersiden af altanen omkring de områder, hvor de tidligere revner var i betonen. Jeg mistænkte, at den nye tætning lækkede, men bygherren mente, det var meget usandsynligt. Næsten udelukkende som jeg bemærkede, var disse vanddråber på undersiden i forbindelse med nedbør, men jeg kunne ikke se, at det løb via fodblikket (dvs. udefra fra "ovenpå"), men vandet syntes blot at opstå på undersiden omkring disse revner.
Nu i januar har jeg bemærket, at al maling slipper (silikoneharpiksfarve) fra undersiden af altanen. Jeg tolker det som, at det ikke er udvendig fugt, der er kondenseret på undersiden af altanen, for så burde det vel kun blive netop udvendige vanddråber, som ikke får malingen til at slippe. Min tolkning er, at det er fugt/vand, der kommer igennem/indefra altanen, som får malingen til at slippe på undersiden.
Kan dette være et "naturligt" kondensfænomen, der viser sig på denne måde, eller er det sandsynligt, at der kan være et problem med tætningen?
Har en altan som strækker sig langs gavlen på huset (ca. 10 meter). Altanen er i beton og er en udkragning (sidder sammen med) fra det støbte mellemdæk i huset. Altanen bliver med andre ord en kuldebro. I sommer blev altanen renoveret med ny tætning, fodblik og overflade. Der var nogle revner i betonen fra rustangreb på armering, som har "sprængt" betonen, men disse revner blev vurderet ikke at påvirke konstruktionen. I forbindelse med renoveringen blev også altanens underside malet med silikoneharpiksfarve.
Efter renoveringen bemærkede jeg, at der dannedes vanddråber på undersiden af altanen omkring de områder, hvor de tidligere revner var i betonen. Jeg mistænkte, at den nye tætning lækkede, men bygherren mente, det var meget usandsynligt. Næsten udelukkende som jeg bemærkede, var disse vanddråber på undersiden i forbindelse med nedbør, men jeg kunne ikke se, at det løb via fodblikket (dvs. udefra fra "ovenpå"), men vandet syntes blot at opstå på undersiden omkring disse revner.
Nu i januar har jeg bemærket, at al maling slipper (silikoneharpiksfarve) fra undersiden af altanen. Jeg tolker det som, at det ikke er udvendig fugt, der er kondenseret på undersiden af altanen, for så burde det vel kun blive netop udvendige vanddråber, som ikke får malingen til at slippe. Min tolkning er, at det er fugt/vand, der kommer igennem/indefra altanen, som får malingen til at slippe på undersiden.
Kan dette være et "naturligt" kondensfænomen, der viser sig på denne måde, eller er det sandsynligt, at der kan være et problem med tætningen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg ved intet om silikonhartsfarve, men spontant undrer jeg om den ikke er vel damptæt? Beton er et meget hygroskopisk materiale som kan suge fugt fra alle kanter, så det må vel ikke være et problem med tætningslaget selvom det er mest sandsynligt. Der findes vel en stålbjælke (U-profil) som omgiver altanpladen?
Silikonharpiksfarve anvendes blandt andet som facademaling og ofte på soklen. I dokumentationen står der, at den ånder godt og slipper damp igennem godt. Nej, ingen ståldbalk/profil, det er et "selvbærende" udstik (armeret beton) fra facaden.J justusandersson sagde:Jeg ved intet om silikoneharpiksfarve, men spontant undrer jeg mig over, om den ikke er meget damptæt? Beton er et meget hygroskopisk materiale, der kan suge fugt fra alle kanter, så det må vel ikke være et problem med tætningslaget, selvom det er mest sandsynligt. Der er vel en ståldbalk (U-profil), der omgiver altanpladen?
Da udstikket/altanen og det støbte mellemdæk er samme enhed, undrer jeg mig over, om ikke denne type kuldebro kan få nogle kondensfænomener, når det opvarmede mellemdæk møder det koldere udstik/altanen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Klart, at det udgør en vældig kuldebro. Sådan kan man ikke bygge i dag. Om silikonehartsfarven ånder har jeg ingen fornuftig forklaring på, hvorfor det ser ud, som det gør.
Så her i bagklogskabens lys havde det nok været billigere og bedre/nemmere, hvis jeg havde savet balkonen af, proppet en ny bærelinje i mellemskellet og derefter suppleret med en I-bjælke med cirka 3-4 stolper og skrueskinner.
Angående farven, skal jeg snart skrabe den gamle af og teste med silikatmaling i stedet, da den er mere diffusionsåben. Jeg synes stadig, det er lidt problematisk, at der bliver så meget fugt i en balkon, som nu skal være "tæt" med det nye tætningslag. Jeg har svært ved at se, at det skulle være kondens fra indendørs, der vandrer gennem betonen ud i balkonen.
Angående farven, skal jeg snart skrabe den gamle af og teste med silikatmaling i stedet, da den er mere diffusionsåben. Jeg synes stadig, det er lidt problematisk, at der bliver så meget fugt i en balkon, som nu skal være "tæt" med det nye tætningslag. Jeg har svært ved at se, at det skulle være kondens fra indendørs, der vandrer gennem betonen ud i balkonen.
Ja en sådan der konstruktion er "katastrofe" totalt set, og vil give dig problemer så længe den findes.
Og silikatmaling er jo en god maling, men jeg mistænker at du har meget kalkafgivelse fra betonen på altanen, og den forvitrer ganske alt!. Kalkafgivelse kan du se på næsten alle tørrede mørtel såsom beton, puds, tegl mm, og det vises på grund af, at fugten vandrer gennem materialet og på den måde tager kalk med sig indefra betonen.
Enten må du installere en varmeslynge direkte inden for husets ydervæg på betonen, der konstant holder betonen/altanen varm og med det leder fugten indefra og udad.
Det vil bruge mange kW/h, men du slipper for at få fugt ind i husets øvrige konstruktion, og malingen vil blive siddende.
Jeg ville stærkt overveje helt at "lave altanen om" og fjerne den betondel, som går ind i husets konstruktion.
At bygge en ny konstruktions-smart altan behøver ikke blive særligt dyrt, og heller ikke at save den gamle væk og udbedre det, du har brug for, at få et "tæt" hus uden en enorm kuldebro.
Mvh jawen
Og silikatmaling er jo en god maling, men jeg mistænker at du har meget kalkafgivelse fra betonen på altanen, og den forvitrer ganske alt!. Kalkafgivelse kan du se på næsten alle tørrede mørtel såsom beton, puds, tegl mm, og det vises på grund af, at fugten vandrer gennem materialet og på den måde tager kalk med sig indefra betonen.
Enten må du installere en varmeslynge direkte inden for husets ydervæg på betonen, der konstant holder betonen/altanen varm og med det leder fugten indefra og udad.
Det vil bruge mange kW/h, men du slipper for at få fugt ind i husets øvrige konstruktion, og malingen vil blive siddende.
Jeg ville stærkt overveje helt at "lave altanen om" og fjerne den betondel, som går ind i husets konstruktion.
At bygge en ny konstruktions-smart altan behøver ikke blive særligt dyrt, og heller ikke at save den gamle væk og udbedre det, du har brug for, at få et "tæt" hus uden en enorm kuldebro.
Mvh jawen
@jawen,
findes der nogen behandling man kan gøre for at reducere/stoppe "kalkslippet"? Placering af varmeslynge er ikke praktisk mulig i mit tilfælde. Da er det næsten lige så enkelt/besværligt at rive og genopbygge altanen.
På trods af nyt tætningslag på altanen overvejer jeg, om jeg skal behandle oversiden med en slags "betonforsegling" som Betsil eller tilsvarende ( https://betsilwebbshop.se/produkt-kategori/betsil-betong ). Ved ikke om det er en idé også at gøre tilsvarende på undersiden (hvor kalkproblemet er stort...)
findes der nogen behandling man kan gøre for at reducere/stoppe "kalkslippet"? Placering af varmeslynge er ikke praktisk mulig i mit tilfælde. Da er det næsten lige så enkelt/besværligt at rive og genopbygge altanen.
På trods af nyt tætningslag på altanen overvejer jeg, om jeg skal behandle oversiden med en slags "betonforsegling" som Betsil eller tilsvarende ( https://betsilwebbshop.se/produkt-kategori/betsil-betong ). Ved ikke om det er en idé også at gøre tilsvarende på undersiden (hvor kalkproblemet er stort...)
Hvis der dannes dråber på undersiden af altanen, når det regner, trænger vandet på en eller anden måde ind i betonen. Vi har nok en lignende konstruktion, men malingen sidder stadig på undersiden. Hælder altan og tætningslag korrekt?
Det bliver jo lidt problematisk, når man vil få "balkongen/betongen" tæt, men alligevel at den skal tillade fugtvandring. En måde er at vente på en længere tør periode på ca. 3-4 uger (og måske beskytte oversiden af beton mod evt. nedbør, men ikke plast direkte på, for den skal kunne luftes ud/tørre).
Når betonen derefter har nået en lav fugtprocent, så kunne du kontrollere, at balkongen hælder udad (gerne 1 cm per meter) & spartle, hvis du behøver at øge faldet.
Og når du derefter har slebet overfladen og er tilfreds, så kan du behandle overfladen med Betongglas i 3 lag, første fortyndet med vand 1:5 derefter 2 omgange med blandingen 1:3.
Dette lukker porerne i betonen & gør overfladen stærkere, og den bliver stort set tæt samt mere stabil til en dybde af nogle mm (som er tilstrækkelig).
Mal derefter med en eller anden behagelig epoxymaling, som I kan lide, og bland sand i malingen, hvis du vil have det "skrid-sikkert" (rulle bliver bedst). Og når nu oversiden er tæt & betonen tør, så kan du skrabe og male undersiden i netop silikatfarve.
Mvh Jawen
Når betonen derefter har nået en lav fugtprocent, så kunne du kontrollere, at balkongen hælder udad (gerne 1 cm per meter) & spartle, hvis du behøver at øge faldet.
Og når du derefter har slebet overfladen og er tilfreds, så kan du behandle overfladen med Betongglas i 3 lag, første fortyndet med vand 1:5 derefter 2 omgange med blandingen 1:3.
Dette lukker porerne i betonen & gør overfladen stærkere, og den bliver stort set tæt samt mere stabil til en dybde af nogle mm (som er tilstrækkelig).
Mal derefter med en eller anden behagelig epoxymaling, som I kan lide, og bland sand i malingen, hvis du vil have det "skrid-sikkert" (rulle bliver bedst). Og når nu oversiden er tæt & betonen tør, så kan du skrabe og male undersiden i netop silikatfarve.
Mvh Jawen
J jawen sagde:Ja en sådan der konstruktion er "katastrofe" samlet set, og vil give dig problemer, så længe den findes.
Og silikatmaling er jo en god maling, men jeg mistænker, at du har meget kalkudfældning fra betonen på altanen, og den forvitrer bort præcis alt!
Kalkudfældning kan du se på næsten alt tørret mørtel så som beton, puds, tegl mm, og det kommer frem pga. at fugten vandrer gennem materialet & tager på den måde kalk med sig indefra betonen.
Enten får du sætte en varmeslynge direkte indenfor husets ydervæg på betonen, som konstant holder betonen/altanen varm & på den måde leder fugten indefra og udad.
Det vil gå mange kw/h, men du slipper for at få fugt ind i husets øvrige konstruktion, og malingen vil blive siddende.
Jeg ville stærkt overveje helt at "gøre altanen om" & fjerne den betondel, som går ind i husets konstruktion.
At bygge en ny konstruktions-smart altan behøver ikke blive særligt dyrt, og ej heller at save den gamle af & udbedre det, du har brug for for at få et "tæt" hus uden en enorm kuldebro.
Mvh jawen
Hej, lidt nysgerrig på, hvordan det er gået? Jeg har lavet omtrent samme renovering og har tilsvarende problem.R RichardRR sagde:Hej
Har en altan, der strækker sig langs korthuset (ca. 10 meter). Altanen er i beton og er en udkragning (sidder sammen med) fra det støbte etagedæk i huset. Altanen bliver med andre ord en kuldebro.
Nu her i sommer blev altanen renoveret med nyt tætningslag, fodplader og overfladelag. Der var nogle revner i betonen fra rustangreb på armering, der havde "sprængt" betonen, men disse revner blev vurderet ikke at påvirke konstruktionen.
I forbindelse med renoveringen blev altanens underside også malet med silikoneharpiksmaling.
Efter renoveringen bemærkede jeg, at der dannedes vanddråber på undersiden af altanen omkring de områder, hvor revnerne tidligere fandtes i betonen. Jeg mistænkte, at det nye tætningslag lækkede, men byggefirmaet mente, at det var meget usandsynligt. Næsten udelukkende, når jeg bemærkede disse vanddråber på undersiden, var det i forbindelse med nedbør, men jeg kunne ikke se, at det løb via fodpladen (dvs. udvendigt fra "oversiden"), men vandet så kun ud til at opstå på undersiden omkring disse revner.
Nu i januar har jeg bemærket, at al maling slipper (silikoneharpiksmaling) fra undersiden af altanen. Jeg tolker det som, at det ikke er udvendig fugt, der er kondenseret på undersiden af altanen, for så burde der vel kun blive netop udvendige vanddråber, som ikke får malingen til at slippe.
Min tolkning er, at det er fugt/vand, som kommer gennem/indefra altanen, som får malingen til at slippe på undersiden.
Kan dette være et "naturligt" kondensfænomen, som udtrykker sig på denne måde, eller er det sandsynligt, at det kan være et problem med tætningslaget?
// Niklas
Hej NiklasN NBj sagde:
Hvad angår kuldeeffekten/kuldebroen er det nok bare at acceptere situationen. Havde jeg vidst dette fra begyndelsen inden "renovering", tæt- og overfladelag + nye rækværk, havde jeg nok skåret balkonen af og bygget en ny i træ i stedet...
Hvad angår undersiden af balkon (karbonatisering, fugt og malingafskalning) har jeg været i kontakt med Weber og skal behandle undersiden af balkonen til foråret, når temperaturen tillader det.
Flekse undersiden ren og derefter anvende Weber Rep 990 ( https://www.se.weber/betong/ytskydd/weber-rep-990-betongskydd ). Derefter vil undersiden "forsegles" og beskyttes mod indtrængning af CO2 og fugt.
Hvad angår den nylavede overside, er faldet måske ret markant, skulle jeg sige 2cm per meter. Desuden er det også ny beton, som i sig selv er ret vandtæt. Jeg tænker derfor, at det er mindre sandsynligt, at (i teorien i hvert fald) det vand, jeg ser på undersiden, har vandret fra oversiden gennem tætningslaget.
Efter samtale med en ekspert hos Weber kan det være, at det er fugt/kondens i luften/som stiger fra jorden til undersiden af balkonen og skaber vanddråber på undersiden. Også indtrængning af CO2 via undersiden, som skaber karbonatisering.J JockeHX sagde:
Hvad angår farven, der løsner sig, var det den forkerte type farve (ud over problemer med fugt og karbonatisering). Undersiden er malet med silikonehartsfarve, som er for tæt og forkert til formålet.
Hvis jeg stadig har problemer efter behandling af undersiden, vil jeg også gøre noget ved oversiden (typisk Betsil eller Betongglas).
Hvad angår underside balkon (karbonatisering, fugt og farveafskalning), har jeg været i kontakt med Weber og skal behandle undersiden af balkonen til foråret, når temperaturen tillader det. Flexe undersiden ren og derefter bruge Weber Rep 990 ( https://www.se.weber/betong/ytskydd/weber-rep-990-betongskydd ) . Derefter vil undersiden "forsegles" og beskyttes mod indtrængning af CO2 og fugt.
Hvad angår den nyskabte overside, er faldet måske markant, vil jeg sige 2 cm per meter. Endvidere er det også ny beton, som i sig selv er til en vis grad vandtæt. Jeg tænker derfor, at det er mindre sandsynligt, at (i teorien i hvert fald) det vand, jeg ser på undersiden, er vandret fra oversiden igennem tæthedssikringen.
Tak for udførlig forklaring. Som du ser af mine supplerende svar, vil jeg begynde med at behandle undersiden (Weber Rep 990) og derefter evaluere, om jeg behøver gøre noget med oversiden.J jawen sagde:Det bliver jo lidt problematisk når man vil få "altanen/betongen" tæt, men alligevel at den skal slippe igennem fugtvandring.
En måde er at vente på en længere tør periode på ca. 3-4 uger (og måske beskytte oversiden af betonen mod evt. nedbør, men ikke plastik direkte på, for den må kunne lufte ud/tørre).
Når så betonen er kommet ned på en lav fugtprocent, så kunne du kontrollere, at altanen hælder udad (gerne 1 cm per meter) & spartle om du behøver at øge faldet.
Og når du så har slebet overfladen og er tilfreds, så kan du behandle overfladen med Betongglas i 3 lag, det første fortyndet med vand 1:5, derefter 2 omgange med blandingen 1:3.
Dette stopper porerne i betonen & gør overfladen stærkere, og den bliver stort set tæt samt mere stabil til en dybde af nogle mm (som er tilstrækkeligt).
Mal derefter med en flot epoximaling som I kan lide, og bland sand i malingen, hvis du ønsker "skrid-sikret" (rulning bliver bedst).
Og når nu oversiden er tæt & betonen tør, så kan du skrabe og male undersiden med netop silikatfarve.
Mvh Jawen
Klik her for at svare