Hej!

Har netop fået opsat en fondvæg af råspont i soveværelset. Råsponten lå indendørs i 10 dage, inden den blev malet med schellack (staves det sådan?) og derefter grundet med grunder. Derefter blev den skruet op og malet en gang mere med vægmaling. Desværre kan man slet ikke se sprækker mellem brædderne nu :( tror I, at de krymper mere, så jeg får frem sprækker?

Afhænger af hvor tør den var fra begyndelsen og hvor tør luft I har indendørs

Nyt træ, der bliver malet for hurtigt, sprækker altid, 10 dage i rumtemp er ikke meget, før lod de ofte træet tilpasse sig husets bevægelser i flere måneder inden behandling.

Den vil krympe. At finde tør råspont er i princippet umuligt.

Om den fra begyndelsen havde normal fugtkvote for bygningsbrædder spiller de der 10 dage indendørs ikke nogen rolle. Et år havde været mere passende.

kan bare holde med andersmc. Satt selv råspont som jeg linoljemalede. Tror at de lå inde mindst 1 måned, men der kom revner efter et stykke tid. Skal tilføje at jeg kan lide revnerne, men det er jo en helt anden sag.

Hvordan du end gør, vil sprækkerne være mindst i august og størst i februar (ca).

Træ som materiale vil bevæge sig med årstiden, og der er forskel på de forskellige træsorter. Det er mest synligt på lakerede eller olierede overflader, hvor man fra starten ønsker at fremhæve træoverfladen, og hvor eventuelle revner bliver en del af udseendet.
Vi har monteret hvidmalet granningspanel i loftet, men det blev knastbehandlet og færdigmalet inden montering. Dog lod vi mindre knastujævnheder, mm., blive, da det er "rigtig" træpanel og ikke nogen presset plade.
Lad væggen være, og så maler du den igen om et år, om vinteren, når det er som tørrest, hvis du vil foretage en forbedring. Man bliver også hurtigt hjemmedøv :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.