Hej!
Limtræsbjælken, som blev brugt ved afløsning af bærende letbetonvæg med opbevaring på 25 cm (stålplade 2+3 mm) på eksisterende væg, fuldt tilstrækkeligt ifølge konstruktør. Loftsbjælkelaget er også af letbetonelement.
Da resten af renoveringen til sidst blev afsluttet, og det var tid til loftlisterne, bemærkede jeg, at der var opstået en sprække mellem bjælken og loftsbjælkelaget, især ved opbevaringsdelen, på ca. 2 mm mellem bjælken og loftsbjælkelaget. (Undersøgte ikke hele bjælkelængden, men da tagelementerne er sammensat i niveau med bjælken, bør størstedelen have kontakt med bjælken).
Nu til selve spørgsmålet - hvad har forårsaget denne sprække? Er det simpelthen en tørring/skrumpe af bjælken? (Opdaget i vinterhalvåret, så formoder at det var mest tørt da). Der er ingen synlige tegn på nogen direkte "sætningsskade" ved opbevaringen.
Og da de pågældende tagelementer delvist hviler på originalvæggen, antager jeg, at sprækken kan forklares med evt. træskrumpe. Er dette noget man kunne have modvirket, da arbejdet blev udført?
Opdagelsen blev udbedret med et par kiler fra hver side, inden listerne blev sat, så det bør ikke have nogen direkte indflydelse - eller hvad tror I kyndige mennesker?
Limtræsbjælken, som blev brugt ved afløsning af bærende letbetonvæg med opbevaring på 25 cm (stålplade 2+3 mm) på eksisterende væg, fuldt tilstrækkeligt ifølge konstruktør. Loftsbjælkelaget er også af letbetonelement.
Da resten af renoveringen til sidst blev afsluttet, og det var tid til loftlisterne, bemærkede jeg, at der var opstået en sprække mellem bjælken og loftsbjælkelaget, især ved opbevaringsdelen, på ca. 2 mm mellem bjælken og loftsbjælkelaget. (Undersøgte ikke hele bjælkelængden, men da tagelementerne er sammensat i niveau med bjælken, bør størstedelen have kontakt med bjælken).
Nu til selve spørgsmålet - hvad har forårsaget denne sprække? Er det simpelthen en tørring/skrumpe af bjælken? (Opdaget i vinterhalvåret, så formoder at det var mest tørt da). Der er ingen synlige tegn på nogen direkte "sætningsskade" ved opbevaringen.
Og da de pågældende tagelementer delvist hviler på originalvæggen, antager jeg, at sprækken kan forklares med evt. træskrumpe. Er dette noget man kunne have modvirket, da arbejdet blev udført?
Opdagelsen blev udbedret med et par kiler fra hver side, inden listerne blev sat, så det bør ikke have nogen direkte indflydelse - eller hvad tror I kyndige mennesker?
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 112 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,112 indlæg
Hmm måske men tvivl på den. Limträ svulmer og krymper i takt med fugten, som træ generelt. For limträ plejer man at regne med ca 0,2 procent langs med fibrene og 0,1 procent på tværs af fibrene for hver procent ændret fugtkvote.
Hmm, hvis det ikke kan relateres til bjælken og ingen synlige sætninger ses (mener at den underliggende væg burde bule lidt) hvad kan da ligge bagved sprækken?Bergendorff sagde:
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 112 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,112 indlæg
Ok, jeg har svært ved at se, at bjælken skulle have tørret så meget. Eller svært ved at se, det har den ikke simpelthen. Det må være noget andet, der har bevæget sig.M Magnus83 sagde:
Medlem
· Blekinge
· 12 210 indlæg
Er du sikker på tallene? Almindeligt træ svulmer jo betydeligt mere tværs mod fiberretning.Bergendorff sagde:
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 112 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,112 indlæg
Ok, fandt dette: I opvarmede svenske boliger i Mellemsverige er fugtindholdet i træet i gennemsnit 7,5 % hele året, og det er højest om sommeren (7-12 %) og lavest om vinteren (2-6 %).Bergendorff sagde:
Dvs maks ca 10% enheder.
10*0.002*270(bjælke)= 5,4 mm
Så lyder 2 mm jo ikke helt usandsynligt længere, eller tænker jeg forkert?
Tænker jeg rigtigt, at krympning trods alt kan være årsagen, eller bør jeg fortsætte med at lede efter tegn på sætninger - har du nogle tips til, hvordan man kan afhjælpe dette i så fald?M Magnus83 sagde:Ok, fandt dette: I opvarmede svenske boliger i Mellemsverige er fugtindholdet i træet i gennemsnit 7,5 % hele året og det er højest om sommeren (7–12 %) og lavest om vinteren (2–6 %).
Dvs max ca 10% enheder.
Så det lyder jo ikke helt usandsynligt længere med 2 mm, eller tænker jeg forkert?
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 112 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,112 indlæg
Undskyld, jeg så ikke, at du havde svaret.M Magnus83 sagde:Ok, fandt dette: I opvarmede svenske boliger i Mellemsverige er fugtprocenten i træ i gennemsnit 7,5 % hele året, og den er højest om sommeren (7–12 %) og lavest om vinteren (2–6 %).
Dvs max ca 10% enheder.
Så lyder 2 mm jo ikke helt usandsynligt længere, eller tænker jeg forkert?
Man plejer vel ikke at regne med 2-6 % fugtprocent om vinteren? Lavest 7 om vinteren og højest 12 om sommeren i limtræ.
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 112 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,112 indlæg
Ja, præcis, er omtrent hvad sprækken er... Er mest ude efter at enten acceptere at spræk t skyldes tørring eller om jeg skal søge efter en anden mulig årsag, okulær besigtigelse giver mig ingen ledetråde...Bergendorff sagde:
Klik her for at svare