Hej!
Limtræsbjælken, som blev brugt ved afløsning af bærende letbetonvæg med opbevaring på 25 cm (stålplade 2+3 mm) på eksisterende væg, fuldt tilstrækkeligt ifølge konstruktør. Loftsbjælkelaget er også af letbetonelement.

Da resten af renoveringen til sidst blev afsluttet, og det var tid til loftlisterne, bemærkede jeg, at der var opstået en sprække mellem bjælken og loftsbjælkelaget, især ved opbevaringsdelen, på ca. 2 mm mellem bjælken og loftsbjælkelaget. (Undersøgte ikke hele bjælkelængden, men da tagelementerne er sammensat i niveau med bjælken, bør størstedelen have kontakt med bjælken).

Nu til selve spørgsmålet - hvad har forårsaget denne sprække? Er det simpelthen en tørring/skrumpe af bjælken? (Opdaget i vinterhalvåret, så formoder at det var mest tørt da). Der er ingen synlige tegn på nogen direkte "sætningsskade" ved opbevaringen.
Og da de pågældende tagelementer delvist hviler på originalvæggen, antager jeg, at sprækken kan forklares med evt. træskrumpe. Er dette noget man kunne have modvirket, da arbejdet blev udført?

Opdagelsen blev udbedret med et par kiler fra hver side, inden listerne blev sat, så det bør ikke have nogen direkte indflydelse - eller hvad tror I kyndige mennesker?

Düsseldorff
Hmm måske men tvivl på den. Limträ svulmer og krymper i takt med fugten, som træ generelt. For limträ plejer man at regne med ca 0,2 procent langs med fibrene og 0,1 procent på tværs af fibrene for hver procent ændret fugtkvote.

Düsseldorff Bergendorff sagde:
Hmm måske men tvivler på den. Limtræ svulmer og krymper i takt med fugten, som træ generelt. For limtræ plejer man at regne med ca. 0,2 procent langs med fibrene og 0,1 procent på tværs af fibrene for hver procent ændret fugtighedsindhold.
Hmm, hvis det ikke kan relateres til bjælken og ingen synlige sætninger ses (mener at den underliggende væg burde bule lidt) hvad kan da ligge bagved sprækken?

Düsseldorff
Har vi udelukket målefejl?

Har vi udelukket målefejl?
Ikke rigtig sikker på, hvordan du mener, men kontakt fandtes initialt, men ved opdagelse kunne vinkelkrog på 1mm indsættes i mellemrummet...

Düsseldorff
M Magnus83 sagde:
Ikke helt sikker på, hvad du mener, men der var kontakt i starten, men ved opdagelse kunne en vinkelhake på 1 mm indsættes i mellemrummet...
Ok, jeg har svært ved at se, at bjælken skulle have tørret så meget. Eller svært ved at se, det har den ikke simpelthen. Det må være noget andet, der har bevæget sig.

Hmm måske men tvivl på den. Limtræ svulmer og krymper i takt med fugten, som træ generelt. For limtræ plejer man at regne med ca. 0,2 procent langs med fibrene og 0,1 procent tværs fibrene for hver procent ændret fugtindhold.
Er du sikker på tallene? Almindeligt træ svulmer jo betydeligt mere tværs mod fiberretning.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
Düsseldorff
T Thomas_Blekinge sagde:
Er du sikker på tallene? Almindeligt træ svulmer jo betydeligt mere på tværs af fiberretningen.
Du har ret, blandede tallene sammen og der mangler desuden en nul. 0,2 procent på tværs skal det være. Og 0,01 procent langs med. Undskyld for det.

Du har ret, blandede sammen tallene og der mangler også et nul. 0,2 procent tværs skal det være. Og 0,01 procent langs med. Undskyld for det.
Ok, fandt dette: I opvarmede svenske boliger i Mellemsverige er fugtindholdet i træet i gennemsnit 7,5 % hele året, og det er højest om sommeren (7-12 %) og lavest om vinteren (2-6 %).
Dvs maks ca 10% enheder.

10*0.002*270(bjælke)= 5,4 mm
Så lyder 2 mm jo ikke helt usandsynligt længere, eller tænker jeg forkert?

M Magnus83 sagde:
Ok, fandt dette: I opvarmede svenske boliger i Mellemsverige er fugtindholdet i træet i gennemsnit 7,5 % hele året og det er højest om sommeren (7–12 %) og lavest om vinteren (2–6 %).
Dvs max ca 10% enheder.

Så det lyder jo ikke helt usandsynligt længere med 2 mm, eller tænker jeg forkert?
Tænker jeg rigtigt, at krympning trods alt kan være årsagen, eller bør jeg fortsætte med at lede efter tegn på sætninger - har du nogle tips til, hvordan man kan afhjælpe dette i så fald?

Düsseldorff
M Magnus83 sagde:
Ok, fandt dette: I opvarmede svenske boliger i Mellemsverige er fugtprocenten i træ i gennemsnit 7,5 % hele året, og den er højest om sommeren (7–12 %) og lavest om vinteren (2–6 %).
Dvs max ca 10% enheder.

Så lyder 2 mm jo ikke helt usandsynligt længere, eller tænker jeg forkert?
Undskyld, jeg så ikke, at du havde svaret.

Man plejer vel ikke at regne med 2-6 % fugtprocent om vinteren? Lavest 7 om vinteren og højest 12 om sommeren i limtræ.

• Synes
Magnus83
  • Laddar…
Undskyld så ikke at du havde svaret.

Bruger man normalt at regne med 2-6 % fugtindhold om vinteren? Lavest 7 om vinteren og højst 12 om sommeren i limtræ.
Man lander jo på 2-3 mm som potentiel krympning som jeg forstår det 5% enheder forskel...

Düsseldorff
M Magnus83 sagde:
Man landar jo på 2-3 mm som potentiel krympning som jeg forstår det 5% enheder forskel...
Og det svarer til glippet, ikke? Så havde jeg formentlig en forkert spontan reaktion. Glippet forklares måske af tørring.

Og det svarer til sprækken, ikke? Da havde jeg sandsynligvis den forkerte spontane reaktion. Sprækken kan måske forklares ved tørring.
Ja, præcis, er omtrent hvad sprækken er... Er mest ude efter at enten acceptere at spræk t skyldes tørring eller om jeg skal søge efter en anden mulig årsag, okulær besigtigelse giver mig ingen ledetråde...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.