Hej, jeg har et byggeri af et lille hus ca. 15 kvm, hvor jeg vil holde vægtykkelsen så tynd som muligt. Det nærmeste at ofre er luftspalten.

Mit spørgsmål er, om det er muligt at sætte 12 mm krydsfiner direkte på reglerne, med vindpap imellem, uden at få problemer med kondens.

Jeg antager, at jeg har brug for en diffusionsåben maling, så træet kan tørre udad.

Hjælper det noget, hvis jeg forsegler langs reglerne, så det bliver fuldstændig lufttæt?

Mit sidste alternativ er at lime XPS direkte på krydsfineren og reglerne, så jeg får en lufttæt væg som en sandwichpanel. Men jeg vil undgå dette, da jeg tror, det bliver svært at lime helt uden luftbobler.

Tak på forhånd! :D

Hvis du bruger tynde lister på 8-10 mm til at holde vindpappen, får man en luftspalte naturligt, og pappen sidder ikke klistret mod 12 mm krydsfinerpladen.

L Leif i Skåne sagde:
Om du använder tunna lister 8-10 mm för att hålla vindpappen så får man en luftspalte naturligt og pappen sidder ikke klistret mod 12 mm plywoodpladen.
lyder ikke særlig farligt med 8 mm ekstra per side. Dog ville jeg gerne bruge plywooden som bærende element, for at kunne glese ud afstanden mellem reglerne lidt. Men for at de skal kunne gøre det så føles det som om den bør sidde tæt op ad reglerne.
Hvad mener I?

Pointen med listen er, at pappen ikke skal klistre fast på pladen, men at overfladerne kan ventileres. Tænk altid på, at fugt vandrer mod den koldeste overflade og kondenserer der, den skal kunne ventileres bort. Normalt har man panelbrædder stående, og da er der godt med sprækker, som ventilerer, men krydsfiner er ret tæt mod fugtvandring.

• Synes
guggen
  • Laddar…
L Leif i Skåne sagde:
Pointen med listen er, at pappen ikke skal klistre sig fast på pladen, men at overfladerne kan ventileres.
Tænk altid på, at fugt bevæger sig mod den koldeste overflade og der kondenserer; den skal kunne ventileres væk. Normalt har man panelbrædder stående, og så er der godt med sprækker, som ventilerer, men krydsfiner er ret tæt mod fugtvandring.
okay, hvordan skal jeg så få facaden til at blive tilstrækkeligt stærk for at kunne være noget bærende?

samt hvordan gør man på huse med puds? Der er der jo normalt ikke nogen luftspalte

Skruv listen ordentligt, så limer du og skruer krydsfineret mod listen. Det bliver i min verden det samme som at skruve krydsfineret direkte mod reglen. Da krydsfineret og listen bliver til en med limet.

L Lutte sagde:
Skruv listen ordentligt så limer du og skruer krydsfineren mod listen. Det bliver i min verden det samme som at skrue krydsfineren direkte mod reglen. Da krydsfineren og listen bliver til én med limen.
det lyder jo godt det, antar at man behøver at køre på vertikale lister for at vandet skal løbe ud da. Og er det tilstrækkeligt i så fald at kun have en lille klods præcis ved reglen, i stedet for hele vejen op langs væggen?

måske jeg limer en klods et sted halvvejs oppe på krydsfineren og skruer en isoleringsskrue eller lignende udefra og ind i xps isoleringen bare for at panelen ikke skal bue. Med hvor store mellemrum tror I det er nødvendigt? Hver meter?

Så du har tænkt have xps udenpå reglarne og så plyfa?

Kigger man på den anden side af dammen, så bruger de et zip-system, som har et produkt, der er xps limet på osb, som er belagt og vandafvisende.

Tror det bliver svært at få nogen videre bæreevne i det, da alt vil hænge i din xps.

Skal du absolut bruge plyfa som facade, ville jeg køre plyfa-liste-vindduk-regel med isolering imellem.

Ellers går det sikkert at lime xps på plyfa og falde ind i reglarne og hammerrem, og så undvære luftspalte.

L Lutte sagde:
Så du har tænkt have xps udenpå reglerne og så plyfa?

Kigger man på den anden side af dammen, så bruger de zip-system, som har et produkt, der er xps limet på osb, som er belagt og vandafvisende.

Tror det bliver svært at få nogen videre bærende styrke i det, da alt vil hænge i din xps.

Skal du nødvendigvis bruge plyfa som facade, ville jeg bruge plyfa-liste-vinddug-regel med isolering imellem.

Ellers kan det sikkert lade sig gøre at lime xps på plyfa og fælde regler og hammarband ind og så undgå luftrum.
ja, første tanke var at undgå luftrummet, men risikoen er jo, at min limning ikke vil være 100% tæt, dvs. små luftbobler, hvor der måske dannes kondens.

men for at svare på første spørgsmål, så tænkte jeg xps mellem reglerne, men at jeg har ret få regler, så det måske ville være passende at fæste plyfaen til xps'en for at undgå svikt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.