Hej! Jeg er lige blevet færdig med ydersiden af vores nye attefallshus.
Jeg har set billeder af huse, hvor man bruger krydsfiner som overflade indvendigt, men har svært ved at finde information om, hvordan man sætter pladerne op uden synlige søm/skruer? Overvejer at skyde med dyckert?
Er der nogen, der har erfaring med dette?

Mvh
Johan

• Lyst stue med trævægge og skrå loft, lys lædersofa, tæppe, to stole og bogreol. Ingen synlige fastgørelsesmidler på væggene.
Et måde er at bruge 2-delte fastgørelseselementer, hvor en del skrues fra bagsiden i pladen, og den anden fastgøres på væggen. Så er det bare at klikke pladerne fast, og de kan også demonteres igen efter behov, hvilket betyder, at man faktisk kan åbne væggen, hvis man fx har brug for at installere nye ledninger m.m.

Der findes mange forskellige systemer, her et med plastclips: http://button-fix.com/

Et andet som bruger metal: http://www.monarchmetal.com/products/hanging-systems/

Hvis krydsfineren er umalet eller bare let laseret, ses dykkern ikke, før man er meget tæt på pladen med øjet.
Hvis man vil have det endnu mindre synligt, vil enten en farvedut ("træfarvet") eller almindelig linoliekit være fremragende.

Tak for svarene!
Jeg tænkte på at sætte pladerne direkte på lægterne, og eftersom jeg gerne vil have lidt skivevirkning, så er clips måske ikke optimalt?

K
Sæt to hold ellers. Måske med osb bagved som får stå for skivverkan. Hvordan bliver skivverkan med dyckert?

Hej, ja jeg er også usikker på skivevirkningen, hvis man kun fastgør med dykkert..
Vil helst undgå to lag på grund af omkostningerne.

Mvh
Johan

Læg en streng med trælim, inden du sætter op krydsfinerpladerne, hvis du er bekymret for, at de ikke skal stabilisere konstruktionen.

• Synes
Rabbithole og 1 anden
  • Laddar…
Dyckert stagar vel op lige så godt som almindelig søm, så længe man ikke forsænker den unødigt meget?

• Synes
Attefallshuset
  • Laddar…
S
Forsænke skruen og derefter træplugger.

• Synes
Jonas Westbom og 1 anden
  • Laddar…
Findes også spontede plyfaskiver, hvor skruer/søm sættes i sponten.

S Skooda sagde:
Forlænge skruen og derefter træplugger
Det bliver nok godt, men meget arbejde..

Oldboy Oldboy sagde:
Dyckert stagar vel op lige så godt som almindelig søm så længe man ikke forsænker den unødigt meget?
Jeg vil nok teste dette!

S
Attefallshuset Attefallshuset sagde:
Det bliver nok godt, men meget arbejde..
Ja, meget arbejde kan jeg bekræfte:)

• Synes
Attefallshuset
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel sagde:
Der findes også spontede plyfaplader, så skruer/sømmer du i sponten
Har ikke fundet nogen med rigtig spont, kun med fasekant, kan du sende et link?

Har nyligt lavet en overetage for en kunde, hvor både tag og vægge er plyfa.
Væggene er for det meste osb og derefter 4mm krydsfiner som er limet og sømmet.

En del af væggene og lofterne er 7mm krydsfiner, ville sige at alternativerne omkostningsmæssigt går lige op.

Begge typer er monteret med dykkerværktøj. Og det bliver nærmest usynligt.

Der er lidt billeder på instagram @byggochkonstruktion og @villalipkin

• Synes
Gallis og 4 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.