Hej ekspertpanelet!

Jeg er ved at bygge huset på billedet, og de fleste indervægge samt det enorme loft skal beklædes med OSB og derefter 4mm krydsfiner udenpå. Jeg sætter OSB'en med et par millimeters mellemrum, men tænkte derefter at sætte krydsfinerspladerne kant til kant. Planen er at fastgøre med tynde limstrenge samt skyde dykker i kanterne og måske på midten.

Mit spørgsmål handler mest om, hvor meget man kan forvente, at det hele bevæger sig. Krydsfinersamlingerne vil komme "midt på" OSB'en, så de ligger stabilt mod hinanden, men kan det blive et problem andre steder, så krydsfineren buer eller revner, når OSB'en bevæger sig, eller så den løsner sig. Hvis jeg skulle gætte, tror jeg ikke, det er noget problem, men at krydsfineren kan absorbere de minimale bevægelser, som jeg tror, der bliver. Håber I forstår. Hvis I derefter har tips om lim samt længde på dykkere, er det bare en bonus.

Jeg har set andre tråde her om krydsfiner på OSB, men ikke som har behandlet problemet med bevægelser.

Tak på forhånd!

• A-formet hus under konstruktion med store glasvinduer og omgivet af træer i en skovklædt område. Huset står på en græsplæne.
Jeg havde skudt fast krydsfineret med flere dykkernåle og derefter dækket hovedet med trælim/savsmuld og slebet alt før behandling.

A atomlab sagde:
Jeg ville have skudt fast krydsfinéren med flere dykkere og derefter dækket over hovederne med trælim/savsmuld og slebet det hele, før behandling.
Det er godt 200 kvadratmeter, der skal op, så jeg tænkte at laserere før opsætning. Tænker, at dykkermærkerne bliver så små, at man ikke ser dem så meget.

Hej! Tør jeg spørge, hvordan du løste montage af osb + 4 mm krydsfiner, og om du blev tilfreds med resultatet? Taknemmelig for eventuelle erfaringer, da jeg overvejer samme kombination til laden, jeg renoverer. Mvh😊

Et stille spørgsmål: hvorfor krydsfiner på OSB? Det almindelige er vel en form for gips, så det bliver glat og fint nemt at spartle osv.

H Harald Blåtumme sagde:
Et stille spørgsmål: hvorfor krydsfiner på OSB? Det almindelige er vel en eller anden form for gips, så det bliver glat og nemt at spartle osv.
Det står laseret plyfa som overflade.

Aha... undskyld jeg missede den detalje.

T Tornhuset sagde:
Hej ekspertpanel!

Er i gang med at bygge huset på billedet, og de fleste indvendige vægge samt det enorme loft skal beklædes med OSB og derefter 4mm krydsfiner udenpå. Jeg sætter OSB'en med et par millimeters afstand, men tænkte derefter at sætte krydsfiner-pladerne kant til kant. Planen er at fastgøre med tynde limstrenge samt skyde dykkersøm i kanterne og måske i midten.

Mit spørgsmål handler mest om, hvor meget man kan forvente, at det hele bevæger sig. Krydsfiner-samlingerne vil være "midt på" OSB'en, så disse ligger stabilt mod hinanden, men kan der blive problemer andre steder, så krydsfineren buer eller rives i stykker, når OSB'en bevæger sig, eller så den løsner sig. Hvis jeg skulle gætte, tror jeg ikke, det er noget problem, uden at krydsfineren kan optage de minimale bevægelser, som jeg tror der bliver. Håber I forstår. Har I derefter tips til lim samt dykkersømslængde, er det bare en bonus.

Har set andre tråde her om krydsfiner på OSB, men ikke som har behandlet problemet med bevægelser.

Tak på forhånd!
Jeg har læst et eller andet sted, at en sådan vægplade skal fastgøres i stenderkonstruktionen med over halvtreds tilstrækkeligt lange "spånpladeskruer", og så vil den nok ikke løsne sig og slå sig. Hvis den udsættes for fugt, må det problem nok løses separat, bare man undgår dobbelte tætningslag. Både OSB og krydsfiner skal være af "konstruktionskvalitet", som kan have knasthuller og revner i finerlagene, men som er limet på den rigtige måde.

Martin Johansson2 Martin Johansson2 sagde:
Hej! Tør jeg spørge, hvordan du løste montage af osb + 4 mm krydsfiner, og om du blev tilfreds med resultatet? Taknemmelig for evt. erfaringer da jeg tænker samme kombination til laden jeg renoverer. Mvh😊
Jeg gjorde således, at jeg limede med strenge af PL400 samt skød dyckert, mange i kanterne og nogle midt på pladen, hvor det føltes som om, den ikke fik kontakt. Jeg tænkte først bare at lasere, inden jeg satte pladerne op, men det dækkede lidt dårligt, og jeg ville dække dyckerthovederne, så jeg laserede en gang til, når de var på plads. Det blev i hvert fald sindsygt godt efter min mening, med en herlig overflade. Du ser måske ikke detaljer der, men Byggahus har lavet en reportage (og film) om byggeriet:

https://www.byggahus.se/byggde-sommarhus-sjalv-for-823422-kr

H Harald Blåtumme sagde:
Et stille spørgsmål: hvorfor krydsfiner på OSB? Det normale er vel en form for gips så det bliver glat og nemt at spartle osv.
Da det er så store flader, ville jeg have en mere levende overflade end gips. Det meste er desuden i strølys, så uanset hvor omhyggeligt jeg havde spartlet og slebet gipssamlingerne, ville det ikke have blevet godt.

S star_daddy sagde:
Jeg har læst et sted, at en sådan vægplade skal fastgøres i støttestellet med over halvtreds tilstrækkeligt lange "spånskruer", og så vil den sandsynligvis ikke løsne sig og slå sig. Hvis den udsættes for fugt, skal det problem sandsynligvis løses separat, så længe man undgår dobbelte tætningslag. Både OSB og Plywood skal være af "konstruktionskvalitet", som kan have knasthuller og revner i finerlagene, men som er limet på den rigtige måde.
Føles som om dette gælder mere, hvis man skal bygge fx et badeværelse. Konstruktionsplywood findes mig bekendt ikke i 4mm, den er for tynd til at skrue med spånskruer, og som overfladelag vil man ikke have knasthuller og revner.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.