Skal lægge sildebensparket i dette rum:
Det er ikke muligt at lægge på dette underlag. Så skal lime og skrue plywood først.
Men hvilken dimension? Tilsluttende til dette rum har vi gjort det samme. Da brugte vi 6mm lidt mindre plader fra jem&fix. Det fungerede helt ok, men måtte køre rundt i Skåne og købe alt, hvad de havde for at få nok.
Var i dag og tjekkede på 7 mm plader på Bauhaus. De var utrolig slappe og bølgede. Måske bliver de gode, når de er limet og skruet.
10 mm varianten føltes meget mere stabil.
Prisen bliver cirka 2400 dyrere, så ikke så slemt.
Men hvordan bliver det med varmefordeling fra gulvvarmen?
Jeg skruede og limede 10mm plywood og limede stavparket på det.
Skulle jeg gøre det om, ville jeg selvnivellere som underlag!
De, der har selvnivelleret noget andet hos os, sagde, at det ikke var godt. De kunne ikke garantere, når der var træ under, så træ over. At det ville bevæge sig forskelligt eller noget.
Ellers var det min tanke fra begyndelsen.
De som har flydespartlet andet hos os sagde, at det ikke var godt. De kunne ikke garantere, når der var træ under, så træ over. At det ville bevæge sig forskelligt eller noget.
Ellers var det min tanke fra starten.
Brors lidt på dit underlag?
Er det sporet gulvspån direkte på bjælkaget kun?
Ellers er det jo mindst 12mm flydespartel + net på det, du har i dag. Ville føles rigtig dårligt at lægge træplader over slangerne, det ville jo dræbe gulvvarmen.
Rediger: hør med andre i branchen, man flyder jo på spån med træbjælkelag, når man laver badeværelser f.eks. Der er det forresten andre krav til stivhed, når det skal til klinker. Har selv fået gjort det hjemme.
Er de sporede gulvspån direkte på bjælkelaget kun?
Ellers er de jo mindst 12mm flydespartel + net på det du har i dag. Havde føltes virkelig ærgerligt at lægge træplader over slangerne, det vil jo dræbe gulvvarmen.
Det dræber ikke gulvvarmen, men den dæmpes betydeligt. Jeg har installeret en blæserkonvektor ekstra i loftet på den øvre etage, fordi gulvvarmen er så begrænset p.g.a for tykt træ på.
På den nedre etage har jeg travertin, så der varmer det meget bedre.
Er det sporbar gulvspån direkte på bjælkelaget alene?
Ellers er det jo mindst 12mm flydespartel + net på det du har i dag. Ville føles rigtig dårligt at lægge træplader over slangerne, det vil nok dræbe gulvvarmen.
Edit: spørg andre i branchen, man flyder jo på spån med træbjælkelag, når man laver badeværelse f.eks. Da er der jo andre krav til stivhed, når der skal klinker til. Har selv fået gjort det hjemme.
Det er sporbare gulvspån på dette:
Isolering er der også.
Gulvvarmen virker i det andet rum. Men der er som sagt kun 6mm plywood.
De ser ud som de er godt forstærket af dig! Der er ikke samme krav til bøjningsstivhed når det gælder parket som klinker. Kan ikke helt se problemet med at fyrene ikke vil flyde på det der? Spørg andre i branchen for flere vinkler.
Men special primer med sand i, net og mindst 12mm flyd ovenpå slangerne er branchestandard ellers i dit tilfælde.
De ser ud som om de er godt forstærket af dig! Det er ikke de samme krav til bøjningsstivhed, når det gælder parket som klinker. Ser ikke rigtig problemet med, at de fyre ikke vil flyde på dem der? Hør med andre i branchen for flere vinkler.
Men special primer med sand i, net og mindst 12mm flyde ovenover slangerne er branchenorm ellers i dit tilfælde
Har sendt til et par andre.
Fået svar fra jer at de kan gøre det. Men prisen på 43 000 bliver vel saftig.
Skal tjekke med en 7mm krydsfiner og se hvordan det ser ud.
Nej shit hvilken svindel! Fik spartlet 13kvm i vores vaskerum med et industri flydespartel fra finja for nogle år siden, omtrent dobbelt så dyrt som almindeligt flydespartel. Det kostede med arbejdsløn 13k efter rot!
Flydespartel er relativt billigt, og det går jo rigtig hurtigt for dem, der gør det. Kig videre eller gå med de 7mm du fandt, er den bølget så bare mere lim og skru tættere egentlig.
Tænker du at skrue så markér på vægge, hvor slangerne går, samt lige over i loftet med hængende snor, hvor der er sving og/eller tværs over.
Træk limmet ud med en 6 eller 8 mm tandet spartel jævnt over pladen på bagsiden.
Tænk på, at du måske skal skrue (og evt. lime) pladerne fast først!
Tænker du at skrue, så marker på væggene hvor slangerne går, samt lige over i loftet med hængende snor hvor det går sving og/eller tværs over.
Træk limet ud med en 6, eller 8mm tandspartel jævnt over pladen på bagsiden.
Tænk på at du kan have brug for at skrue fast (og evt. lime) pladerne først!
Jeg anbefaler dog stadig flydespartel... ☺️
Vi tegnede, hvor slangerne gik, da vi gjorde det sidste gang.
Fungerede fremragende.
Jeg har lige arbejdet med præcis det samme "problem" og er desværre blevet ret skræmt af nogle, der har talt om vigtigheden af at have godt underlag netop for "massivtræløsninger" som sildebensparket, da det udvider sig og trækker sig sammen. Har talt med leverandører af flydespartel, der har fortalt, at de har oplevet, at man har lagt det for tyndt og brugt "almindelig" flydespartel, og at parketten derefter har revet flydespartlet fra hinanden med revner/buer som følge.
For træunderlag har jeg hørt fra parketfirmaer, at tommelfingerreglen er "lige så tykt underlag som parket"....
Desværre giver jo et for tykt underlag også et tykt gulv, og gulvvarmen bliver mere træg, og hvis man læser LK's anvisninger, så siger de jo, at man skal kontakte dem ved over 25 mm gulvtykkelse (og når man gør det, får i hvert fald jeg ikke så fornuftige svar, mere end at "gå ned i gulvtykkelse").
Via en parketleverandør fik jeg anbefalingen at bruge følgende:
....som skulle være lavet specifikt til at ligge under parketgulv (tykkelsen til trods).... jeg har endnu ikke besluttet mig, men det føles lige nu som det "bedre" alternativ, omend ret dyrt.
Så synes jeg vel, at det er bedre at lægge et trægulv end at flydespartle, hvis man kan...Hvis man er så uheldig at få en skade, så tror jeg det bliver svært at få løs alt flydespartel og opretholde gulvvarmen intakt....
Følger spændt videre diskussion og evt. beslutning.
I det tilstødende rum skruede vi som sagt 6mm krydsfiner.
Det har fungeret uden problemer i hvert fald i 2 år.
Så jeg er ikke specielt bange for, at det ikke vil fungere. Men vil selvfølgelig have gulvet så godt som muligt og få så meget som muligt ud af gulvvarmen.
Er det så, 7 mm eller 10 mm krydsfiner, eller måske gulvgips, jeg skal tage.
Andet rum.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.