Rickard.
J justusandersson sagde:
Forskellen i styrke mellem OSB og K-plywood er stor. Der kan være lidt forskel mellem forskellige kvalitetsklasser, men generelt er plywood dobbelt så stærkt.
Her taler de om styrken til at hænge ting op på væggene, tror jeg, så det er ikke helt det samme. Vedhæfter en forumfavorit om emnet.

• Diagram der viser vægtbelastning på forskellige vægmaterialer: STABIL 258 kg, OSB 266 kg, Plywood 270 kg ved 12 mm tykkelse.
  • Synes
Ironside og 7 andre
  • Laddar…
P
Jeg kan virkelig godt lide krydsfiner..
Let at installere og holder utroligt godt, smukke mønstre og sjældent meget at spartle..

Super

Rickard. Rickard.ag sagde:
Her taler de om styrken til at holde ting oppe på væggene, tror jeg, så det er ikke helt det samme. Vedhæfter en forumfavorit om emnet.
Præcis, det var den jeg havde i baghovedet, har dog ikke fundet den igen de seneste år. (y)

• Synes
BuzyBi
  • Laddar…
Summa summarum.
Det er primært en smagssag sådan som du tænker at bruge det

Jeg har anvendt OSB i kedelrummet, synes det er pænere. Skal du hænge noget meget tungt op, skal du sigte efter reglarne uanset materialevalg.

Elasticitetsmodulet er omtrent dobbelt så høj for plywood som for OSB, uanset om det gælder bøjning eller trækning. I eksemplet i indlæg #16 er det jo mest gipsen, der testes. Som jeg forsøgte at antyde i mit forrige indlæg, er OSB i de fleste tilfælde tilstrækkeligt stærkt som materiale bag gips. Finishen på K-plywood er heller ikke superhøj. I et boligområde ville jeg vælge fyr- eller birkeplywood.

Rickard.
J justusandersson sagde:
I eksemplet i indlæg #16 er det jo mest gipsen, der testes.
Hvad gør gipsen for en forskel i, hvor meget der kræves for at trække en skrue ud? Gipset er desuden det samme i alle og viser derfor kun forskellen i pladematerialerne bag.

Testen er lavet af SP, så det er nok relativt sikkert at stole på...

Vil tilføje, at du sikkert har ret i det, du siger, men forstår man ikke, hvad det betyder, er det nemt at tro, at krydsfiner skulle være dobbelt så god til at holde en tung tv eller hylde på væggen, og det er ikke sandt.

Senest redigeret:
  • Synes
BlackDragon
  • Laddar…
Hvad gør gipsen for forskel i hvor meget det kræves for at trække en skrue ud? Gipset er desuden det samme i alle og viser derfor kun forskellen i pladematerialerne bagved.

Testet er lavet af SP, så det er nok relativt sikkert at stole på...

Vil tilføje, at du sikkert har ret i det du siger, men forstår man ikke hvad det betyder, så er det let at tro, at krydsfineren skulle være dobbelt så god til at holde oppe et tungt tv eller hylde på væggen, og det er ikke sandt.
Man behøver altid overveje HVAD man har for formål. Det er muligt at hænge ret tunge genstande op i en almindelig gipsplade med de rigtige produkter.
Forsøg tænk lidt "Ikea tester ind og ud med belastning på køkkenskuffer". Tog Ikeas køkkenskuffer som eksempel, fordi der var en eller anden video, der poppede op i hovedet. :rofl:

Der er en årsag til, at 15 mm "vådrumskrydsfiner" er godkendt til fastgørelser i badeværelser og ikke 15 mm osb.

Hvis I skruer 2 skruer i spån, osb eller krydsfiner med samme tykkelse og hænger en hammer op tilstrækkelig mange gange, så sværger jeg, uden videnskabeligt belæg, på at skruerne i krydsfineren vil sidde længst tid uden at begynde at løsne sig.
Nogen med for lidt at lave kan vel teste.:crysmile:

Rickard.
Krille-72 Krille-72 sagde:
Det finns en anledning till att 15 mm ”våtrumsplyfa” är godkänt för infästningar i badrum och inte 15 mm osb
Er det ikke kun ifølge sikker vand? Sikker vand anbefaler gode løsninger, men det betyder ikke, at alt andet er forkert eller dårligt.

Så er plyfa bedre, tror jeg de fleste forstår, så der behøver du ikke overbevise mig, men i visse situationer er osb:n ret tæt på.

B Byggare Bob 1966 sagde:
Man ser på saken forskelligt. Jeg har gennem årene lært at forsøge at gøre tingene rigtigt første gang = i går en 50 tommer i overmorgen 75 tommer. Verden er fuld af ting, der burde fungere. Se gerne på, Store ingeniørfejl på tv det er et herligt program hvis du spørger mig ;)
50" var for ti år siden. Nu er det 65-75" der gælder, og den største TV der kan købes hos Elgiganten er på 85" og vejer 54kg. Som du sikkert forstår, er det ingen som helst problemer med at fastgøre sådan en TV (eller den du køber om 10 år for den sags skyld) i en OSB, spånplade eller krydsfiner.

Vi ser ikke på tingene forskelligt, det handlede bare om at du tror at krydsfiner holder meget bedre end OSB, hvilket er forkert i sagen. Det handler ikke om meninger.

• Synes
Takgrund
  • Laddar…
Er det kun ifølge Säker Vatten? Säker Vatten anbefaler gode løsninger, men det betyder ikke, at alt andet er forkert eller dårligt.

Så at plyfa er bedre, tror jeg de fleste forstår, så der behøver du ikke overbevise mig, men i visse situationer er osb'en ret tæt på.
Nu var det Ts' oprindelige spørgsmål, jeg forsøgte at besvare sammen med mange andre. Mit valg faldt på Plyfa.

Derudover kan jeg nævne, at det ikke blot er Säker Vatten, der anbefaler en god løsning. Da ”vådrumsplyfan” blev udviklet som et alternativ, var samtlige berørte brancheorganisationer involveret sammen med flere forsikringsselskaber og nogle flere. Formålet med at udarbejde en fælles løsning er for mig indlysende. Men nu skal vi ikke diskutere ”vådrumsvæggen” i denne tråd.
Før dette var osb absolut mest almindeligt som underlag i badeværelser.

Wow, tak for så mange gode svar! Så jeg må se det som en smagssag da :) Jeg troede dog, at OSB ville være meget svagere, men jeg har vist fejl i det, godt at jeg spurgte.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.