Jeg skal beklæde et kælderrum udelukkende med krydsfiner eller OSB, men har svært ved at beslutte, hvad jeg skal bruge, og hvor tykke pladerne bør være. Det skal blive et lille tømrer-værksted, hvor jeg skal hænge ting op på væggene såsom hylder, skabe m.m. Væggene skal derefter kun males hvide.

Hvad er bedst? Krydsfiner eller OSB, og hvor tykke bør pladerne være?

• To OSB-plader stablet på hinanden, potentielt brugt til indvendige vægge i en snedkerværksted.
P
Byggeplyfa? Eller måske konstruktionsplyfa som de hedder...
Ret billige og holdbare.. Let at ordne, hvis man vil male..
8-12mm plejer de at være..

Maskintok sagde:
Bygplyfa? Eller konstruktion plyfa måske de hedder...
Skapeligt billige og holdbare.. Let at fikse, hvis man vil male..
8-12mm plejer de at være..
Duger så tynde vægge til ophængning, fungerer osb ikke lige så godt der? Har du nogen specifik motivation til hvorfor du foretrækker plywood? Mig kvitter de, vil bare have noget der holder godt :) 8mm væg føles meget spinkelt tør man overhovedet læne sig mod dem? :D

P
Jeg har hele værkstedets indvendige vægge med Byggplyfa.. Og alle værktøjerne hænger på disse vægge..
Desuden laver jeg kaninbure i disse plader..
Indvendige vægge i huset mm.. anvender dog 12mm

• Synes
scanmar
  • Laddar…
Jeg har for mig forskellen i trækstyrke mellem plyfa og OSB er ubetydelig.
Skal det males ser vel plyfaen pænest ud.

Vermilion Vermilion sagde:
Jeg skal beklæde et kælderrum kun med krydsfiner eller OSB, men har svært ved at bestemme mig for, hvad jeg skal bruge, og hvor tykke pladerne skal være. Det skal blive et lille snedkerværksted, hvor jeg skal hænge ting op på væggene såsom hylder, skabe m.m. Væggene skal derefter kun males hvide.

Hvad er bedst? Krydsfiner eller OSB, og hvor tykke bør pladerne være?
Hvis du ikke bekymrer dig om prisen, ville jeg vælge 15 mm ”vådrumskrydsfiner”. Så behøver du ikke bekymre dig om, hvorvidt det holder.
Krydsfiner holder bedre end OSB i samme tykkelse. Især hvis det er ting, der tages ned og sættes tilbage ofte.

• Synes
Niclas Nordberg og 1 anden
  • Laddar…
Godt spørgsmål!
Krydsfiner er dyrere, men hvis du kan finde billig krydsfiner, er den klart meget bedre end OSB-plade. Jeg monterer nogle gange køkkener og ønsker ikke at montere køkkener, hvis det er meningen, at der skal være OSB bag køkkenskabene, specielt overskabene. Forskellen er måske 30 kr/kvm. En billig løsning for dig kan være OSB på den nederste del af væggen og krydsfiner øverst. Men så bliver overfladen ikke helt ens ved maling, da OSB har en grov struktur, og krydsfiner er helt glat. = Brug lidt ekstra penge på krydsfiner og bliv helt tilfreds. OSB er tænkt som et alternativ inden for gips i boligrum / dagligstue / soveværelse, men måske ikke i tv-hjørnet med det store tv oppe på væggen ...

• Synes
Joak
  • Laddar…
B Byggare Bob 1966 sagde:
men kanske inte i tv-hjørnet med stor tv`en oppe på væggen ...
Dette er jo helt forkert. Der er meget lille forskel mellem krydsfiner og OSB i styrke. Der findes ingen TV, du kan købe på elgiganten, som ikke kan fastgøres i OSB.

Det eneste, man behøver at reflektere over her, er hvordan det ser ud, når man har malet, og hvis man slet ikke går op i, hvordan det ser ud, kan man bruge hvad som helst.

• Synes
Skånepöjk og 2 andre
  • Laddar…
AXS
Skulle vælge det, der passer bedst med loftshøjde og regelafstand. Og selvfølgelig, hvad du kan få fat i tæt på.

Jeg har købt parti plader på blocket, går det at tilpasse efter det kan det blive rigtig billigt for god overflade. Møbelplyfa for byggmax-pris.

Man ser på sagen forskelligt. Jeg har gennem årene lært mig at forsøge at gøre tingene rigtigt første gang = i går en 50 tommer i overmorgen 75 tommer. Verden er fuld af ting, der burde gå. Se gerne på, Stora ingenjörsmissar på tv det er et herligt program, hvis du spørger mig ;)

P
Skiller vel ikke så meget på osb og Byggplyfa?
230 kr betaler jeg for en plade plyfa 1200x2500x12 mm

Rickard.
Maskintok sagde:
Skiljer vel ikke så meget på osb og Byggplyfa?
230 kr betaler jeg for en plade plyfa 1200x2500x12 mm
Måske 100kr ekstra per plade for 12mm plyfa mod 10-11mm osb afhængig af. Lidt groft "gættet"

P
For den lille forskel havde jeg taget plyfaen og haft smukke mønstre på væggene..

• Synes
Svalan69
  • Laddar…
Forskellen i styrke mellem OSB og K-plywood er stor. Det kan variere lidt mellem forskellige kvalitetsklasser, men groft sagt er plywood dobbelt så stærkt. Det udelukker ikke, at OSB mange gange er tilstrækkeligt stærkt. Selv ville jeg ikke bruge OSB i synlig montering, medmindre det var tale om et meget enkelt rum.

• Synes
Bngth og 2 andre
  • Laddar…
Rickard.
Maskintok sagde:
For den lille forskel, så havde jeg taget krydsfiner og haft smukke mønstre på væggene..
Jeg har hobbyrummet i malet OSB med lister i samlingerne, og jeg er helt enig. Bag gips bruger jeg dog kun OSB, undtagen muligvis i visse oplagte tilfælde. (som jeg ikke er nået til endnu)

• Synes
Frank Malmqvist og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.