Hej.
Jeg overvejer at købe et fritidshus og har fundet et objekt, der har en god beliggenhed, består af to huse, god pris (ikke så mærkeligt iøvrigt med tanke på byggematerialer?, ejendomsmægleren har også sat prisen ned, da huset er blevet nul-vurderet!)) mm mm.
Dog er det ene hus bygget af gamle sveller og de er jo imprægneret med kreosot. Vi har til hensigt at rive dette hus ned og bygge et nyt med ANDET MATERIALE men måske bruge samme fundament???
Spørgsmålet er, om nogen har erfaring med at rive et sådant hus? Hvad skal man tænke på? Kan man aflevere træet hvor som helst?
Kan jorden omkring huset, vandet (brønden ligger iøvrigt ca. 50 m fra huset), fundamentet, gammel indretning have taget skade?
Hus nummer to er dog lavet af andet materiale og der tænkte vi at bo, mens en eventuel renovering gennemføres osv... ligger ca. 150 m fra det andet.
Jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen i vores langstrakte land kunne give svar på disse spørgsmål eller dele deres egne erfaringer!
Mvh
Fredrik
Jeg overvejer at købe et fritidshus og har fundet et objekt, der har en god beliggenhed, består af to huse, god pris (ikke så mærkeligt iøvrigt med tanke på byggematerialer?, ejendomsmægleren har også sat prisen ned, da huset er blevet nul-vurderet!)) mm mm.
Dog er det ene hus bygget af gamle sveller og de er jo imprægneret med kreosot. Vi har til hensigt at rive dette hus ned og bygge et nyt med ANDET MATERIALE men måske bruge samme fundament???
Spørgsmålet er, om nogen har erfaring med at rive et sådant hus? Hvad skal man tænke på? Kan man aflevere træet hvor som helst?
Kan jorden omkring huset, vandet (brønden ligger iøvrigt ca. 50 m fra huset), fundamentet, gammel indretning have taget skade?
Hus nummer to er dog lavet af andet materiale og der tænkte vi at bo, mens en eventuel renovering gennemføres osv... ligger ca. 150 m fra det andet.
Jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen i vores langstrakte land kunne give svar på disse spørgsmål eller dele deres egne erfaringer!
Mvh
Fredrik
Svær spørgsmål at svare på, om Kreosot efter mange år stadig indeholder skadelige stoffer. Måske har SJ eller Televerket undersøgt, hvordan det egentlig forholder sig med deres sveller og telefonpæle rundt om i den svenske natur. Der er også solgt mængder af sveller til bl.a. villaejere, som har savet og snedkereret med disse. Nogle rapporter om, at folk er blevet forgiftede af disse sveller, har jeg ikke hørt om. Også kommunerne anlagde legepladser, hvor gamle sveller indgik. Tror også, at der i det hus, du taler om, er lige så mange edderkopper og andre kryb, som hvilket som helst andet sted. Er svellerne indbyggede i væggene, kan jeg forestille mig, at de afgiver en del lugt, når paneler eller andet fjernes. Men at de skulle påvirke grundvandet/boringen efter så mange år, tvivler jeg på, men derfor behøver man ikke stable resterne op i nærheden af en vandboring/brønd. På den anden side var Kreosoten fortræffelig som imprægnering (har selv en dåse tilbage

Kreosot er en blanding af kemiske stoffer og findes i trætjære og stenkoltjære. Ved ikke i hvilke mængder. Trætjæren bruges jo stadig til udvendig imprægnering af træ, så det gør tilsyneladende mere gavn end skade, hvis det bruges det rigtige sted :-/.
Midler med kreosot kan man ikke håndtere vilkårligt og lade det løbe ud i jorden, som det er sket ved tjære- og trækulproduktion, og hvor man imprægnerede masser af stolper og lignende ... som nu kræver, at jorden saneres.
På en måde er trætjære træets naturlige beskyttelsesmiddel og findes oprindeligt i træet, men selvfølgelig ikke i så store mængder som når vi selv imprægnerer en planke med en meget koncentreret blanding.
Ville ikke være bange for at bo i dette hus, bare man ikke har direkte kontakt med imprægnerede overflader og ingen generende lugt indvendigt.
Søg mere info om kreosot og skaf dig viden om, hvad du egentlig er bange for
.
gaia
Midler med kreosot kan man ikke håndtere vilkårligt og lade det løbe ud i jorden, som det er sket ved tjære- og trækulproduktion, og hvor man imprægnerede masser af stolper og lignende ... som nu kræver, at jorden saneres.
På en måde er trætjære træets naturlige beskyttelsesmiddel og findes oprindeligt i træet, men selvfølgelig ikke i så store mængder som når vi selv imprægnerer en planke med en meget koncentreret blanding.
Ville ikke være bange for at bo i dette hus, bare man ikke har direkte kontakt med imprægnerede overflader og ingen generende lugt indvendigt.
Søg mere info om kreosot og skaf dig viden om, hvad du egentlig er bange for
gaia
her findes hjælp http://www.pegasuslab.com/index.htm
Iført grønne klæder og med AK på armen
deltog jeg for ~20 år siden i byggeri af solide bunkere, hvis direkte træff resistente tage blev støttet af gamle sveller og stolper. De var imprægneret med kreosot. Jeg deltog i opsavningen af dette tømmer. Med tanke på, hvordan min og andre motorsavførerers hud så ud, og hvordan de, der arbejdede inde i disse bunkere, havde det, ville jeg ikke have lyst til at more mig med en sådan nedrivning. Ikke engang med solide krops- og åndedrætsværn....
Klik her for at svare