Skal man bygge i år må man regne med kraftigt øgede priser samt leveringsproblemer. Tag højde i tidsplanlægningen. Vi ÅF får ikke engang ordrebekræftelse fra visse leverandører uden det der kommer, det kommer, og man ved næppe hvornår. Træ, celleplast, træbaserede pladematerialer er værst.
Der er sket en lille lysning på celleplasten de sidste uger, men priserne er ca. dobbelt mod slutningen af sidste år.

Samtlige leverandører hæver priserne løbende nu, så ingen lysning i sigte endnu.

Tak for infon drenge. Så føles det som om vi alligevel kan låse handlen på vores nybyggede hus (totalentreprise). Jeg tror generelt set ikke på, at man kan time markedet, og det samme gælder så huskøbet. Jeg har svært ved at se, at priserne pludselig skulle falde til, hvad de engang var.. hvis man skulle vente 1-2 år med at bygge, så måske de falder en smule, men det kan lige så godt være fortsat lige så dyrt, som det er i dag, da priserne alligevel indeksjusteres i denne periode. Samt at det føles som om efterspørgslen generelt set stiger og vil stige på fx træ.

• Synes
altaxis og 1 anden
  • Laddar…
E EI30-SaC sagde:
Vi har i Sverige haft jämförelsevis lavere priser, men nu begynder vi at komme med. Så en del af stigningerne vil sandsynligvis blive. Meget af dette skyldes mangel på råvare eller uheldige sammentræf af forskellige faktorer. Mit personlige gæt er, at det vil falde til ro mod efteråret og evt. falde lidt derefter.
Tror du, at det er smart at købe lister og gipsplader nu, selvom jeg ikke har brug for dem før oktober? Jeg er i gang med at bygge et hus og bliver lidt bekymret over udviklingen. Jeg tog en hjørnelist hjem i ugen uden at spørge om prisen, og i dag kom fakturaen: 100.: eksklusive moms pr. meter. Dørkarme er "kun" det dobbelte af prisen lige nu.
Eller skal man have is i maven og håbe, at prisen falder til efteråret?

• Synes
Krille-72
  • Laddar…
Det er godt nok blevet dyrt. Men 1700 USD per 0.00236 m3 er vel alligevel at tage i. :surprised:

• Haha
Granngubben
  • Laddar…
J J Vos sagde:
Tror du att det är smart att köpa lister och gipsskivor nu t trots att jag inte behöver ha innan oktober? Jag håller på med att bygga ett hus och får lidt ondt i maven af udviklingen. Tog hjem en hjørnelist i ugen uden at spørge om prisen, og i dag kom fakturaen: 100.: eksklusiv moms per meter. Dørindfatning er "bara" det dobbelte pris lige nu.
Eller skal man ha is i maven og håbe på at prisen falder til efteråret?
Netop listeværk skal ha steget enormt, hørte at en af de største leverandører hævede med 50% for noget tid siden. Svært at sige hvornår, hørt både Q4 i år og så sent som 2025 indtil det stabiliserer sig.

Det seneste jeg har hørt nu er at fra og med Q4 (1 okt) bliver snedkerarbejde ca. 10% dyrere, det vil sige vinduer, køkken og døre. Og så gælder det det som leveres efter den dato. Antager dog at forhandleren allerede regner ind den stigning på sine tilbud allerede nu.

• Synes
J Vos
  • Laddar…
Det seneste, jeg har hørt nu, er, at fra og med Q4 (1 okt) bliver snedkerier ca. 10% dyrere, det vil sige vinduer, køkken og døre. Og da gælder det det, der leveres efter den dato. Antager dog, at ÅF allerede regner den stigning ind i sine tilbud allerede nu.
Nu (i begyndelsen af ugen, 19. juli) steg prisen på reglar 30-40% igen, Flere end mig, der mistede lysten til at bygge ... ?

Vores plan er at bygge løsvirke til foråret. Føles meget usikkert lige nu...

• Synes
Henrik Sim
  • Laddar…
E EI30-SaC sagde:
Vores plan er at bygge løsvirke til foråret. Føles meget usikkert lige nu...
Undrer mig over, hvor meget handlen mister på priserne pga. dem, der undlader at bygge. Eller måske opvejer de desperates banklån? :/

H Henrik Sim sagde:
Undrer hvor meget handelen taber på priserne pga de, der står over byggeriet. Eller måske de desperate banklån overvejer? :/
Ja man holder nok nede købene mere i hvert fald og venter med at købe, indtil man virkelig har brug for det. Ville være interessant, om man kunne spå, hvordan priserne for træ/stål står om et år. Jeg har ingen anelse desværre.

H Henrik Sim sagde:
Undrer hvor meget handelen taber på priserne pga dem, der står over byggeriet. Eller måske overvejer de desperates banklån? :/
Småbyggeri bør aftage ret kraftigt kan man jo mene. Altså typ hegn, skure, og terrasser. Mindre nødvendige, og træpriser er en meget stor del af de samlede omkostninger.

Husbyggeri vil nok også aftage, men i mindre omfang og med mere efterslæb. Tvivler på at folk, der har alting klart til at starte byggeriet, pludselig udsætter det på grund af øgede træpriser (desuden meget uklart om det vil være så meget bedre til næste sommer). Man tager nok den bet og lever lidt fattigere et stykke tid.

Så de, der allerede er i gang bygger færdigt, de der stadig planlægger husbyggeri udsætter i større grad.

Man kan vel bare håbe på at det vender nu.

• Synes
Tjrex
  • Laddar…
B Barriospurer58 sagde:
Småbyggeriet burde aftage ret kraftigt kan man jo mene. Dvs typ stakit, friggeboder og terrasser. Mindre nødvendige, og tømmerpriser er en meget stor del af de samlede omkostninger.

Husbyggerier vil nok også aftage, men i mindre omfang og med mere efterslæb. Tvivler på at folk der har alt klar til at begynde byggeri pludselig udsætter det på grund af stigende tømmerpriser (desuden meget uklart om det vil være så meget bedre til næste sommer). Man tager nok den bet og lever lidt fattigere et stykke tid.

Så de der allerede er i gang bygger færdigt, de der stadig planlægger husbyggeriet udsætter i højere grad.

Man kan vel bare håbe at det vender nu.
Enig. På den anden side ved man jo ikke om dette er en "ny standard". Er ikke så inde i priser vedrørende byggematerialer men føles rent spontant som om det er meget sværere at "rulle tilbage" priser nu når man har lavet forhøjelser i hele kæden. Tror det er meget svært at time uden man skal bare være langsigtet og når man ser tilbage om 5-20 år så har man nok gjort et godt valg uanset kan man jo håbe :)

D Drojn sagde:
Helt enig. På den anden side ved man jo heller ikke, om dette er en "ny standard". Jeg er ikke så indsat i priser vedrørende byggematerialer, men det føles rent umiddelbart som om det er meget sværere at "trække" priserne tilbage nu, når man har hævet dem i hele ledet. Jeg tror det er meget svært at time det, man skal bare have en langsigtet strategi, og ser man tilbage om 5-20 år, så har man nok gjort et godt valg uanset, kan man jo håbe :)
Mit gæt er, at det vil falde lidt fra, hvad nu toppen bliver, og så bliver det den nye standard. Mest fordi prisnedsættelse, uanset faktisk pris, fungerer godt til at sælge ting til folk. Lidt anderledes situation her selvfølgelig, men samme psykologi som ligger bag udsalg.

Det er muligt, at det ikke fungerer, måske ville det få folk til at stoppe med at bygge i træ. Marksten i stedet for træterrasse, betonhuse i stedet for træhuse, osv.

Jeg er helt enig med dig i, at det er ret håbløst at prøve at time markedet. Jeg har selv besluttet mig for bare at bygge videre, den eneste forskel er, at jeg har brugt mere tid på at presse prisen ned i alle led, hvilket jeg måske ikke havde haft energi til med "de gamle" priser. Jeg vil næppe fortryde det uanset, hvad der sker med prisen.

Tror ikke byggebutikkerne taber noget pga priserne. Denne gang skyldes prisstigningerne materialemangel og ikke spekulation. Alt materiale, der kommer ind, sælges straks videre.

Vi skal lige til at indhente tilbud på udvidelse ca. 100m2 + 60m2 terrasse. Regner med at komme i gang i år og lade det gå over årsskiftet (rot-fradrag). Der er en del stål til stolper for terrassen (etage to) og derefter en masse træ selvfølgelig... samt beton til fundamentet.

Ville være interessant med en opdatering.
Synes det er svært at forstå, hvordan prisen vil påvirke "små byggerier". Bliver det 20,30, 40 000 kr dyrere i materialer eller 100-200 000 kr dyrere?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.