engs
Tænkte om de sidder på lange kontrakter / prissäkrat at det i det mindste tager tid, inden det slår igennem, på den anden side var det vel måske 1½-2 år siden eller så priserne begyndte at stige så næppe på pre-2020 års niveau uanset.

E EI30-SaC sagde:
God aften godt folk.
Vil bare give et råd til alle jer, der står i startblokkene for indkøb af materialer til et større projekt.

I min erhvervsrolle har jeg godt indblik i indkøbsaftaler hos samtlige byggemarkeder i landet. Kan nævne nogle eksempler på annoncerede prisstigninger, men generelt vil det meste stige kraftigt.

Armeringsstål - op 12%
Samlet op 35% siden sidste efterår.
Mangel på stål i verden, Kina betaler utroligt godt lige nu.

Konstruktionstræ (C24) - op 15%
Samlet op 40% siden sidste efterår.
Mangel pga. lukkede savværker i begyndelsen af pandemien, barkbillen, og våd jord i skoven. USA giver det dobbelte for en kubikmeter fyr, så det kan betale sig at sende af sted.

OSB - op 20%
Vil stige yderligere en måned, derefter er prognosen, at samtlige byggemarkeder har tømt deres lagre, og så er det slut.
Vil komme ind i portioner fra april, men prisniveauet vil sandsynligvis forblive det samme.
Planlæg i stedet med krydsfiner, spånplade, råspont eller ekstra hård gips.

Øvrige pladematerialer - op 10 - 20%
På grund af manglen på OSB vil der blive kamp om de øvrige træbaserede pladematerialer på markedet.

Så med andre ord kan et elementhus stige med ca. 10-20% i materialomkostning sammenlignet med beregninger lavet sidste efterår. Som det ser ud nu, kan det variere 5% fra uge til uge.

Mit råd er at komme i gang og få lagt ordrer uden at byggefirmaet eller byggemarkedet har ret til justering, alternativt vente til efteråret og se, om situationen har stabiliseret sig.
Det er prisen, der er vigtig, ikke rabatten. De kan have hvilken som helst rabat, de vil, så længe prisen er billigst.
E EI30-SaC sagde:
God aften godt folk.
Vil bare give et råd til alle jer, der står i startblokkene for indkøb af materialer til et større projekt.

I min erhvervsrolle har jeg godt indblik i indkøbsaftaler hos samtlige byggemarkeder i landet. Kan nævne nogle eksempler på annoncerede prisstigninger, men generelt vil det meste stige kraftigt.

Armeringsstål - op 12%
Samlet op 35% siden sidste efterår.
Mangel på stål i verden, Kina betaler utroligt godt lige nu.

Konstruktionstræ (C24) - op 15%
Samlet op 40% siden sidste efterår.
Mangel pga. lukkede savværker i begyndelsen af pandemien, barkbillen, og våd jord i skoven. USA giver det dobbelte for en kubikmeter fyr, så det kan betale sig at sende af sted.

OSB - op 20%
Vil stige yderligere en måned, derefter er prognosen, at samtlige byggemarkeder har tømt deres lagre, og så er det slut.
Vil komme ind i portioner fra april, men prisniveauet vil sandsynligvis forblive det samme.
Planlæg i stedet med krydsfiner, spånplade, råspont eller ekstra hård gips.

Øvrige pladematerialer - op 10 - 20%
På grund af manglen på OSB vil der blive kamp om de øvrige træbaserede pladematerialer på markedet.

Så med andre ord kan et elementhus stige med ca. 10-20% i materialomkostning sammenlignet med beregninger lavet sidste efterår. Som det ser ud nu, kan det variere 5% fra uge til uge.

Mit råd er at komme i gang og få lagt ordrer uden at byggefirmaet eller byggemarkedet har ret til justering, alternativt vente til efteråret og se, om situationen har stabiliseret sig.

Sandt nok... men hvor finder man det billigste?
Skal udvide huset med ca. 100m2 med start i oktober sådan cirka... lige støbt fundamentet selv, for 3000 kr/m3. Bor i Dalarna/Borlänge.

D Dalapagen sagde:
Sant forvisso… men hvor finder man det billigste?
Skal bygge ud huset med ca. 100m2 med start i oktober typ… har lige støbt grunden selv, for 3000kr /kubik. Bor i Dalarna/Borlänge.
Føj hvor dyrt, I er godt nok e3 så må sikkert kompensere for mindre volumer.
. I storbyen betaler man ikke mere end 2000kr m3

• Synes
Dalapagen
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.