38,593 læst ·
64 svar
39k læst
64 svar
Kraftigt forhøjede priser på byggematerialer!
Tænkte om de sidder på lange kontrakter / prissäkrat at det i det mindste tager tid, inden det slår igennem, på den anden side var det vel måske 1½-2 år siden eller så priserne begyndte at stige så næppe på pre-2020 års niveau uanset.
Det er prisen, der er vigtig, ikke rabatten. De kan have hvilken som helst rabat, de vil, så længe prisen er billigst.E EI30-SaC sagde:God aften godt folk.
Vil bare give et råd til alle jer, der står i startblokkene for indkøb af materialer til et større projekt.
I min erhvervsrolle har jeg godt indblik i indkøbsaftaler hos samtlige byggemarkeder i landet. Kan nævne nogle eksempler på annoncerede prisstigninger, men generelt vil det meste stige kraftigt.
Armeringsstål - op 12%
Samlet op 35% siden sidste efterår.
Mangel på stål i verden, Kina betaler utroligt godt lige nu.
Konstruktionstræ (C24) - op 15%
Samlet op 40% siden sidste efterår.
Mangel pga. lukkede savværker i begyndelsen af pandemien, barkbillen, og våd jord i skoven. USA giver det dobbelte for en kubikmeter fyr, så det kan betale sig at sende af sted.
OSB - op 20%
Vil stige yderligere en måned, derefter er prognosen, at samtlige byggemarkeder har tømt deres lagre, og så er det slut.
Vil komme ind i portioner fra april, men prisniveauet vil sandsynligvis forblive det samme.
Planlæg i stedet med krydsfiner, spånplade, råspont eller ekstra hård gips.
Øvrige pladematerialer - op 10 - 20%
På grund af manglen på OSB vil der blive kamp om de øvrige træbaserede pladematerialer på markedet.
Så med andre ord kan et elementhus stige med ca. 10-20% i materialomkostning sammenlignet med beregninger lavet sidste efterår. Som det ser ud nu, kan det variere 5% fra uge til uge.
Mit råd er at komme i gang og få lagt ordrer uden at byggefirmaet eller byggemarkedet har ret til justering, alternativt vente til efteråret og se, om situationen har stabiliseret sig.
E EI30-SaC sagde:God aften godt folk.
Vil bare give et råd til alle jer, der står i startblokkene for indkøb af materialer til et større projekt.
I min erhvervsrolle har jeg godt indblik i indkøbsaftaler hos samtlige byggemarkeder i landet. Kan nævne nogle eksempler på annoncerede prisstigninger, men generelt vil det meste stige kraftigt.
Armeringsstål - op 12%
Samlet op 35% siden sidste efterår.
Mangel på stål i verden, Kina betaler utroligt godt lige nu.
Konstruktionstræ (C24) - op 15%
Samlet op 40% siden sidste efterår.
Mangel pga. lukkede savværker i begyndelsen af pandemien, barkbillen, og våd jord i skoven. USA giver det dobbelte for en kubikmeter fyr, så det kan betale sig at sende af sted.
OSB - op 20%
Vil stige yderligere en måned, derefter er prognosen, at samtlige byggemarkeder har tømt deres lagre, og så er det slut.
Vil komme ind i portioner fra april, men prisniveauet vil sandsynligvis forblive det samme.
Planlæg i stedet med krydsfiner, spånplade, råspont eller ekstra hård gips.
Øvrige pladematerialer - op 10 - 20%
På grund af manglen på OSB vil der blive kamp om de øvrige træbaserede pladematerialer på markedet.
Så med andre ord kan et elementhus stige med ca. 10-20% i materialomkostning sammenlignet med beregninger lavet sidste efterår. Som det ser ud nu, kan det variere 5% fra uge til uge.
Mit råd er at komme i gang og få lagt ordrer uden at byggefirmaet eller byggemarkedet har ret til justering, alternativt vente til efteråret og se, om situationen har stabiliseret sig.
Føj hvor dyrt, I er godt nok e3 så må sikkert kompensere for mindre volumer.D Dalapagen sagde:
. I storbyen betaler man ikke mere end 2000kr m3
Resultat 4,5 år senere, prisstigning på 40% inflationsjusteret. Huvva!
/Höghus
https://x.com/ekonomigurun_/status/1970829150773792831
/Höghus
https://x.com/ekonomigurun_/status/1970829150773792831
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur hanterar ni de kraftigt ökade fjärrvärmepriserna?
Värme allmänt -
Pelletspriser faller kraftigt i Tyskland men ej i Sverige?
Värme allmänt -
Här ökade priserna på lägenheter mest sista åren
Artikelkommentarer -
Får hyresgästen bidrag till den ökade elpriser
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Kraftigt ökade kabelpriser på gång?
El