Hej!

Jeg renoverer en gammel lejlighed (bygget 1907). Jeg skal fjerne et par vægge for at gøre køkkenet større. Jeg har revet det meste ned men har et vægstykke tilbage, som jeg ikke tør røre, fordi jeg er usikker på, om det er bærende eller ej.

Vægstykkerne består af 5 kraftige stolper (ca. 20-30 cm brede). Udenpå disse er der siv og puds. Jeg synes, stolperne virker meget store for ikke at være bærende, men jeg er usikker på dette. Lejligheden ovenover mig har fjernet dem, men de ved ikke, om han, der fjernede væggen, erstattede konstruktionen med en bærende bjælke. De har sænket loftet i hele køkkenet, så det er svært at vide...

Så er der nogen, der har oplevet lignende konstruktioner i gamle bygninger, som kan give lidt råd?

Mvh
/Anders

Hej!

Jeg og min tjej har lignende vægge i vores etagelägenhed (byggeår 1936). Vi har sådanne vægge stort set overalt, hvor der ikke er blevet renoveret, men de er ikke bærende derfor. Vi ønskede også at rive en væg i vores lägenhed.

Vi købte en kopi af konstruktionsritningen på vores lägenhed fra stadsbyggnadskontoret og bad en byggmästare om at kigge på den væg, som vi ønskede at rive. Han sagde, at det "sandsynligvis" var en bærende væg, da den gik midt i lägenheten (en såkaldt hjärtvägg) og tværs med bjälklaget i gulvet. Vi var nødt til at stämpa innertaket med 4 stämp, 2 på hver side af væggen, som vi ville rive og derefter rive væggen og sætte op en IPE-bjælke, som var nødt til at blive avlastet på en limträpelare på den ene side (da vi har en trappe, der går op til stuen på overetagen) og på den anden side i en urtjack i en eksisterende plankvægg. Vi sænkede derefter taget for at undgå at se "gips-boxen" med 2 lag gips (brandkrav i flerbostadshus) rundt om IPE-bjælken.

Selvom det kun er 5 kraftige planker/reglar du har, så kan de være bærende pga. at der kan findes bærende jernbjælker/træbjælker inde i taket ved dørröppningar.

Min rekommendation er, at du kigger på konstruktionsritningen og/eller taler med nogen byggmästare.

MVH / Tomas

Hej, tak for infoen. Nu har jeg allerede revet væggen ;) . Jeg savede dem af, en ad gangen for sikkerhedens skyld. Hvis de havde været bærende, regnede jeg med, at det hele ville "sætte sig," hvis det var bærende. Efter at have savet den sidste bræt af, kunne jeg konstatere, at konstruktionen ikke var bærende. De rørte sig ikke en millimeter engang, trods at det er en hundrede år gammel konstruktion. Gulvbrædderne i min lejlighed er ikke for sjov... de er sikkert 7-10 cm tykke og måske 30-40 cm høje (har ikke målt så nøje). De vidste, hvordan man byggede hus den gang. jeg tror ikke, disse brædder var købt på Byggmax direkte... :)

Med venlig hilsen
/Anders

Så godt at du slap for alt bøvl med jernbjælke i loftet osv... Ja, det var nogle kraftige sager, de byggede med før i tiden. De manglede i hvert fald ikke træ..hehe.

Ps. Håber alt bliver godt med køkkenet nu

MVH / Tomas

Totte_S
Jeg bliver både overrasket og imponeret over modet hos jer, der giver jer i kast med tvivlsomme vægge i etageejendomme. Det er vigtigt at have kaffe af den rette slags derhjemme "i tilfælde af uventet besøg" :-)

Havde nok tænkt at sænke loftet alligevel, men måske ikke så meget ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.