Hej!

Vi bygger en garage med loft og på den tegning, der lå til grund for bestillingen, havde vi ikke tegnet en trappe. Vi skal nu begynde at færdiggøre indersiden af garagen, og tanken er at sætte en L-trappe i hjørnet længst inde i garagen. Vi vil da have brug for at veksle en tagbjælke (ikke nogen tagstol) for at få plads til trappen. Bjælken er 45x220. Vedhæfter et billede, hvor den røde streg viser, hvor vi tænkte at indsætte vekslingen. Er dette noget, der kræver konstruktionsberegninger? Jeg tænker, at det ikke burde være noget større indgreb i bygningens konstruktion, men det måske man altid må beregne? Vedhæfter også tegningen for tagstol, hvis det giver mere info.
 
  • Plan over garage med loft og tagkonstruktion, visende rødt mærke for afskæring af bjælke til L-trappe montering, mål inkluderet.
  • Bygningstegning af trækonstruktion til garage-loft, med mål og detaljer om takstole, angivet med et rødt mærke til fremtidig ændring af en bjelke.
J JR_83 sagde:
Hej!

Vi bygger en garage med loft, og på den tegning, der lå til grund for bestillingen, havde vi ikke indtegnet nogen trappe. Vi skal nu begynde at færdiggøre indersiden af garagen, og tanken er at sætte en L-trappe i hjørnet længst inde i garagen. Vi vil da blive nødt til at veksle en tagbjælke (ikke nogen tagstol) for at få plads til trappen. Bjælken er 45x220. Vedlægger et billede, hvor den røde streg viser, hvor vi tænkte at sætte afvekslingen. Er dette noget, der kræver konstruktionsberegninger? Jeg tænker, at det ikke burde være noget større indgreb i bygningens konstruktion, men det skal måske altid regnes på? Vedlægger også tegningen for tagstolen, hvis det giver nogen mere info.
Det er ikke noget større indgreb. Mellemstrøeren er tænkt til at bære lasten på gulvet. Underarmen på tagstolen har kunnet reduceres p.g.a. dette.
Lasten skal fordeles til tagstolene ved siden af, og normalt gøres dette ved at fordoble lægterne ved siden af.
Jeg tror, du kan få et mere udførligt svar, hvis du e-mailer tagstolsfabrikken og stiller spørgsmålet.
 
T Tompafix sagde:
Det er ikke et større indgreb. Mellembjælken er tænkt til at bære last på gulvet. Underarmen på spær har kunnet reduceres p.g.a dette. Lasten skal fordeles til de nærliggende spær, og normalt gøres dette ved at fordoble reglerne ved siden af. Jeg tror, du kan få et mere detaljeret svar, hvis du mailer spærfabrikken og stiller spørgsmålet.
Tak for svar! God idé, jeg kontakter spærfabrikken og hører med dem.

mvh
Jonas
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.