Køkken skal skiftes. Eksisterende spånplade bliver, usikkert om der er forstærkning, sandsynligvis ikke, da den gamle indretning var sømmet og skruet i rammeværk, fastgjort i reglarne. Tanken er, at væggen skal belægges med et lag gips for at lette fliselægning. Nødvendigt? Ved ikke, måske kan fliser sættes på spån, hvis man f.eks. limer væv eller microlite?
Forslag 1: stoppe med gips, hvor køkkenproducenten anbefaler forstærkning, lægge bræt eller plyfa i samme tykkelse som gips (13 mm) og få en rimelig, måske tilstrækkelig forstærkning?
Forslag 2: rive spån væk og forstærke i henhold til producenten. Kompliceret, vandrør trukket i væggen, ligesom el

Hvilket alternativ foretrækkes, eller findes der bedre måder at gøre det på?

Kjell G

Mikael_L
Kompisen havde overskabe som havde siddet godt i dobbeltgips, med hjælp af dobbeltgipsekspander, i 30 år. Har du spån + gips så burde det fungere lige så godt.

Ved nybyggeri havde jeg ikke tøvet med at kortle. Men i dit tilfælde, tja, ved ikke rigtig om jeg ikke ville have gået på et ekstra gipslag + ekspander for dobbeltgips for at undgå at rive vægge ned.
At bytte gips mod krydsfiner eller bræt, på en mindre overflade, tror jeg ikke gør hverken fra eller til, sammenlignet med spån + gips.

Mine amatørmeninger .... :o

Ja, det bliver nok sådan - et ekstra lag gips og ekspander der hvor vi ikke har held med at finde reglar. Men jeg undrer mig stadig over, hvorfor det skulle være så besværligt at flise på spånplade? Bevæger det sig for meget? Fæstemasse findes jo til materialet? Nå, han får som han vil.

Kjell G

En gipsplade er et stumt "dødt" materiale præcis som fliserne. Spånpladen er betydeligt mere levende og kan derfor give problemer, da de forskellige lag så ikke bevæger sig ens. Det er bedre, at bevægelsen sker mellem spån og gips end at fliserne slipper.

Det er også muligt at korte med en stålskinne og derefter gips udenpå denne. Det kan dog ses som en bule på væggen, men det står måske heller ikke med millimeterpræcision resten?

Men spån+gips burde være tilstrækkeligt at fastgøre i, hvis man bruger solide fastgørelser, og spånpladen ikke er alt for dårlig. (Eller skabene for store)

Hmm, spånet er fra 80'erne, føles ret porøst, når man saver i det. Måske en idé at save to spor og udskære til et ene-tomme bræt? Væggene er ikke bærende, så styrken bliver ikke påvirket.

Kjell G

Er spånpladerne dårlige, så er det nok en idé at rive dem væk og lægge en strimmel krydsfiner der i stedet. To snit med rundsaven (med en sløv klinge for sømmenes skyld), væk med spånpladerne og op med krydsfineren, som skrues i lægterne. Derefter udenpå med gips.
Sørg for at save lige, så du slipper for at tilpasse krydsfineren. Jeg ville tage fat og gøre strimlen mindst 20 cm høj.

At fjerne materialet fra lægterne lyder besværligt. Specielt hvis der er mange rør/elektricitet i væggen. Vil du have lidt ekstra styrke, så sæt en kortling af tyndplade bag krydsfineren i stedet.
http://www.gyproc.se/produkter/stålprofiler/övriga+profiler+plåt+och+tillbehör/kortlingsprofil

Lyder helt OK, plyfa bliver det nok. Tak for tipsene.

Kjell G

Jaha, jo mere man river...

VVS-manden kiggede forbi, blanderen skulle flyttes, muligvis afløbet også. Det viste sig, at da man rev skabene, var afløbsrøret ned i betonloftet sprækket. Endnu værre, rørene er indbygget i væggen, for eventuelt at flytte afløbet blev en gammel spånplade fjernet. Der var spor af vand, mørke pletter på badeværelsesvæggen på den anden side, skimmelvækst på bagsiden af spånpladen. Ikke meget, intet fugtigt nu, men der har været noget, måske bare lækage fra vasken/flisefugen.

Hvilket råd giver I; udskift pladerne helt klart, men man kan vel ikke lukke væggen og gemme rørene igen? Har foreslået renovering af badeværelsesvæggen (liggende fjeder og not) og at have alle rør synlige i badeværelset fremover. Nye rør skulle føres op i vaskeskabet, t-forbindelse ind til badeværelset og derefter fordeles til håndvask, bruser mm i badeværelset.

Har brug for forslag, velkommen med synspunkter. Forresten, den nye køkkenvæg bliver OSB + gips nu, når de gamle spånplader forsvinder.

Kjell G

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.