Hej, Vi skal bygge en væg. Vi skal bruge stålprofiler, OSB og gips. Samt træregler rundt om døren. -Hvilken slags skrue skal jeg bruge? -Er der en slags skrue til montering af stålprofil i gulv og i vægge? Samt fastgøre profilerne i hinanden? -En slags skrue til OSB mod stålprofil? -Til sidst en slags skrue til gipsen, som skal gå igennem alle lag og fastgøres i stålprofilen?
Eller er det gipsskrue til montering på stålprofiler til alle trin?
For at montere pladestolpe i gulv og væg afhænger det af underlaget: Er det træ, så duer i princippet enhver skrue med større hoved. Er det mod andre gipsvægge med samme konstruktion OSB+Gips, så samme fremgangsmåde. Er det beton i gulv, væg, loft, så vælger jeg altid sømpløk i metal:
For at fastgøre stolperne i hinanden plejer man ikke at skrue, men man bruger en fixer-tang:
Findes i forskellige udførelser og definitivt forskellige prissedler - Bruger selv en Stanley, som jeg har haft i mange år. Har også ved lejlighed valgt at bruge popnitte til stolperne, når jeg har glemt tangen hjemme. Skruehoveder har en tendens til at stikke ud og påvirke monteringen/slutresultatet. Min fremgangsmåde er, at jeg måler stolperne ud på pladens CC mål - Bruger altid 900 plader, så cc45 og fastgør stolpen i nederste kant, bruger mig af et magnet vaterpas eller laser for at få stolperne lige, men fastgør ikke ovenpå overhovedet, indtil pladerne er oppe - Simpelthen bare for at slippe for at bryde stolpen løs og fixere igen, hvis den er skæv.
Så et tip - OSB har ingen midtmærkning som gips - Tegn altid en streg i midten af pladen, så du ved hvor stolpen er i væggen. Et til - Begynd altid at skrue oppe eller nede og ikke midt på - Pladestolpen vil bøje sig, og skruen trækker ikke.
For at skrue OSB på stolpe, bruger du tilsigtet skrue - Træ Mod Plåt, pladeskrue, undrer om den hedder FZY eller noget.
Gipsen derefter - Der findes to måder, samlingerne på gipsen skal overlappe OSB'en, og det er egentlig ikke et krav, at man skruer, så gipsen bider i stolperne. Jeg plejer ikke at lægge så meget vægt på netop den del, men skruer på gipsen med samlingerne overlappende mod OSB/Plyfa og bruger Gipsskrue til træ:
Plejer at bruge 30-40mm.
Vil man have, at gipsen også bider i pladestolpen, så bør man træde ind på kombinationsskrue, der er beregnet til træ og plåt:
Og så gå op i længde, så den går igennem gips-osb samt pladestolpen. Jeg synes, det er unødvendigt besværligt og plejer som sagt tidligere oftest kun i OSB'en.
Gipsskrue til OSB bliver ikke rigtig godt mod pladestolpe, da hovedet ikke vil synke ind i pladen og således bliver det ujævnt under gipsen. Desuden, hvis du kører, så du skruer gipsen kun i pladen, så er det en helt anden skrue.
Jeg har bygget hundreder af meter væg i mine år som tømrer, og gipskruer til OSB/Plywood er noget, jeg absolut ikke anbefaler. Eller, hvis man vil gøre det svært for sig selv, kan man da gøre det! For mig skal det gå hurtigt og blive godt første gang!
Har bygget hundredevis meter væg i mine år som tømrer, og gipsskrue til OSB/Plywood er noget, jeg absolut ikke anbefaler. Eller, vil man lave bøvl, så kør på! For mig skal det gå hurtigt og blive godt første gang!
Men hvad er problemet?
For plywood forstår jeg, at det kan blive et problem, da den er betydeligt hårdere end OSB.
Problemet er stålreglen og at OSB er lidt forskelligt hårdt på sine steder - Skruen slipper i stålreglen, OSB er ikke rigtig tyk nok, så den store krave før hovedet på gipsskruen rammer pladen. Det ender med, at hovedet på gipsskruen stikker lidt ud. Når du senere kommer med gipsen, kan den blive lidt bulet over skruerækkene.
Pladeskruen har "riller" på undersiden af hovedet, en større vinkel desuden og er simpelthen bygget til at bore sig ind i pladen, så hovedet synker ind.
Den rigtige skrue til den rigtige opgave simpelthen...
God tråd, jeg savner dog varianten plåtskruv med selvborende spids, som jeg er blevet anbefalet hos XL bygg, her i form af Facadeskrue (jeg fjernede dog tætningsringen for at få ned i højden) - jeg bygger et stålskelet til et havemøbel af stålreglar og har dem slet ikke i indervægge.
Sikkert ikke så almindeligt, men tænker bare for fuldstændighedens skyld her, hvis nogen skulle have et lignende problem, som jeg havde.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.