8,954 læst ·
19 svar
9k læst
19 svar
Korrekt skrue i karmbøsning til hulsten?
Kørte med 5.5 mm betonbor, men mærkeligt nok blev der ingen hulsten? De ser ud til at have brugt en masse forskellige materialer i disse vægge. Det jeg nu borede i gav alligevel lidt modstand (formentlig ikke siporex) og da jeg skruede skruerne ind alt hvad jeg kunne med lige torx skruetrækker, så holdt det trykket. Det føltes som om konstruktionen blev overraskende stabil.
Kommer helt klart til at fortsætte med disse hylstre! Vi må håbe, at det holder i længden!
Kommer helt klart til at fortsætte med disse hylstre! Vi må håbe, at det holder i længden!
Sat ny dør i dag med adjufix hylse, denne gang måtte jeg justere efter at karmen var på plads. Et par stykker hylser skulle være kortere, hvilket betyder, at man skal skrue mod uret, dette løsner så skruen, der går gennem hylsen og direkte ind i væggen!?
Så hvordan er dette tænkt at fungere.
Bedrevidende
· östergötland
· 2 774 indlæg
Man må vel justere karmen med bøsningen, inden man skruer den fast.. Ulempen med betonskruer er vel, at man kun får et forsøg (eller også er jeg uduelig..I Ironside sagde:Satte ny dør i dag med adjufix bøsning, denne gang skulle jeg justere, efter at karmen var på plads. Et par bøsninger skulle blive kortere, hvilket betyder, at man skal dreje mod uret, og dette løsner på skruen, der går igennem bøsningen og direkte ind i væggen!?
I dette tilfælde havde vi pakket karmsettet ud et par dage før jobbet, hvilket viste sig at være en dårlig idé, da karmene havde bøjet sig. Når det var på plads, buede karmene altså indad på midten, og for at rette det skal karmskruvhylsan trækkes ind mod væggen, hvilket selvfølgelig sætter stort pres på skruen. Skruen i sig selv har ingen problemer med at klare dette pres i dette tilfælde, men når man skruer på karmskruvhylsan (mod uret) for at justere, løsner skruen sig?
Almindelige karmskruer har ikke dette problem, dem kan man justere i hvilken som helst retning uden at det påvirker befæstelsen i væggen. Det føles ikke rimeligt at være nødt til at lime, jeg må jo have misset noget omkring hvordan en karmskruvhylsa er tænkt at fungere ved efterjustering?
Almindelige karmskruer har ikke dette problem, dem kan man justere i hvilken som helst retning uden at det påvirker befæstelsen i væggen. Det føles ikke rimeligt at være nødt til at lime, jeg må jo have misset noget omkring hvordan en karmskruvhylsa er tænkt at fungere ved efterjustering?
Klik her for at svare