8,954 læst ·
19 svar
9k læst
19 svar
Korrekt skrue i karmbøsning til hulsten?
Side 1 af 2
Hej,
Jeg er ved at indsætte en indvendig dør og har fjernet den tidligere dør. Af en eller anden grund antog jeg, at kælderen var bygget med lecablokke ligesom garagen, men efter at have testboret kan man konstatere, at det er en eller anden form for hulsten. Da jeg lavede testhullet, borede jeg uden slagboremaskine, hvilket gik lidt trægt, men det var egentlig ikke noget problem, så sandsynligvis er det lidt stærkere end siporex? Sådan ser stenen ud:

Skruen, som jeg købte, er til lecablokke og ser sådan ud:

Jeg mistænker, at en sådan skrue ikke fungerer i hulsten, i hvert fald ikke uden plug? Kan det være nok at købe en slags plug, eller skal man skifte skrue helt, og i så fald til hvad?
Jeg er ved at indsætte en indvendig dør og har fjernet den tidligere dør. Af en eller anden grund antog jeg, at kælderen var bygget med lecablokke ligesom garagen, men efter at have testboret kan man konstatere, at det er en eller anden form for hulsten. Da jeg lavede testhullet, borede jeg uden slagboremaskine, hvilket gik lidt trægt, men det var egentlig ikke noget problem, så sandsynligvis er det lidt stærkere end siporex? Sådan ser stenen ud:

Skruen, som jeg købte, er til lecablokke og ser sådan ud:

Jeg mistænker, at en sådan skrue ikke fungerer i hulsten, i hvert fald ikke uden plug? Kan det være nok at købe en slags plug, eller skal man skifte skrue helt, og i så fald til hvad?
Du behøver grovere ting som fx 140 mm lange karmskruer og sætte flere blå plugs efter hinanden (passende at skære den sidste del af, som er en stop for, at pluggen ikke skal glide ind i hullet), hullet for at være sikker på godt fæste. Nogle gange rammes det mellem hullerne, og det går trægt at få skruen i. Det kræves så en karmskruenøgle for at kunne dreje den i, og så går det fint at justere alt med samme nøgle.
Den tidligere karm sad med 4 kraftige søm i hver langside, som gik direkte ind i hulstenen uden pløk eller træstykker. Denne dørkarm har siddet fast som bjerget, så man skulle tro, at de skruer jeg har burde kunne gøre et mindst lige så godt job?
Det man kan gøre er at bore et testhul på 6 mm, skrue en skrue ind og så se, hvor godt den sidder ved hjælp af et koben, dette kunne måske være nok?
Ellers bliver det til butikken for at lede efter pløk, går jeg ud fra.
Tænk på, at dette ikke er karmskruer i almindelig forstand, så størstedelen af skruen, som er ca. 120 mm, vil gå ind i væggen.
Det man kan gøre er at bore et testhul på 6 mm, skrue en skrue ind og så se, hvor godt den sidder ved hjælp af et koben, dette kunne måske være nok?
Ellers bliver det til butikken for at lede efter pløk, går jeg ud fra.
Tænk på, at dette ikke er karmskruer i almindelig forstand, så størstedelen af skruen, som er ca. 120 mm, vil gå ind i væggen.
Jepp før i tiden blev karme til vinduer og døre altid sømmet, men dengang vidste man, hvad man gjorde og ødelagde ikke karmene, ikke mange tilbage som kan det med sømme, alle måder er gode til at fastgøre, og der findes mange som gør det forskelligt, bare tag den metode som man behersker.
Skruen til karmhylsen behøver kun at være 0,5-1 cm længere end pluggen + udjævningsskive + karmhylsens tykkelse, hvor skruen sidder.
I praksis altså 1-1,5 cm længere end pluggen.
Før i tiden blev nogle karme monteret samtidig med, at væggene blev bygget op.
Man murede 1-2 lag, derefter slog man søm i karmen, så sømmet endte i mørtelen, der holder det næste lag sten, osv.
I praksis altså 1-1,5 cm længere end pluggen.
Før i tiden blev nogle karme monteret samtidig med, at væggene blev bygget op.
Man murede 1-2 lag, derefter slog man søm i karmen, så sømmet endte i mørtelen, der holder det næste lag sten, osv.
Selvbygger
· Stockholm
· 10 279 indlæg
Betonskrue kan fungere. Der findes ret lange af dem.
Prøvede at bore 6 mm og skrue skruen ind, og den sidder da, men yderst vakler den mere end jeg ønsker, så jeg gik hen for at prøve at få fat i plugs, men det var ikke let at finde plugs, som går igennem hylsteret. Butikspersonalet mente, at man skulle sætte plugen først, men hvad jeg forstår fra videoer, skal pluggen ind i væggen gennem hylsteret.
Jeg antager, at man kunne have klemt karmen op på plads, markeret hullerne, taget døren ned, boret og sat plug og så op med karmen igen.
Købte en hel bunke forskellige plugs, må se, hvad det kan blive til af det, men jeg sigter på at få pluggen igennem hylsteret i hvert fald, så jeg slipper for at tage karmen ned efter tilpasning.
Jeg antager, at man kunne have klemt karmen op på plads, markeret hullerne, taget døren ned, boret og sat plug og så op med karmen igen.
Købte en hel bunke forskellige plugs, må se, hvad det kan blive til af det, men jeg sigter på at få pluggen igennem hylsteret i hvert fald, så jeg slipper for at tage karmen ned efter tilpasning.
Disse plugs købte jeg:
Den sidste er noget større og var den som butikken anså var rigtig, den er dog for stor til at gå igennem hylsen så da må man passe karmen, ned med den og montere plugsene inden man sætter karmen op igen.
Nogen mening om hvilken man bør tage?
Den sidste er noget større og var den som butikken anså var rigtig, den er dog for stor til at gå igennem hylsen så da må man passe karmen, ned med den og montere plugsene inden man sætter karmen op igen.
Nogen mening om hvilken man bør tage?
Du har en adjufix hylse. Så er det plug og skrue fra adjufix, der gælder. Pluggen kan man trykke igennem hylsen. Skruerne behøver ikke at være lange, da det er beton hulsten. Det er altså kun 15mm beton, så luft.
Jo jeg ved det, har dog ikke adgang til sådan plug lokal så da håber man, at man kan finde en anden løsning.V verktygsgurun sagde:
Billedet viser en beton-skrue. Bor med 6mm bor og skru direkte i beton hulstenen.
Helt rigtigt, lykkedes at finde skruen jeg har her: https://www.itwconstruction.se/sv/p...etong,-haltegel-och-Leca_pSE_153428sharp0.htmV verktygsgurun sagde:
Der står at den er for letbeton, Leca OG source. Når man sætter den i source så skal man forbore 6 mm intet mere. Fungerer den i source så bør den også fungere i betonskalsten. Spørgsmålet er dog hvorfor den skrue jeg testede kunne vrikke en smule? Kan det være et problem? For øvrigt sad den som bjerget, den kunne ikke trækkes ud og udenfor det lille spil så kunne den ikke påvirkes.
Antager at det er bare til at teste, fungerer det ikke, må man trykke en form for plug ind. Hullet kan jo altid gøres større, hvis det skulle være nødvendigt.