snaggletooth snaggletooth sagde:
Burde fungere med denne her:

[link]
Er vel ikke IP44 klassificeret. Skal sidde i badeværelse.

Hvordan fungerer det forresten med tætningslaget i forhold til at skifte stikkontakt i badeværelse?
 
Hvis du kun udskifter en stikdåse, påvirkes tætningslaget ikke. Men hvis du gør dette, skal sikkerhedsreglerne følges. For det første skal du have beskyttelsesjord (de der barberstik var ikke forbundet til jord), og for det andet skal stikket beskyttes af en fejlstrømsafbryder (almindelige stik var totalt forbudte i badeværelser, inden vi fik fejlstrømsafbryderen). For det tredje skal stikket være placeret i godkendt afstand fra bruseren og/eller badekarret. Stikket behøver ikke at være IP44. I områder i vådrum, hvor elinstallationer skal opfylde IP44, må der ikke være stikdåser.

De der barberstik løste sikkerhedsproblemet ved hjælp af isoleringstransformatoren, stikket kan ikke føre strøm mod jord, så du kan ikke få et stød fra stikket, medmindre du stikker to ledninger ind i hullerne samtidig.
 
  • Synes
GK100 og 1 anden
  • Laddar…
C CarlLunk sagde:
Er vel ikke IP44 klassificeret. Skal sidde i badeværelse.

Hvordan fungerer det egentlig med vådrumsmembranen i forbindelse med at skifte stikkontakt i badeværelse?
IP44 er overkurs.
 
  • Synes
stugan_i_skogen
  • Laddar…
A. Det er en 1,5 år gammel tråd

B. TS skriver, at det er en toilet, ikke vådrum

C. Løste det sig for TS?
 
  • Synes
Incinerator
  • Laddar…
redarn redarn sagde:
A. Det er en 1,5 år gammel tråd

B. TS skriver at det er en toilet, ikke vådrum

C. Løste det sig for TS?
A) Problemet er nok fortsat aktuelt da CarlLunk spurgte så sent som 08:13 i dag.
 
  • Synes
redarn
  • Laddar…
S stugan_i_skogen sagde:
A) Problemet er nok fortsat aktuelt da CarlLunk spurgte så sent som 08:13 idag.
Undskyld, missede at det var et nyt spørgsmål. Mea culpa.
 
  • Synes
stugan_i_skogen
  • Laddar…
C CarlLunk sagde:
Ifølge elektriker jeg har været i kontakt med, er det bedste at sætte et 4-vejs udenpåliggende vægstik ifølge:

[link]

Dette skal monteres i dåse ifølge nedenstående:

[link]

Hvad tænker I om dette?
Dåse når du bruger udenpåliggende stik? Hvorfor? Det er jo nok at sætte et udenpåliggende stik over den eksisterende dåse tænker jeg?
 
S stugan_i_skogen sagde:
Dåse når du kører udenpåliggende stikkontakt? Hvorfor? Det er jo nok at sætte en udenpåliggende stikkontakt over den eksisterende dåse tænker jeg?
Jeg ved ikke, hvordan han tænker overhovedet, men der findes måske nogen herinde, som forstår hvorfor.
 
P
Undskyld men om din elektriker køber ting på Bauhaus så kan man undre sig over om han virkelig er elektriker...
 
P PappasHammare sagde:
Undskyld, men hvis din elektriker køber sager på Bauhaus, så kan man undre sig over, om han virkelig er elektriker...
Ifølge Elsikkerhedsstyrelsens tjeneste Kolla Elföretaget er virksomheden godkendt til denne type installation. Jeg tror mere på det end hvor elektrikeren vælger at købe et Elko 4-vej stikkontakt.
 
  • Synes
hempularen
  • Laddar…
C CarlLunk sagde:
Jeg ved ikke, hvordan han tænker overhovedet, men måske er der nogen herinde, der forstår hvorfor
Det kan jo handle om det, som blev behandlet i tråden oprindeligt. At "dosan," som transformatoren sidder i, er for stor til et almindeligt indfældet stikudtag. Så kan en løsning for at dække hullet være at bruge et stort (4 vejs) udenpåliggende stikudtag.

Jeg forstår ikke linket med apparatdosa. Det udenpåliggende stikudtag skal ikke have nogen dosen i væggen.

Men igen: I dit tilfælde, hvor det er et badeværelse, hvordan er stikudtaget placeret i forhold til bruseren? Er der fejlstrømsafbryder?
 
H hempularen sagde:
Det kan jo handle om det, som blev behandlet i tråden oprindeligt. At "dosan" hvor transformatoren sidder, er for stor til en almindelig indfældet stikkontakt. Så kan en løsning for at dække hullet være at bruge en stor (4-vejs) udenpåliggende stikkontakt.

Jeg forstår ikke linket med apparatdosa. Den udenpåliggende stikkontakt skal ikke have nogen dosa i væggen.

Men igen: I dit tilfælde, hvor det er et badeværelse, hvordan er stikkontakten placeret i forhold til bruseren? Er der jordfejlafbryder?
Fået klarhed i dosan. Det var bare et eksempel på en dosa han sendte, som ville have været nødvendigt at sidde i væggen for en almindelig stikkontakt. En misforståelse.

Stikkontakten er placeret 120 cm fra brusehovedets fastgørelsespunkt og mere end 60 cm fra karrets kant. JFB findes i elcentralen, men beskyttelsesjord er ikke ført frem i øjeblikket.
 
  • Synes
stugan_i_skogen og 1 anden
  • Laddar…
Top, så er det bare et spørgsmål om at trække jordledning til stikkontakten. Og derefter overveje, om man kan dække dåsen på en anden måde. En stor 4-vejsudtag er jo ikke ligefrem et kunstværk, så det er muligt, at man kan lave noget pænere.
 
  • Synes
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.