5,479 læst ·
31 svar
5k læst
31 svar
Konvertere 110V stik til 220V
Moderator
· Stockholm
· 57 821 indlæg
Hvis du kun udskifter en stikdåse, påvirkes tætningslaget ikke. Men hvis du gør dette, skal sikkerhedsreglerne følges. For det første skal du have beskyttelsesjord (de der barberstik var ikke forbundet til jord), og for det andet skal stikket beskyttes af en fejlstrømsafbryder (almindelige stik var totalt forbudte i badeværelser, inden vi fik fejlstrømsafbryderen). For det tredje skal stikket være placeret i godkendt afstand fra bruseren og/eller badekarret. Stikket behøver ikke at være IP44. I områder i vådrum, hvor elinstallationer skal opfylde IP44, må der ikke være stikdåser.
De der barberstik løste sikkerhedsproblemet ved hjælp af isoleringstransformatoren, stikket kan ikke føre strøm mod jord, så du kan ikke få et stød fra stikket, medmindre du stikker to ledninger ind i hullerne samtidig.
De der barberstik løste sikkerhedsproblemet ved hjælp af isoleringstransformatoren, stikket kan ikke føre strøm mod jord, så du kan ikke få et stød fra stikket, medmindre du stikker to ledninger ind i hullerne samtidig.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 indlæg
Det burde vel fungere med:snaggletooth sagde:
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-2-vagsuttag-komplett
også hvis man vil have det mere slankt?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 indlæg
Ifølge elektrikere jeg har været i kontakt med, er det bedste at sætte en 4-vejs udvendigt monteret stikkontakt ifølge:S stugan_i_skogen sagde:
https://www.bauhaus.se/vagguttag-el...MI9Lr-u_nykQMV9-yyCh27UwHhEAQYASABEgKIjvD_BwE
Denne skal monteres i dåse ifølge nedenstående:
https://www.bauhaus.se/apparatdosa-schneider-electric-imt37477-bp202-enkel-dubbelgips
Hvad synes I om dette?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 indlæg
Dåse når du bruger udenpåliggende stik? Hvorfor? Det er jo nok at sætte et udenpåliggende stik over den eksisterende dåse tænker jeg?C CarlLunk sagde:
Ifølge Elsikkerhedsstyrelsens tjeneste Kolla Elföretaget er virksomheden godkendt til denne type installation. Jeg tror mere på det end hvor elektrikeren vælger at købe et Elko 4-vej stikkontakt.P PappasHammare sagde:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 indlæg
Det kan jo handle om det, som blev behandlet i tråden oprindeligt. At "dosan," som transformatoren sidder i, er for stor til et almindeligt indfældet stikudtag. Så kan en løsning for at dække hullet være at bruge et stort (4 vejs) udenpåliggende stikudtag.C CarlLunk sagde:
Jeg forstår ikke linket med apparatdosa. Det udenpåliggende stikudtag skal ikke have nogen dosen i væggen.
Men igen: I dit tilfælde, hvor det er et badeværelse, hvordan er stikudtaget placeret i forhold til bruseren? Er der fejlstrømsafbryder?
Fået klarhed i dosan. Det var bare et eksempel på en dosa han sendte, som ville have været nødvendigt at sidde i væggen for en almindelig stikkontakt. En misforståelse.H hempularen sagde:Det kan jo handle om det, som blev behandlet i tråden oprindeligt. At "dosan" hvor transformatoren sidder, er for stor til en almindelig indfældet stikkontakt. Så kan en løsning for at dække hullet være at bruge en stor (4-vejs) udenpåliggende stikkontakt.
Jeg forstår ikke linket med apparatdosa. Den udenpåliggende stikkontakt skal ikke have nogen dosa i væggen.
Men igen: I dit tilfælde, hvor det er et badeværelse, hvordan er stikkontakten placeret i forhold til bruseren? Er der jordfejlafbryder?
Stikkontakten er placeret 120 cm fra brusehovedets fastgørelsespunkt og mere end 60 cm fra karrets kant. JFB findes i elcentralen, men beskyttelsesjord er ikke ført frem i øjeblikket.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 indlæg
Top, så er det bare et spørgsmål om at trække jordledning til stikkontakten. Og derefter overveje, om man kan dække dåsen på en anden måde. En stor 4-vejsudtag er jo ikke ligefrem et kunstværk, så det er muligt, at man kan lave noget pænere.