Bor i et 1 ½ plans hus fra -00 med indretningsbar overetage, vi flyttede ind -03. Huset er bygget på en krybekælder og har en limtræsbjælkekonstruktion, hvilket gør, at vi ikke har normale tagspær. Vi har en langsgående limtræsbjælke i kippen og en limtræsbjælke mellem over-/underetage. De langsgående limtræsbjælker hviler på søjler, som igen står på en funderet betonbjælke, som ligger i centrum langs huskroppen. Ydervæggene hviler på selve (prefab) krybekælderen, som også er funderet.

Hvordan som helst..
Mit problem er, at gulvet på underetagen er begyndt at svigte og har en niveauforskel på et par cm tværs gennem huset. :( Niveauforskellen ser ud til at ligge på præcis samme afstand fra centrum, ca. 1 meter. Dvs. huset er 8 meter bredt og betonbjælken ligger 4 meter fra ydervæggen, men niveauforskellen er opstået 3 meter fra ydervæggen. Jeg har ingen kendskab til, hvordan gulvbjælkelaget er konstrueret, og nogle detaljerede tegninger ser ikke ud til at findes ("som sædvanligt" er entreprenøren gået konkurs).

Vi er dog bekymrede for, at der er noget skjult fejl, alternativt at der er noget konstruktionsfejl, der påvirkes af bevægelser og evt. at vi har indrettet den ikke-indrettede overetage. Det bemærkes, at vi ikke har nogen revner på indvendige vægge eller gulv, men vi tror, at en revne på krybekælderen er opstået. Vi famler simpelthen i mørket om, hvad man bør gøre. Vi vil ikke bare bryde gulvet op selv og kigge, hvad vi nu skulle forstå af det. :rolleyes:

Er der nogen her, der har idéer om, hvad der kan gøres, kontrolleres eller besigtiges, og af hvem. Overdragelsesbesigtigelsen sagde ikke så meget, andet end at vi takket være den sandsynligvis kan vise, at der er sket en forandring.

Alle råd og idéer modtages taknemligt.

tag en anden inspektør med, kontakt dit forsikringsselskab.
Det sidste er måske bedst, så kan de rådgive dig om, hvordan du skal gå videre.

Skal I bryde gulvet op for at komme ned i kryberummet? Er der ikke en lem et sted?

Fein > Ved du hvilken type af besigtigelsesmand? Hvor kan man finde en (formoder det er en helt anden end overdragelsesbesigtigelsesmand)?

Jeg er også i tvivl om det kan dækkes af nogen forsikring. Når jeg læser betingelserne, får jeg indtryk af, at det skal være et jordskælv.

jon_h > Man kan komme ind nedefra, men jeg kan ikke se andet end at det er dækket med en slags fiberpapir, der forhindrer løsuld i at falde ned.

Men det er et træbjælkelag antager jeg? For det mærkelige er jo, at det lyder som om bjælkelaget er begyndt at hænge ned mellem understøtningerne, altså det lyder jo ikke som om det er selve betonbjælken i midten eller ydermuren, der er begyndt at sætte sig.

Jeg ved ikke, om det er træbjælkelag, men overetagen har det.

Billede fra krybekælderen.

• Krybekælder med synlige træbjælker og betonvægge, set under et hus.
Da jeg havde problemer med husets stabilitet, ringede jeg rundt til forskellige ingeniørfirmaer. En bad mig i princippet om at skride ad helvede til, men en anden henviste mig til et tredje firma, som også udførte inspektioner.

Ellers kan forsikringsselskabet måske tipse om noget ekspertise på området. Man kunne mene, at de må have haft kontakt med nogle i tidligere tilfælde.

Held og lykke!

Hvad har du for fundament?
Er huset tilbygget eller har den samme fundament under hele huskroppen?
Lej en bygglaser (rundstrålende) og kontroller hvor sætningsskaderne er præcist.
Hvad mener du med at gulvet er begyndt at svigte?
/CC

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.