Tænkte på at bygge en pergola på en del af terrassen og har nogle overvejelser omkring konstruktionen. Jeg vedhæfter et billede nedenfor, så det bliver lidt tydeligere.

Der hvor vi har et gelænder med 90x90 stolper, tænkte jeg skulle blive hjørnerne for pergolaen. Problemet er, hvordan jeg gør med den 90x90 stolpe, der allerede står der. Den ville skulle blive cirka en meter eller så højere. At erstatte stolpen med en længere ville betyde, at jeg skal rive rækværket ned og fjerne terrassens bærelinjer, som er fastgjort til rækværkets 90x90 stolpe. At bare sætte den direkte ovenpå ville ikke fungere overhovedet selvfølgelig. At sætte en ny 90x90 stolpe ved siden af på ind- eller ydersiden af rækværket ville ikke se godt ud. Men hvordan bliver det, hvis man fastgør fx to 145x45 på hver side af 90x90 stolpen og derefter sætter en ny 90x90 stolpe ovenpå rækværket.

Derefter gør man det samme på den anden side. Dog tager jeg trallen op og fastgør en ny 90x90 stolpe i jorden og tager 145x45 på siderne.

145x45 burde så blive det, der bærer en stor del af konstruktionen på den ene side. Men er det tilstrækkeligt, og vil det se fornuftigt ud?

Håber I forstår, hvad jeg mener. Stor altan med træplanker og rækværk, omgivet af træer og en rød bygning. Rød linje markerer potentielt pergolastolpe. Legehus står i hjørnet. Diagram af konstruktionsdetalje med to visninger: en sidevisning og en topvisning, relateret til pergolakonstruktion.

Lav en prototype på en meter, så kan du se, om det ser ud som fanden eller om du kan godkende det, det er jo kun dig, der kan svare på det.
At det holder, kan du være sikker på.

//

• Synes
Karlssonnr1
  • Laddar…
Lyder aldeles udmærket.
Hvordan havde du tænkt dig den øvrige konstruktion, og hvor tæt skal du have pergolabjælkerne?

Jeg ved faktisk ikke, hvor tætte de bør sidde. Det skal være tilstrækkeligt så det kan klatre planter over, men det kan man jo altid hjælpe med net eller lignende. Findes der ellers nogle gode retningslinjer for, hvor mange bjælker man kan have per meter eller lignende? Det bedste ville være at kun have 2 stolper, men ved ikke hvad begrænsningen er der heller. Der bliver jo knapt nogen belastning ud over selve bjælkerne.

• Synes
ABerstrom
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.