Hej,
Sidder og tegner på vores hus og har nogle overvejelser omkring laster osv. Vi skal bygge en enplansvilla med plantegning som nedenfor, hvor de stiplede linjer er limtræsbjælker for rygåstaget i den del af huset, og så bliver det pulpetagspær for den anden del med normal lofthøjde.
Spørgsmål.
Gjorde en beregning på byggbeskrivningar.se for åbning i ydervæggen for de 11x18 vinduer, der sidder i samme del som rygåstaget, og fandt ud af, at jeg skulle bruge en mindre limtræsbjælke ovenfor disse. Men eftersom hele taget på rygåssektionen vil hvile på limtræsbjælkerne og søjlerne, har jeg så virkelig brug for noget så groft som en aflastning ovenfor disse? Det var ikke noget, programmet tog hensyn til.
Har også overvejelser om at bytte vinduerne ud til 11x21 og lade dem gå helt ned til gulvet, dårligere ud fra nogen synsvinkel?
Tak på forhånd!
Sidder og tegner på vores hus og har nogle overvejelser omkring laster osv. Vi skal bygge en enplansvilla med plantegning som nedenfor, hvor de stiplede linjer er limtræsbjælker for rygåstaget i den del af huset, og så bliver det pulpetagspær for den anden del med normal lofthøjde.
Spørgsmål.
Gjorde en beregning på byggbeskrivningar.se for åbning i ydervæggen for de 11x18 vinduer, der sidder i samme del som rygåstaget, og fandt ud af, at jeg skulle bruge en mindre limtræsbjælke ovenfor disse. Men eftersom hele taget på rygåssektionen vil hvile på limtræsbjælkerne og søjlerne, har jeg så virkelig brug for noget så groft som en aflastning ovenfor disse? Det var ikke noget, programmet tog hensyn til.
Har også overvejelser om at bytte vinduerne ud til 11x21 og lade dem gå helt ned til gulvet, dårligere ud fra nogen synsvinkel?
Tak på forhånd!
Du burde nok bruge en form for afveksling, selvom du har søjler og limtræsbjælke, der tager det meste af lasten, vil der være et vist tryk på tagspærren også over vinduet. Især når der kommer sne på taget. At lægge en limtræ er en billig forsikring mod fremtidige problemer, ikke sjovt hvis det mod forventning begynder at sætte sig, bare fordi du ikke har afvekslet.
Jeg har et rygningstag med en limtræsbjælke på 650x115 (tror jeg det er) kun i kippen, denne hviler på stålsøjler (700cm lange) i enderne på 100x100mm firkantbjælke. Spændvidden er 9m. Tagværkerne er kertubjælker 45x300.
Dette gør, at gavlen i princippet kan udformes præcis som man vil, så længe stålsøjlen kan gå direkte ned i jorden.
Hvorfor skal du have tre limtræsbjælker?
Dette gør, at gavlen i princippet kan udformes præcis som man vil, så længe stålsøjlen kan gå direkte ned i jorden.
Hvorfor skal du have tre limtræsbjælker?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Husbredden er næsten 10 m så det er motiveret med 3 limtræ, men jeg forstår ikke afveksling oven vinduerne da stødtepelarne kan gå direkte ned på pladen?
Hvad man bør se op med er knækning på pelarne da de bliver ganske lange.
Protte
Hvad man bør se op med er knækning på pelarne da de bliver ganske lange.
Protte
Ja i og med bredden som prototypen skrev, kommer jeg nok ikke udenom med kun 1 bjælke. Plus at jeg tror æstetikken indvendigt taler for 3 stk.
Tagåserne bliver af 45x195 C24. Men jeg vil gerne have mindst 300mm isolering, hvordan løser man dette på bedste måde?
Og hvordan fastgør man tagåserne mod limtræsbjælken, de vil ligge ovenpå denne, da jeg vil have bjælken synlig indvendigt så meget som muligt. Findes der "sko" med forskellige vinkler at lægge åserne i?
Tagåserne bliver af 45x195 C24. Men jeg vil gerne have mindst 300mm isolering, hvordan løser man dette på bedste måde?
Og hvordan fastgør man tagåserne mod limtræsbjælken, de vil ligge ovenpå denne, da jeg vil have bjælken synlig indvendigt så meget som muligt. Findes der "sko" med forskellige vinkler at lægge åserne i?
Klik her for at svare