Er der nogen, der kunne hjælpe mig med at rede ud enheden kN/m. Hvornår anvender man den? For mig burde man bruge enhederne kN/m2 eller kun kN.

kN/m er jævnt udretningslast. F.eks. egenvægten hos en f.eks. jernbjælke. Ofte er der jo flere laster at tage i betragtning. Men q anvendes også. Håber det gav nogle svar:-) Det var et stykke tid siden jeg arbejdede med statikken. Men jeg vil mene, at man ret ofte brugte netop jævnt udretningslast....

kN/m[sup]2[/sup] er næsten det samme, men der er den udbredte lasten udbredt på en meters bredde. I det andet tilfælde som en streng kan man sige. Begge fungerer til at beregne moment og støttekrafter osv...

Gort og godt:

kN/m er udbredt last per LÆNGDE [meter]
kN/m2 er udbredt last per FLAD [kvadratmeter]

Altså eksempelvis egenvægten hos en bjælke angives jo i vægt per længde, men egenvægten hos en plade angives i vægt per flade. Det samme gælder, hvis man skal belaste en bjælke med udbredt last, så bruges maks belastning i kraft per længdeenhed. Gælder det maks belastning af et betonbjælkelag eksempelvis, så angiver man det i maks belastning per flade.

Således er begge enheder fuldt brugbare og nødvendige!

//Magnus, studerer til diplomingeniør, maskinteknik.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.