Jeg vil fixe et skrivebord til mit kontor i huset. Min tanke var at køre en lang bordplade (200cm) og fastgøre den mod lægter og dermed undgå at skulle bruge ben for at give indtrykket af, at pladen svæver.

Min oprindelige plan er at lægte (45x45) langs kort- og langsiden og derefter bore nedefra ind i bordpladen. Dog er der ingen væg til højre for bænken.

Væggene er i gips men har regelsøger. Jeg skal forsøge at forankre i selve lægterne bag gipsen, men ellers må jeg bruge molly ekspander.

Skrivebordet vil blive brugt som et almindeligt skrivebord, hvor jeg har nogle computerskærme med tilbehør.

Mine spørgsmål:

1. Hvordan konstruerer jeg den højre del af skrivebordet, hvor der ikke er en væg at lægte langs med kortsiden?
2. Hvor mange skruer skal jeg fastgøre i venstre kortside henholdsvis langsiden for at sikre, at konstruktionen klarer bordpladen?

Skematisk tegning af skrivebord placeret mod en 200 cm væg, med kortside mod en 70 cm væg. Mangler støtte på højre side.

Jeg har lavet præcis den samme løsning i min garage, og det blev overraskende stabilt...

Jeg har dog limet bordpladen (af plywood) mod reglen...

Så længe du ikke hænger på pladen i "forkert hjørne", så vil det sandsynligvis fungere udmærket.

Edit: jeg har altså ikke noget som støtter pladen i et hjørne...

M Maisler sagde:
Jeg vil lave et skrivebord til mit kontor i huset. Min tanke var at køre en lang bordplade (200cm) og fastgøre den mod reglar og dermed undgå at skulle bruge ben for at give indtrykket af at pladen svæver.

Min indledende plan er at bruge reglar (45x45) langs kort- og langsiden og derefter bore nedefra ind i bordpladen. Dog er der ingen væg til højre for bordet.

Væggene er i gips men har regelsøger. Skal prøve at forankre i selve reglarne bag gipset men ellers må jeg bruge molly expanders.

Skrivebordet vil blive brugt som et almindeligt skrivebord, hvor jeg har nogle computerskærme med tilbehør.

Mine spørgsmål:

1. Hvordan konstruerer jeg den højre del af skrivebordet, hvor der ikke er en væg til at bruge reglar langs den korte side?
2. Hvor mange skruer skal jeg fastgøre i venstre kortside henholdsvis langside for at sikre mig, at konstruktionen kan håndtere bordpladen?

[billede]
Det lyder flot, men da du ikke har nogen støtte i højre nedre hjørne, vil det ikke blive stabilt med så lang spændvidde. En hylde ville have været en ting, men et skrivebord, som du risikerer at læne dig imod, vil nemt give efter.
Hvis du virkelig vil prøve alligevel, ville jeg forsøge at sætte flere mindre konsoller nedenunder hele vejen.

M Maisler sagde:
Jeg vil lave et skrivebord til mit kontor i huset. Min tanke var at bruge en lang bordplade (200cm) og fastgøre den til reglar og dermed undgå at skulle bruge ben for at give indtrykket af, at pladen svæver.

Min oprindelige plan er at fastgøre reglar (45x45) langs kort- og langsiden og derefter bore nedefra ind i bordpladen. Dog er der ingen væg til højre for bordet.

Væggene er i gips, men har regelsøgere. Jeg vil forsøge at forankre i selve reglar bag gipsen, men ellers må jeg bruge mollyankre.

Mine spørgsmål:

1. Hvordan konstruerer jeg den højre del af skrivebordet, hvor der ikke er en væg at fastgøre langs kortsiden?
2. Hvor mange skruer behøver jeg at fastgøre i venstre kortside henholdsvis langside for at sikre, at konstruktionen kan bære bordpladen.

[billede]
Det vil fungere udmærket.
Bare husk, at hvis du trykker ned på nederste højre hjørne, hvor du ikke har støtte, vil det løfte venstre øverste hjørne. Bare så du dimensionerer for kræfter i begge retninger.
Gør du det, fungerer det udmærket, man bøjer knap nok en 2 meter bred bordplade, hvis den har normal tykkelse.

Molly kommer ikke til at holde. Du skal finde reglerne

Jeg limede reglen mod væggen også, måske burde det tilføjes... Og det var 9-10 mm tyk MDF på væggen så limen bed godt...

• Synes
Bjober
  • Laddar…
Hvor tyk er bordpladen?

Uanset hvad ville jeg sætte en konsol i det fri hjørne, men det behøver jo ikke være noget, man kan se, medmindre man morer sig med at kravle på gulvet.

Tak for input.

Jeg kom på en alternativ løsning og vil gerne høre, om den er konstruktionsmæssigt rimelig.
Ville det fungere at afkorte bordpladen i 45° i den del, hvor det ikke er muligt at fastgøre mod væggen, og derefter lade en vertikal del af bordpladen gå hele vejen ned til gulvet og møde endestykket i et tilsvarende 45°-snit? Tanken er derefter at skrue delene sammen, så den vertikale del tager lasten og giver støtte fra gulvet.

I praksis ville den højre side så blive et "vandfald", hvor bordpladen fortsætter ned til gulvet og dermed fungerer som bærende støtte.

• Synes
Fjällgossen
  • Laddar…
M Maisler sagde:
Tak for input.

Jeg kom på en alternativ løsning og vil gerne høre, om den er konstruktionsmæssigt rimelig.
Ville det fungere at skære bordpladen i 45° i den del, hvor det ikke er muligt at fastgøre mod væggen, og derefter lade en vertikal del af bordpladen gå hele vejen ned til gulvet og møde endestykket i tilsvarende 45°-snit? Tanken er at skrue delene sammen, så den vertikale del tager belastningen og giver støtte fra gulvet.

I praksis ville den højre side så blive et "vandfald", hvor bordpladen fortsætter ned til gulv og derved fungerer som bærende støtte.
Det giver intet i forhold til en kort konsol fastgjort i væggen

Cheesen
M Maisler sagde:
Jeg vil fikse et skrivebord til mit kontor i huset. Min tanke var at køre en lang bordplade (200cm) og fæstne den mod regler og dermed undgå at skulle bruge ben for at give indtryk af, at pladen svæver.

Min initiale plan er at regel (45x45) langs kort- og langsiden og derefter bore nedefra ind i bordpladen. Dog er der ingen væg til højre for bænken.

Væggene er i gips men har regelsøgere. Jeg vil prøve at forankre i selve reglerne bag gipsen, men hvis det ikke går, må jeg bruge molly expander.

Mine spørgsmål:

1. Hvordan konstruerer jeg den højre del af skrivebordet, hvor der ikke er en væg at regel langs med kortsiden?
2. Hvor mange skruer skal jeg fæstne i venstre kantside henholdsvis langsiden for at sikre mig, at konstruktionen kan bære bordpladen.

[billede]
Altså jeg bliver ikke klog på din tegning. Skal pladen være 200cm bred og 20 meter dyb eller? Du skrev bordplade men i hvilken dimension? Dybden er højest afgørende for konstruktionen.

M Maisler sagde:
Tak for input.

Ville det fungere at skære bordpladen i 45° i den del, hvor det ikke er muligt at fastgøre den til væggen, og derefter lade en vertikal del af bordpladen gå hele vejen ned til gulvet og møde endestykket i den tilsvarende 45°-snit? Tanken er derefter at skrue delene sammen, så den vertikale del tager lasten og giver støtte fra gulvet.

I praksis ville højre side så blive et "vandfald", hvor bordpladen fortsætter ned til gulvet og dermed fungerer som bærende støtte.
Det vil blive stabilt, da du har solid støtte i begge ender, og 200 cm er ikke meget til spændvidde på en solid bordplade.

1. Jeg ville sætte en skråstiver fra højre yderhjørne så langt ned som muligt på væggen, mindst 45°. Den vil absorbere en stor del af kraften.

2. 2-3 skruer på den korte side og 4-6 på den lange side. Gerne en limstribe også. Hvis du er bekymret, kan du vælge en lidt kraftigere regel (45×70/90) og længere skruer.

Tykkelsen og dybden på pladen er af stor betydning, men jeg antager, at du vil have mindst 60cm dybde for at få plads til computerskærm mm. Jeg har en 18mm plyfa-plade som skrivebord (ganske vist med lidt kortere spændvidde og bedre støtte), men den svajer ikke mærkbart, når jeg lægger vægt på den.

M Maisler sagde:
I praksis ville den højre side så blive et ”vandfald”, hvor bordpladen fortsætter ned til gulvet og dermed fungerer som bærende støtte.
Forstærker du samlingen med en lægte eller vinkeljern på indersiden, så er det tilstrækkeligt.

Cheesen Cheesen sagde:
Altså jeg bliver ikke klog på din tegning. Skal pladen være 200cm bred og 20 meter dyb eller? Du skrev bænkskive, men i hvilken dimension? Dybden er højst afgørende for konstruktionen.
Jeg glemte at nævne den del. Jeg havde tænkt en bænkskive, der er 60-70cm dyb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.