Jeg skal om nogle måneder bygge en U-trappe med repos. Efter at have modtaget tilbud på at købe en færdigløsning, har jeg besluttet at bygge trappen selv. Det laveste tilbud lå på 108 tkr..
Dette er noget, jeg aldrig har gjort før og kunne bruge nogle råd..

På konstruktionen føler jeg mig sikker.
Det bliver tre underliggende vanger, som jeg laver af 45x360 kerto.
Samt en repos konstrueret af 45x195 regler, som er fastmonteret i ydervæggenes stående regler i bagkanten, indervægge på siderne og en underliggende limtræsbjælke+ pelare i forkanten (90x225 + 90x90)
Se nogle billeder af konstruktionen nedenfor.

Men det, jeg har brug for råd om, er, hvordan jeg kan gøre trappen pæn og stille.
Min tanke lige nu er, at jeg først beklæder stommen med 21mm krydsfiner. Dobbelt lag som stødtrin?
Derefter beklæder krydsfineren med det gulv, jeg vil lægge i stueetagen.

Med ovenstående forudsætninger, hvordan får man så et pænt og stille resultat?
  • Bør jeg skrue-lime eller bare skrue alle lag?
  • Hvad er den bedste/enkleste måde at få sømløse overgange fra trappe til væg?
Jeg tænker, at det bliver en ret grim kant ved overgang fra trin til stødtrin, hvis trappen er beklædt med parketgulv. Jeg vil jo heller ikke have en liste der, som man vil blive irriteret over. Har nogen forslag til en løsning?

Hvad tror I, er den bedste måde at få en pæn overgang fra trappetrin til væg?
Hvis jeg først gipsvægger og monterer vangstykket mod gips og derefter kan montere stødtrinene meget tæt mod gipsen?

I billederne nedenfor har jeg tegnet det, så vangstykkene sidder mod væggens regler, men tror dog, jeg vil sætte dem mod gips i henhold til min tanke ovenfor.


Trappens stamme set skråt ovenfra:

3D-illustration af en trappestamme med underliggende vangstykker og platform, set skråt ovenfra. Konstruktionen er lavet af træbjelker.


Lige ovenfra:

3D-model af U-formet trætrappestel med platform, set ovenfra, viser vangstykkernes konstruktion og placering mod væggene.

Under trappen:
3D-model af trappens underliggende konstruktion med vangstycken og midtersektion set snett ovenfra, viser trærammen fastgjort til stolper.

Repos:
En 3D-model af trappekonstruktion med U-form og vilplan, synlig træramme med vangstykkers placering mod væggenes reglar og platformens supportstruktur.
 
Er der nogen, der har kommentarer her?
Jeg har fundet Nissabo, hvor man kan købe limtræsplader til bogtrappe, trin og stødtrin.
Da jeg lagde en indkøbskurv med alt det materiale, jeg vil få brug for, blev det til 53.000 kr. Mere end halv pris sammenlignet med tilbud fra drømtrappor. Dog er det jo uden trapperepos osv., så det bliver næsten præcis halvdelen af prisen.

Men jeg synes stadig, det burde være muligt at opnå en billigere konstruktion. Derfor er jeg tilbage til ræsonnering i første indlæg, med nogle ændringer.

Konstruktion:
  • Bogtrappe af Fyr A/A fingerskarv 42 mm
  • Trin af 22 mm skruelimet gulvspån + 11 mm hærdet trægulv fra Bjelin
  • Stødtrin af 11 mm hærdet trægulv fra Bjelin

Hvad synes I om først at skruelime 22 mm gulvspån på bogtrappene? Dette forudsat at jeg bruger 3 underliggende bogtrappe pr. sektion. Så bliver spændvidden mellem bogtrappene cirka 45 cm.
Og derefter lime hærdet trægulv ovenpå gulvspånen?
 
Når jeg byggede min trappe, brugte jeg limtræsbjælker som vanger og derefter egetræsbordplade fra Ikea, som jeg kløvede og afskar til de rigtige mål som trin og limtræsplader som stødtrin. Det blev både flot og billigt. Jeg tror, jeg endte et sted mellem 5-7000, men jeg har kun to vanger og ingen repos heller. Det er dog 5-6 år siden, så det var jo før træpriserne gik amok. Det bliver dog svært at lave reposen af bordplade, da den ikke dækker hele området med en pladens bredde. Der kunne du måske lægge gulvspån og derefter samme gulv som i resten af huset? Hvis du vælger bordplade, skal du jo skrue nedefra med vinkler eller fastgøre en regel i vangen, som du så skruer trinfastgørere i.

Jeg tror, din løsning med først at gipse og derefter montere trappen tæt mod gipsen bliver det flotteste. Jeg lavede væggene først, dog panel og så har jeg synlige vanger, hvor jeg fræsede spor til trin i. Så bliver der jo ikke lige så meget millimeter kapninger for at få det tæt mod væggen.
 
S Snickarkirre sagde:
Når jeg byggede min trappe, brugte jeg limtræsbjælker som vanger og så egetræs-bordplader fra Ikea, som jeg kløvede og skar til de rette mål som trin og limtræsplader som stødtrin. Det blev både pænt og billigt. Jeg tror, jeg landede på 5-7000 et eller andet sted, men jeg har kun to vanger og ingen repos heller. Dette er dog 5-6 år siden, så det var jo før træpriserne skød i vejret. Det bliver dog svært at lave reposet af bordpladen, da den ikke dækker hele arealet med en pladebredde. Måske kan du lægge gulvspånplader der og så samme gulv som i resten af huset? Hvis du bruger bordplade, skal du jo skrue nedefra med vinkler eller skrue en lægte fast i vangen, som du så skruer trinene i.

Jeg tror, din løsning med at gipse først og derefter montere trappen tæt mod gipsen bliver pænest. Jeg lavede væggene først, dog med panel, og har så synlige vanger, som jeg fræsede spor til trinene i. Så bliver der ikke lige så mange millimeter-kapninger for at få det tæt mod væggen.
Hvilken dimension af limtræsbjælke havde du som vange?
Bordplade fra Ikea var jo en god idé, som jeg kan overveje.
Men hvad tror du om gulvspånplader + samme gulv som huset som trin?
Har du nogle tips til, hvordan man minimerer risikoen for knirkende trin?
 
Jeg havde limtræsbjælker med dimensionen 56x270 til vangstykkene. Jo, det var en bekendt af mig, der havde brugt den idé, og jeg synes, det så godt ud, og det var en billig og praktisk måde at få trappetrin af eg.

Det burde fungere fint med gulvspånplader og derefter lægge gulv på dem også. Sørg bare for at lime gulvspånpladerne ordentligt i samlingerne og også i vangstykkerne.

Det eneste råd, jeg kan give der, er at skrue og lime grundigt på alle steder, der er muligt. Og bygge en så stabil konstruktion som muligt, så den ikke bevæger sig, når man går på den. Min trappe er synlig på undersiden, så jeg har gjort al fastgørelse skjult, så desværre er den begyndt at knirke lidt efter nogle år. Men jeg tror, det delvist skyldes, at bjælken, som trappen er boltet fast i, har sat sig lidt, og selve trappestrukturen også har sat sig. Jeg er begyndt at overveje at forsøge at efterspænde den for at se, om det hjælper.

Formentlig vil din trappe også "sætte" sig lidt efter et par år, når du har løbet op og ned, og træet har bevæget sig færdigt. Så bliver det sikkert nødvendigt at efterspænde den også. Men som sagt, skru og lim så meget som muligt, så har du måske heldet med dig, og behøver ikke at gøre det (y)

Måske er der nogen på forummet, der er finsnedker/trappebygger af profession, som kan komme med gode råd? Jeg er bare en almindelig tømrer, og det er ikke det, vi bygger til dagligt, så jeg kørte med trial and error.
 
Senest redigeret:
Hej!
Jeg værdsætter virkelig denne tråd og din tegning af trappen nu, når jeg står over for at lave en lignende trappe selv. Også vi havde tænkt at bruge gulvsæbe og lime Bjelins hærdede gulv. Nu er det nogle år siden tråden blev oprettet, og jeg ville spørge, hvordan det gik, og om du har nogle tips? Har du nogle billeder? Et andet spørgsmål, jeg vil have, at gulvet på trinnene flyder sammen med gulvet på overetagen (det er ikke lagt), hvordan har du løst overgangen?
 
S Snickarkirre sagde:
Når jeg byggede min trappe, brugte jeg limtræsbjælker som vanger og så egetræsbordplade fra Ikea, som jeg flækkede og skar til de rigtige mål som trin og limtræsplader som stødtrin. Det blev både flot og billigt. Jeg tror, jeg landede på 5-7000 et eller andet sted, men jeg har kun to vanger og ingen repos heller. Det her er dog 5-6 år siden, så det var jo før træpriserne gik amok. Det bliver dog svært at lave reposen af bordplade, da den ikke dækker hele fladen med en pladebredde. Der kan du måske lægge gulvspån og så samme gulv som i resten af huset? Hvis du bruger bordplade, vil du jo skulle skrue nedefra med vinkler eller skrue fast en lægte i vangen, som du så skruer trapperne i.

Tror din løsning med at gips først og så montere trappen tæt mod gipsen bliver flottest. Jeg lavede væggene først, dog med panel, og så har jeg synlige vanger, hvor jeg fræsede spor til trinene. Så bliver det jo ikke lige så meget millimeter skærearbejde for at få det tæt mod væggen.
Hej!
Jeg værdsætter virkelig denne tråd og din tegning af trappen, nu hvor jeg står over for at lave en lignende trappe selv. Vi tænker også at bruge gulvsåbe og lime på Bjelins hærdede gulv. Nu er det nogle år siden tråden blev oprettet, og jeg ville spørge, hvordan det gik og om du har nogle tips? Har du nogle billeder? Et andet spørgsmål, jeg vil have, at gulvet på trappetrinene flyder sammen med gulvet på førstesalen (det er ikke lagt), hvordan har du løst overgangen?
I Intershade sagde:
Hvilken dimension af limtræsbjælke havde du som vange?
Bordplade fra Ikea var jo en god idé, som jeg kan overveje.
Men hvad tror du om gulvspån + samme gulv som huset som trin?
Har du nogle tips til, hvordan man minimerer risikoen for knirken i trappetrinene?
Hej @Intershade !
Jeg værdsætter virkelig denne tråd og din tegning af trappen, nu hvor jeg står over for at lave en lignende trappe selv. Vi tænker også at bruge gulvsåbe og lime på Bjelins hærdede gulv. Nu er det nogle år siden tråden blev oprettet, og jeg ville spørge, hvordan det gik og om du har nogle tips? Har du nogle billeder?
Et andet spørgsmål, jeg vil have, at gulvet på trappetrinene flyder sammen med gulvet på førstesalen (det er ikke lagt), hvordan har du løst overgangen?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.